۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۵۹۹۴۵۳
رییس تبلیغات اسلامی بجنورد:

اعتکاف فرصت ویژه بازپروری معنوی انسان است

اعتکاف فرصت ویژه بازپروری معنوی انسان است
رییس تبلیغات اسلامی بجنورد گفت: اعتکاف و عزلت‌نشینی سه‌روزه در مسجد برای عبادت، فرصت ویژه‌ای برای بازپروری معنوی و روحی افراد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، رییس تبلیغات اسلامی بجنورد، امروز در نشست ستاد اعتکاف، با اشاره به اهمیت این آیین معنوی، اظهار کرد: هر انسانی به‌طور طبیعی و فطری به دنبال رسیدن به درجه اعلای پرورش بعد روح خویش است و در این میان خلوت کردن همراه با تفکر و تعقل، راهکاری مهم در رسیدن به این هدف بزرگ است.

وی اضافه کرد: دین مبین اسلام اینکه شخصی از مردم دل ببرد، از زندگی دنیا جدایی کامل داشته باشد و گوشه‌نشینی و کناره‌گیری از مردم که تعبیر به رهبانیت می‌شود را پیشه کند باطل می‌داند؛ اما عملی مانند اعتکاف را گرچه نوعی عزلت و کناره‌گیری است، به‌عنوان یک فرصت مناسب برای برگشت به خود و خدا، نه‌تنها مذموم ندانسته بلکه ممدوح می‌داند و بدان سفارش مؤکد نیز می‌کند.

حجت‌الاسلام هدایتی تصریح کرد: اعتکاف فرصتی است تا اشخاصی که در جنجال‌ها و گرفتاری‌های زندگی مادی غرق می‌شوند و یأس و نامیدی سراغشان می‌آید، بتوانند چند صباحی با خدای خود خلوت کنند و از قبل ایجاد ارتباطی معنوی با خالق، روح خویش را پرورش داده و از این بهره به قول امروزی‌ها ریکاوری کامل شود.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی بجنورد اظهار کرد: به همین دلیل است که علمای اخلاق از اعتکاف، به‌عنوان یک فرصت استثنایی در دنیا یاد می‌کنند.

وی گفت: از آنجایی که انسان ذاتاً موجودی است که میل به معبود داشته و بعد خداپرستی بر بعد هواپرستی‌اش غلبه دارد، همیشه در حال حرکت است و در آخر نیز به لقاءالله نائل می‌شود؛ بنابراین باید راهی را پیشه کند که در آن نهایت تهذیب نفس که همان عبادت حقیقی است باشد و از هر چه که طعم مادی‌گری و هوای نفس دارد دور بماند.

حجت‌الاسلام هدایتی ادامه داد: ولی در این بین اشتغال‌های مکرر دنیوی و مسؤولیت‌های زندگی و اجتماعی، موجب غفلت او از این مهم می‌شود و گاهی تا مرز بازداشتن از هدف، پیش می‌رود که غایت آن فراموشی از یاد خداوند متعال می‌شود.

وی افزود: این‌گونه می‌شود که دل‌ها هیچ‌گاه آرام نگرفته و در زندگی‌ها دائماً ناخوشایندی‌ها انسان را آزار می‌دهد و تا مرز ترک واجبات نیز می‌کشاند؛ اما پادزهری همچون اعتکاف، مانند آب حیات در کویر غفلت جاری و آن را از تفتیدگی رها می‌سازد؛ ازاین‌رو همه باید تلاش کنیم آیین معنوی اعتکاف با کیفیت و کمیت مناسبی در سراسر کشور برگزار شود.

گفتنی است، طبق سنت هرساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات