۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۰۳۴۵۶
دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

«امامت و ولایت» به عنوان درس رسمی در حوزه مطرح شود

«امامت و ولایت» به عنوان درس رسمی در حوزه مطرح شود
آیت الله اراکی یکی از مقدمات ظهور امام زمان(عج) را زمینه سازی برای ولایت جهانی ایشان عنوان و تأکید کرد: باید حوزه های علمیه برای این منظور برنامه ریزی جدی داشته باشند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن اراکی دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه پانزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که در سالن ‌همایش‌های مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به قیام امام زمان(عج) به عنوان یکی از وقایع آخرالزمان اظهار داشت: این مسأله یکی از بزرگترین حوادثی است که قبل از برپایی قیامت و در آینده جهان رخ می دهد.

وی با بیان این که مهدویت دگرگونی همه جانبه ای را در جامعه بشری به وجود می آورد، گفت: امروز می بینیم که تمدن غرب انسان را وارونه ساخته است و یکی از مسائلی که امام زمان(عج) به آن در دوران ظهور توجه ویژه ای دارند و آن را اصلاح می کنند، همین مساله است.

آیت الله اراکی در ادامه با تأکید بر این که یاری حضرت ولی عصر(عج) به زبان و گفتار نیست، گفت: در حقیقت کسانی که دغدغه یاری امام زمان(عج) را دارند باید به نقد ریشه ای و بنیادین این تمدن وارونه بپردازند و این تمدن را برای جامعه بشری تبیین کنند.

وی با بیان این که تمدن غرب رابطه انسان با طبیعت و انسان و انسان و همین انسان با خدا را خصمانه و نادرست تعریف می کند، یادآور شد: این موضوع یکی از تفاوت های اساسی بین تمدن اسلامی و تمدن غربی به شمار می رود، چراکه در نگاه اسلامی رابطه بین انسان و طبیعت رابطه هماهنگی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با طرح این سؤال که ستیز بین انسان و انسان چگونه برخاست؟ گفت: یکی از اساسی ترین دلایل این مسأله پشت پا زدن انسان به نظام ولایتی است چراکه ولایت اساسی ترین مسأله تمدنی در عصر ما به شمار می رود.

وی بیان داشت: برخی به غلط فکر می کنند که ائمه در دوره هایی دست به سیاست نزدند در حالی که اکثریت بشر به حاکمیت ائمه طاهرین(ع) تن ندادند و این نمی تواند دلیل بر بی حکومت بودن ائمه باشد، بنابراین امام زمان(عج) حاکم بالفعل است.

آیت الله اراکی با اشاره به این که غیبت امامت امری محال و ناممکن است، گفت: اگر بگوییم غیبت امامت مجاز است یعنی باید قبول کنیم که در دوران ما ولایت بر جهان وجود ندارد در حالی که این مسأله نزد شیعه مسلم البطلان است و اصلا مگر امام راحل بدون کمک و عنایت امام زمان(عج) می توانست به این پیروزی ها دست پیدا کرده و انقلاب اسلامی را رقم بزند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به لزوم توجیه عقلی و محسوس ولایت برای جامعه اسلامی عنوان کرد: مسأله ولایت باید در جامعه جهانی برای مردم تبیین شود و در حوزه های علمیه نیز بحث از امامت و ولایت به عنوان یک درس رسمی و اساسی مطرح باشد.

وی در پایان با تأکید بر لزوم کار گسترده رسانه ای برای امام زمان(عج) خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مقدمات ظهور این است که ولایت ایشان در جهان جا بیفتد، بنابراین این مسأله نیاز به کار اساسی دارد که حوزه های علمیه باید به این موضوع عنایت ویژه ای داشته باشند./1330/ج

ارسال نظرات