۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۰۳۶۰۲
روحانی خبر داد؛

آغاز فعالیت قرارگاه جبران خسارات سیل برای ترمیم و بازسازی مناطق سیل زده

آغاز فعالیت قرارگاه جبران خسارات سیل برای ترمیم و بازسازی مناطق سیل زده
رییس جمهور کشور با اشاره به بارندگی امسال گفت: امسال سال پرنعمت و پر زرحمتی است و بارندگی اخیر در ۱۰۰ سال گذشته نظیر نداشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور، صبح امروز در جلسه شورای مدیریت بحران استان لرستان گفت: امسال سال پرنعمت و پر رحمتی است.

وی یادآور شد: حضرت امام(ره) در همان هفته‌های اول انقلاب و اواخر سال ۵۷ که فرمودند«امسال سال پرنعمت و پرزحمتی بود»؛ این تعبیر امام بود راجع به سال ۵۷، سال ۵۷ از یک نظر که شما نگاه کنید آن همه کشتار و زندان و ۱۷ شهریور، تاسوعا و عاشورا، حوادث بسیار سخت و پیچیده و دلهره آور، هر لحظه معلوم نبود لحظه بعد چه می‌شود؛ سال واقعاً سختی بود اما از نظر نعمت خداوند بهترین سال تاریخ ایران بود در عین حالی که به تعبیر امام پرزحمت‌ترین سال هم بود.

رییس جمهور با بیان اینکه امسال نعمت خداوند نعمت بسیار بالایی است، وقتی باران را خداوند نازل می‌کند یعنی بقای ما و حیات ما را تأمین می‌کند، خاطرنشان کرد: وقتی ما به متوسط ۵۰ ساله نگاه کنیم می بینیم امسال یک رقم بسیار بالایی نسبت به سال‌های پیش و بلند مدت بارش باران داشتیم و چقدر آب وارد سرزمین ایران شده است، ۴۸۰ میلیارد مترمکعب آب وارد کل ایران شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرف ۶ ماه یک گزارش ملی در زمینه سیل تهیه می شود، افزود: از یک هیأت بلندپایه ای متشکل از اساتید و متخصصین درخواست کردیم مسأله سیل و سیلاب ایران را بررسی کنند و بگویند مشکلات چه بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با ابراز خرسندی از حفظ جان مردم دزر سیل اخیر گفت: بارندگی امسال بی نظیر بود و در ۱۰۰ سال نظیر نداشته است، ما در عمر خودمان چنین بارندگی را ندیدیم. بیشتر از ۲۴ استان ما همزمان درگیر سیل شدند.

وی یادآور شد: سال پیش در زمینه سدسازی همه ایراد می‌گرفتند مدام سوال می‌کردند که چرا سد درست کردید؟. در همین دولت یازدهم در روزنامه‌ها و روشنفکرها با نقد سدسازی می‌گفتند که محیط زیست را تخریب کردید.

رییس جمهور با اشاره به اینکه پشت بعضی از سدها آب نبود می‌گفتند چقدر پول خرج کردید این سد برای ۳۰۰ میلیون مترمکعب یا ۵۰۰ میلیون مترمکعب ساخته شده و پشت آن ۱۰ میلیون مترمکعب آب است، گفت: قضاوت‌های سال‌های پیش را یادمان نرود.

وی با اشاره به ساخت منازل در مسیر رودخانه گفت: اکثر خانه‌هایی که آسیب دیده نزدیک و یا چسبیده به رودخانه است، اگر رودخانه و حریم آن را رعایت می‌کردیم خسارت‌ها کمتر می‌شد، استانداران، فرمانداران، شهرداران، وزرات نیرو و قوه قضاییه دست به دست هم دهیم و جایی که خانه می‌سازیم مناسب باشد.

روحانی بر ارائه آموزش مقابله با حوادث به مردم تأکید کرد و گفت: در روستایی وقتی سیل و زلزله می‌آید، وقتی رانش پیش می‌آید، اول خود آن مردم باید بدانند چه کنند، چون هیچکس تا نیم ساعت بعد به آنها نمی‌رسد، تا بروند حداقل نیم ساعت یک ساعت طول می‌کشد، آن زمان طلایی است برای جان و مال مردم، ما یک آموزش لازم باید بدهیم.

وی به امدادها اشاره کرد و گفت: هوانیروز و هلی کوپترهای هلال احمر ریسک کردند و در شرایط بد آب و هوایی پرواز کردند و شاهد پیوستگی و محبت و برادری خاصی بین مردم و ارتش و سپاه و بسیج و نیروهای دیگر مردمی بودیم.

رییس جمهور بیان کرد: همین که در لرستان برق ۱۱۴۵ روستا و مناطق شهری قطع می‌شود به خاطر سیل و امروز فقط ۶ روستا باقی مانده که برق ندارد، در ۹۶۱ روستا آب و شبکه آبرسانی دچار اختلال شده و در این چند هفته فقط ۳ روستا باقی مانده این کار عظیمی است.

تشکیل قرارگاه جبران خسارات سیل

وی از تشکیل قرارگاه جبران خسارات سیل خبر داد و گفت: ظرف ماه‌های آینده ترمیمی ها و خانه‌های احداثی که بنیاد مسکن همیشه بار بر دوشش است، انجام شود و ان شاء الله هرچه سریع‌تر این کار شود چراکه برای مردم رنج و زحمت بسیاری است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به اینکه تلفات مالی سیلاب زیاد است، گفت: جای بعضی خانه‌ها کلاً باید تغییر کند چون نزدیک رودخانه بوده و به مصلحت نیست همان جا احداث شوند، برخی روستاها نیز در آینده باید جایشان بالا و پایین شود که در این زمینه باید فکر و مطالعه شود و بنیاد مسکن وظیفه سنگینی دارد.

وی با تأکید بر جبران خسارت ها گفت: برای ما به عنوان دولت کار آسانی نیست ولی این کار را انجام می‌دهیم، به مردم قول دادیم و در کنار مردم هستیم.

روحانی بیان کرد: دولت، نیروهای مسلح، نهادهای عمومی غیردولتی، نیروهای مردمی، علما، ائمه جمعه و طلاب در این سیل حضور فعالیت داشتند، مردم بدانند در کنار شما هستیم، درد شما را حس می‌کنیم و تا رفع مشکلات کنار مردم هستیم./9451/پ202/ق

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات