۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۶۰۰۶۶۶
استاد دانشگاه امام صادق:

پیوند عمیقی میان تاریخ و تمدن اسلامی برقرار است + فیلم

پیوند عمیقی میان تاریخ و تمدن اسلامی برقرار است + فیلم
استاد دانشگاه گفت: با بررسي تاريخ و تمدن متوجه عمق ارتباط تاريخ با تمدن اسلامي مي شويم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، دكتر سعيدي عضو هيأت علمي دانشكده معارف اسلامي و علوم سياسي عصر یکشنبه در پيش رويداد همايش بين المللي جهان اسلام و تمدن اسلامي افق ١٤٠٤ در تالار آيت الله مهدوي كني به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: آينده، گذشته و حال به عبارتي به يك معنا هستند الا اينكه گذشته آينده اي بوده است كه زمانش تمام شده است.

وي در ادامه افزود: پيوند وثيقي ميان علم تاريخ و آينده پژوهي تمدني وجود دارد، اين علم با تاريخ ارتباط ناگسستني و عميقي دارد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به مسأله اساسي در فلسفه نظريه تاريخ خاطرنشان كرد: چند مسأله اساسي در فلسفه نظريه تاريخ وجود دارد كه آيا تاريخ قانون دارد؟ عامل حركت تاريخ چيست؟ تاريخ به سمت كمال حركت مي كند انحطاط؟ و مسائلي از اين قبيل مورد برسي قرار مي گيرد.

سعيدي با اشاره به برنامه پيشبرد عالم خلقت بيان كرد: وقتي از آيات و روايات در اين حوزه دانشي استفاده مي كنيم حرف هاي بسيار پر اهميتي در حوزه علم تاريخ به چشم مي خورد و عالم خلقت در چهارچوب و برنامه در حال پيشبرد است كه فلسفه نظريه تاريخ با علم آينده پژوهي جمع شود.

وي در ادامه ابراز داشت: عالم ماده با عالم معنا عجين شده است، عالم تشريع در عالم تكوين مؤثر است و در آينده پژوهي تمدني جامعيت در تحليل هستي شناسانه بايد رعايت شود.

استاد دانشگاه در پايان با اشاره به استفاده از رويكرد هاي جديد ضمن اهميت جامعيت آن ها خاطرنشان كرد: بر اين اساس تمام ديتا و اطلاعاتي از ابتداي هبوط حضرت آدم تا عصر حاضر با دقت عميقي در راستاي استخراج نگاه تمدني به اسلام مراعي است./٨١١/پ202/ب1

تعداد بازدید : 2
ارسال نظرات