۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۰۳۷۰۹
استاد حوزه علمیه:

همه ادیان به وجود منجی اعتقاد دارند

همه ادیان به وجود منجی اعتقاد دارند
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اصلاح و تربیت جامعه از همان آغاز دوران غیبت توسط امام زمان(عج) شروع شد، گفت: همه ادیان به وجود منجی اعتقاد دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بهتاش استاد حوزه علمیه، شب گذشته در سلسله جلسات معرفتی مسجد جامع غدیر ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز میلاد باسعادت مصلح موعود امام زمان(ع)، گفت: دیدگاه‌ها و نظریه‌های بسیار قابل توجهی در رابطه با بحث آخرالزمان وجود دارد.

وی ادامه داد: ویژگی‌های جهان در عصر کنونی از سه جهت قابل بررسی است؛ نخست از حیث فرهنگی دوران غلبه تکنولوژی، علم و فناوری است، همچنین از لحاظ سیاسی جهان امروز مدعی دموکراسی و رای اکثریت است و دیگر از حیث اخلاقی و حقوقی جهان در دوران کنونی عصر غلبه شعار حقوق بشر است.

حجت الاسلام بهتاش با اشاره به انواع برخورد با ویژگی‌های عصر کنونی، ابراز داشت: سه نوع برخورد در مواجهه با جهان کنونی وجود دارد؛ برخورد اول سکوت در برابر شرایط موجود، پرداختن به زندگی شخصی و گاهی هم کمی تلاش برای بهتر شدن شرایط است، نوع دوم برخورد شیوه انقلابی است یعنی شرایط  جهان را به کلی تغییر دادن و شیوه سوم تنویر و توضیح است یعنی اذهان انسان‌ها را آرام آرام با نقدها و اشکالاتی که بر شرایط جهان وجود دارد، آشنا کردن، البته برخی هم ممکن است قائل به جمع این سه نوع برخورد باشند به این صورت که در موقعیت‌های مختلف باید برخورد مناسب را انتخاب کرد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: درباره این موضوع که نحوه برخورد امام زمان(عج) چگونه خواهد بود، ابتدا باید سه بحث کار امام زمان، شیوه و روش آن حضرت و هدف ایشان تبیین شود.

وی افزود: اینکه برخی توقع دارند مطالب مرتبط با امام زمان(عج) همه با ذکر نام ایشان در روایات آمده باشد توقع بیجایی است، امیرمومنان علی(ع) به یک سری قواعد کلی برای انبیا، اوصیا و ائمه اطهار در طول تاریخ اشاره فرمودند که در کتاب شریف نهج البلاغه آمده است.

حجت الاسلام بهتاش با اشاره به این که مشترکات ادیان آسمانی بسیار زیاد است، گفت: ادیان آسمانی مشترکات بسیار زیادی با هم دارند بلکه می‌توان گفت همه اختلافات موجود نیز اختلافاتی است که در طول تاریخ به دست انسانها به وجود آمده، بشارت به ظهور منجی آخرالزمان یکی از همان مشترکات بین ادیان الهی است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حتی در کتاب هندوها که بت پرست هستند نیز مفاهیمی بر مبنای توحید وجود دارد، توجه به اشتراکات میان ادیان نزاعها، جنگها و اختلافات را از بین می‌برد، مصیبت روزگار فعلی ما همین مسئله تکفیر کردن بین ادیان و مذاهب و توجه به اختلافات است.

حجت الاسلام بهتاش با اشاره به کارهایی که امام زمان(عج) بعد از ظهور انجام خواهند داد، عنوان کرد: امیرمومنان علی(ع) در نهج البلاغه فرمودند مردم مشکلات شما حل نمی‌شود مگر زمانی که کسی بیاید و تکثر شما را تبدیل به وحدت کند، اختلافات شما را از بین ببرد و تبدیل به اتحاد و اتفاق کند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: امیر مومنان(ع) منجی آخرالزمان را اینگونه معرفی کردند؛ کسی خواهد آمد که خواسته‌ها و امیال را تابع هدایت و نظریه‌ها و تفسیرها را تابع آخرین کتاب خدا می‌کند

وی با اشاره به اینکه مصلح بودن امام زمان(عج) به این معناست که آن حضرت جهان را اصلاح و تربیت می‌کند، ابراز داشت: تربیت امری است که مستلزم تدریج، تعلیم و تلاش است بنابراین می‌توان گفت از همان زمانی که دوران غیبت امام عصر آغاز شد اصلاح و تربیت جامعه بشری توسط آن حضرت نیز آغاز شد.

حجت الاسلام بهتاش با تاکید بر اینکه اصلاح جهان توسط حضرت حجت(ع) یکباره و معجزه‌وار صورت نمی‌گیرد، اظهار داشت: امام زمان(عج) امیال و خواسته‌های انسان‌ها را تربیت و هدایت کرده و در بحث نظریه‌ها، دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، کلامی، اقتصادی، اعتقادی، فرهنگی و غیره را به قرآن عرضه می‌دارد و با تعلیم، تبیین و آموزش و نه با تحمیل و اجبار آنها را تابع قرآن می‌کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات