۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۶۰۰۷۴۹
تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب توسط آیت الله شب زنده دار؛

ترکیب جمهوریت و اسلامیت در انقلاب اسلامی ایران در دنیا بی بدیل است

ترکیب جمهوریت و اسلامیت در انقلاب اسلامی ایران در دنیا بی بدیل است
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که انقلاب شکوهمند اسلامی الگوبرداری از انقلاب های دیگر دنیا نبوده است، گفت: ترکیب جمهوریت و اسلامیت در انقلاب در دنیا بی بدیل است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان امروز در نهمین جلسه از تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب اسلامی در درس خارج خود با بیان این که انقلاب شکوهمند اسلامی الگوبرداری از انقلاب های دیگر دنیا نبوده است، گفت: انقلاب های غیر دینی نمی توانست سرمشق و الگوی انقلاب اسلامی باشد.

وی افزود: بعضی از انقلاب های دیگر مانند پاکستان که به نام اسلام است بر اساس ولایت فقیه و پیگیری دقیق احکام اسلامی نبود، از این رو انقلاب اسلامی انقلاب جدیدی به شمار می رود که مانندی نداشته و عنایت الهی بوده که به ذهن امام راحل و بزرگان آمده و با نصرت الهی در کشور استقرار شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ترکیب جمهوریت و اسلامیت در انقلاب بسیار مهم است، اظهار داشت: درباره نسبت جمهوریت و اسلامیت بحث های بسیار مهمی وجود دارد که آیا جمهوریت از اسلامیت برخاسته است یا خیر.

وی ادامه داد: ادله ای که برای ولایت فقیه و لزوم برپا داشتن حکومت اسلامی وجود دارد مختلف هستند، برخی از ادله مانند  دلیل عقلی و امور حسیه هستند که اگر بخواهیم مسأله را طرح کنیم نه از باب اطلاقات ادله لفظیه، قهرا می گوییم که جمهور هم باید انتخاب داشته باشند، یعنی شخصی که شرایط شرعیه را دارد و مردم آن را مستقیم و غیر مستقیم انتخاب کنند.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که اگر ادله لفظیه را متمسک قرار دهیم انتخاب مردم ملاک نیست، ابراز داشت: بر اساس آنچه که از ادله ولایت فقیه می فهمیم این جعل مطلق بوده و مانند نصب خود ائمه طاهرین(ع) است که مردم قبول بکنند یا نکنند امیرمؤمنان(ع) امام اول است و اقبال و ادبار مردم در این موضوع دخالتی ندارد.

وی عنوان کرد: امام صادق(ع) در زمانی که خودشان نمی توانند اعمال ولایت کنند و تصدی عملی خارجی داشته باشند منع کردند که شیعیان به طواغیت مراجعه کنیم و فرمودند که چنین شخصیتی(ولی فقیه) را برای شما نصب کردم؛ بنابراین قبول و عدم قبول دخالتی ندارد.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: البته از باب مقدمه و این که ولی فقیه عملا نمی تواند در خارج کار را انجام دهد الا این که انتخاب شود، این انتخاب مضر نخواهد بود بلکه مقدمه واجب است و می تواند کمک کند تا وظیفه الهی انجام شود و ترکیب جمهوریت و اسلامیت در انقلاب اسلامی عاقلانه و درست است.

محمد قمین
ارسال نظرات