۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۵۹۷۲۳۶
مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی تبیین کرد؛

چرایی گسترش فعالیت‌های علمی و درمان‌ناپذیری مشکلات جامعه

چرایی گسترش فعالیت‌های علمی و درمان‌ناپذیری مشکلات جامعه
خراسانی گفت: در مجموع موفقیت‌های کشور در فضای علمی خوب بوده است، اما نسبت به هدف گذاری برنامه‌ها با توجه به نیازهای جامعه، باید تأمل بیشتری صورت گیرد.

محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به معیارهای ارزیابی عملکرد مراکز علمی کشور، اظهار داشت: برای سنجش موفقیت یا عدم موفقیت عملکرد دانشگاه‌ها و مؤسسات کشور، به شاخص‌های کمی و کیفی نیازمند هستیم که بایستی به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

چرایی فعالیت‌های زیاد علمی و عدم دوای مشکلات جامعه

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با تأکید بر ضرورت اطلاع از انطباق فعالیت‌‌های انجام شده با نیازهای جامعه، بیان کرد: برخی مراکز علمی به لحاظ کمی فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند، اما دردی از مشکلات جامعه دوا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از تأکیدات در بحث علوم عقلی، امتداد این علوم و فلسفه اسلامی به منظور وارد شدن به فضای جامعه است تا مشکلی از مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را بتواند حل کند.

خراسانی با بیان این که اگر علوم عقلی محدود به علوم انتزاعی و ذهنی باشد، موفقیت آمیز نخواهد بود، گفت: چه بسا هزاران جلسه هم برگزار شده باشد، اما در عمل فایده چندانی بر آن مترتب نخواهد بود، از این رو شاخصه‌های کمی و کیفی باید درنظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: با توجه به اهداف، ظرفیت‌ها و امکانات فراهم شده برای یک مجموعه و مرکز علمی، باید عملکرد آن سنجیده و موفقیت یا عدم موفقیت عملکرد آن مجموعه‌های علمی درنظر گرفته شود.

راندمان علمی کشور، موفق بوده است

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی راندمان علمی کشور را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و گفت: در مجموع موفقیت‌های کشور در فضای علمی خوب بوده است، اما نسبت به هدف گذاری برنامه‌ها با توجه به نیازهای جامعه، باید تأمل بیشتری صورت گیرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا، مبنی بر راهکاری ارتقای عملکرد و رشد علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور گفت: برای پیشرفت بهتر، باید هدف‌گذاری خوبی انجام شود، یعنی مراکز پژوهشی حتما چشم‌انداز مناسبی داشته باشند و متناسب با چشم‌انداز خود، برنامه‌های راهبردی کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدتی برای خود تعریف کنند.

خراسانی با بیان این که مراکز علمی بایستی با یکدیگر هم‌سویی و هم افزایی داشته باشند و از ایجاد کارهای موازی پرهیز کنند، اظهار داشت: یکی از انتقادات مطرح شده در رابطه با مراکز فرهنگی همین موازی کاری است، در حالی‌که اگر قرار بر انجام کار واحد و تکراری باشد، شکل‌گیری مراکز دیگر بی معنا خواهد بود.

ضرورت اجتناب از موازی‌کاری‌ها

وی تأکید کرد: باید از موازی‌کاری‌ها اجتناب شود و به جای آن هم‌افزایی داشته باشیم و تعاملات بیشتری بین مراکز صورت گیرد، چراکه در ذیل این تعاملات و هم‌افزایی‌ها، مشکلات حل شده و رشد و پیشرفت حاصل می‌شود.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به اهمیت ظرفیت پذیرش نقد در جامعه علمی گفت: این ظرفیت باید ایجاد شود و گسترش یابد، اگر مجموعه‌ای نقد شود یا خود را نقد کرده و دیگران را برای نقد خود فرا بخواند، رشد آن حتمی خواهد بود، چراکه نقاط ضعف و قوت آن مجمووعه علمی و عملکرد آنها مشخص خواهد شد و در ادامه نقاط قوت را تقویت کرده و نقاط ضعف را ترمیم خواهند کرد، اما اگر از این فضای دگماتیسم و بسته فاصله گرفته نشود، رشدی حاصل نمی‌شود.

وی در پایان افزود: باید ظرفیت کار فرهنگی در فضایی به دور از تعصبات و احساسات و خالی از اتهام‌زنی به وجود آید تا فضای علمی را کاملا علمی و محترمانه ببینیم، هرچند اختلاف نظر علمی وجود دارد، اما این اختلافات بایستی در چارچوب رشد و اعتلا درنظر گرفته شود./876/ت302/س

خبرنگار: مهدی شاهی

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
مهدی شاهی
ارسال نظرات