۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۵۹۹۹۲۹
استاد حوزه علمیه:

تبعیت از امام معصوم ضامن سعادت دنیوی و اخروی انسان است

تبعیت از امام معصوم ضامن سعادت دنیوی و اخروی انسان است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جایگاه امامت از مقام رسالت بالاتر است، گفت: سعادت انسان در گرو تبعیت محض از امامت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اعتمادیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که در مسجد غدیر برگزار شد، گفت: مهم‌ترین موضوعی که در مکتب تشیع مورد توجه قرارگرفته و وجه امتیاز ما با سایر فرق به شمار می‌رود مسأله امام و‌ امامت است.

وی با طرح این پرسش که امامت چیست و‌ امام کیست؟ عنوان کرد: امام رضا(ع) فرمودند: خداوند بعد از مقام رسالت مرتبه امامت را قرارداد و حضرت ابراهیم(ع) بعد از مقام رسالت بود که به مقام امامت نائل آمد؛ بنابراین جایگاه امامت از مقام رسالت بالاتر است.

حجت الاسلام اعتمادیان بابیان اینکه بخش مهمی از منابع شیعی مربوط به مساله امامت می‌شود، اظهار داشت: در کتب معتبر شیعی با دلیل و‌ برهان جایگاه امامت تبیین و ثابت می‌شود، کسانی که منکر این جایگاه هستند از دو حالت خارج نیستند یا با این مساله سر لجاجت دارند و یا اینکه از روی عناد نمی‌خواهند مساله امامت را بپذیرند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انسان با توسل به اهل‌بیت(ع) می‌تواند به ساحت مقدس آنان نزدیک شود، گفت: یکی از وجوه توسل به ساحت مقدس امام زمان(ع) قرائت زیارت آل یس است، طبق کلام بزرگان زیارت آل یس سراسر علم و‌ معرفت نسبت به حضرت است. امام زمان می‌فرمایند: آن حکمتی انسان را به کمال می‌رساند که همراه با تعقل باشد و یا بر اساس امر الهی باشد.

وی ادامه داد: انسانی که عقلش پاک باشد و دچار آلودگی نشده باشد می‌تواند امر الهی را درک کند و بپذیرد. کسانی که راه عبودیت را طی کرده باشند می‌توانند انسان را به آن درجه از کمال مطلوب برسانند.

حجت الاسلام اعتمادیان ابراز کرد: بزرگ‌ترین بلایی که ممکن است بر سر انسان بیاید زمانی است که خداوند انسان را دعوت کند اما او آن دعوت را نپذیرد در این هنگام دیگر راه نجاتی برای آن فرد وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند به انسان عقل عطا کرده تا به‌وسیله آن حقایق را درک کند و برای هدایت او کسانی را مبعوث کرده تا با تبعیت از آنان راه درست را پیدا کند اینکه کسی دچار گناه و یا معصیت می‌شود و از راه صراط خارج می‌شود مقصر خود اوست که از اوامر الهی تبعیت نکرده است.

وی افزود: برای مثال زمانی که اسلام می‌گوید مسلمانان باید از ذبح حلال استفاده کند چون به اسرار این سخن آگاهی دارد امروز پس از قرن‌ها دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ذبح حلال سراسر خاصیت است.

حجت الاسلام اعتمادیان رمز ایمان را درگرو‌ تسلیم در مقابل فرامین الهی دانست و گفت: فعل امام معصوم صحیح است و ‌انسان نباید نسبت به عملکرد آنان تردید داشته باشد و‌ با دروغ بستن به آنان خود را عالم قلمداد کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات