۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۹۰۳
آیت‌الله تحریری:

ذکر الهی قلب انسان را متحول می‌کند

ذکر الهی قلب انسان را متحول می‌کند
آیت‌الله تحریری با بیان اینکه ذکر الهی قلب انسان را متحول می‌کند، گفت: واعظ درونی انسان با تمرین بیدار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه درس اخلاق که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: امام علی(ع) در مواعظ نورانی ما را متوجه آن نقاط ضعف وجودی خودمان می‌کنند.

وی افزود: انسان زمانی که در زندگانی دنیا قرار می گیرد با توجه به آن چیزهایی که از قوای ادراکی و تحریکی دارد از نداشته های خود که با ضعف و نقص همراه است غافل می شود.

آیت‌الله تحریری با بیان حدیثی مبنی بر اینکه بنای زندگی این عالم براساس جهل است و انسان کم کم به واقعیات پی می‌برد، ابراز کرد: انسان باید تلاش کند از پرده غفلت خارج شود و به وادی واقعیات وارد شود و این امر با پناه بردن به خداوند میسر می شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی درباره حجاب وجدان و حجاب فقدان، اظهار داشت: انسان زمانی که به موفقیت دست یافت اگر بداند از خود استقلال ندارد دچار حجاب وجدان نمی شود و اگر هنگام شکست دچار حجاب فقدان نشود هرگز زمینه یاس و ناامیدی برای او فراهم نمی شود.

وی با بیان اینکه اولیای الهی حالت خضوع به خداوند را به درستی درک و اعمال می‌کنند، گفت: غفلت‌ها این حالات را مستمر می کند. خداوند متعال هم در رابطه با دعا این سفارش را می کند و هم در رابطه با یاد خودش می فرماید: با تضرع دعا کنید.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: قرآن کریم آن جنبه های غفلت را بیان می کند و می فرماید: در درون خود خداوند را یاد کن؛ مراد از این یاد تعمق عمیق است تا انسان بداند هنگام ذکر با چه کسی در ارتباط است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه ذکر الهی باید قلب انسان را متحول کند، عنوان کرد: ایمان با تذکر همراه است، انسان باید نفس خود را مهار کند و این امر با تقویت ایمان امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه انسان باید واعظ درونی‌ خود را زنده کند، گفت: اگر واعظ درونی انسان بیدار باشد با کمترین تذکر متحول می شود. انسان با تمرین می تواند واعظ درونی خود را بیدار کند.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه انسان باید از وسوسه نفس به خداوند پناه ببرد، تصریح کرد: انسان باید باطنش نورانی باشد تا در مسیر نورانی گام بردارد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات