۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۶۰۴۱۹۴
حجت الاسلام والمسلمین واعظی:

حوزه نیازمند طلاب آشنا به علوم تجربی روز است + صوت

حوزه نیازمند طلاب آشنا به علوم تجربی روز است + صوت
رییس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به لزوم ورود طلاب به علوم تجربی مثل فیزیک و شیمی، گفت: این فضلا توانایی جواب به سؤالات الحادی هر علمی را با قواعد همان علم خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش پرورش» پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این همایش با بیان این که نظریه علم دینی یا نظریه پردازی در مورد علم دینی به دو جنس مطالعه اشاره می‌ کند، گفت: جنس اول که از جنس مباحث درجه دوم به شمار می‌ رود از منظر بالایی به ارتباطات و نسب بین علم و دین، ظرفیت شناسی علم و دین، چگونگی تعامل این دو و مجالات تأثیر گذاری دین بر علم یا علم بر دین بحث می‌ کند.

وی افزود: یک نظریه جامع علم دینی در این ساحت باید بتواند ابهامات و پرسش ها و مسائلی را از این دست پاسخ بدهد و کسی که در این حوزه نظریه پردازی می‌ کند و نظریه ای در مورد علم دینی ارائه می‌ دهد به این گونه سؤالات پاسخ می‌ دهد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بیان داشت: ساحت دوم علم دینی جنس مباحث درجه اول علم را دارد یعنی از جنس تولید دانش است، وقتی می‌ گوییم علم دینی یعنی دانش برآمده از اصول، مبانی، ارزش ها و منابع دینی؛ وقتی گفته می‌ شود علوم انسانی اسلامی یعنی تولید علم انسانی مبتنی بر اصول، مبانی، ارزش ها و منابع دینی پس علم دینی در تلقی دوم دانش درجه اول تولید می‌ کند.

وی با تأکید بر این که کاربست علم دینی در نظام آموزش و پرورش نیاز به بحث و بررسی زیادی دارد، گفت: ما در این بحث به هر دو ساحت توجه داریم یعنی باید بحث کنیم که تنقیح درست رابطه علم و دین و تفسیر معقول و موجه از نسبت میان علم و دین چگونه باید خودش را در نظام آموزش و پرورش نشان بدهد، یعنی ساحت اول بحث خروجی اش ارائه تفسیر معقول، موجه و مستند بین علم و دین و همین طور قلمرو شناسی و ظرفیت شناسی و القای این تفسیر درست در بدنه آموزش و پرورش است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه یادآور شد: چه در متون آموزشی و چه در پرورش نسل و چه در برنامه ریزی آموزشی این مسأله خودش را نشان می‌ دهد، همچنانکه در ساحت دوم علم دینی یعنی تولید دانش اسلامی باید خودش را در نظام آموزشی کشور در محتوا و متون آموزشی و جهت گیری ها نشان بدهد.

وی تصریح کرد: در این بحث ملاحظاتی وجود دارد که از جمله آنها پرهیز از نگاه حداکثری و انتظار حداکثری از دین در حوزه علم است، ما با پاره ای از تفسیرهای ناموجه و حداکثری از مسأله علم دینی مواجهیم یعنی با برخی تفسیرها مواجهیم که می‌ خواهد همه چیز علم را از منابع دینی بگیرد، یعنی می‌ گوید فیزیک اسلامی، شیمی اسلامی و زیست اسلامی و تفسیری که از اسلامی می‌ کند استفاده از روش اجتهادی منابع نقلی دین برای استخراج فیزیک و کیهان شناسی و شیمی است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که این گونه برداشت از علم دینی و منفی کردن کاربست عقل در حوزه دانش یک آفت محسوب می‌ شود، گفت: این مسأله به یک سری سوء تفاهم ها در جامعه علمی دامن می‌ زند؛ وقتی می‌ گوییم علم دینی چه در ساحت اول و مباحث درجه دوم و چه در ساحت مباحث درجه اول عقل، تجربه و استفاده از نعمت های خدادادی در زمینه کسب معرفت را به رسمیت می‌ شناسیم.

وی افزود: واقعیت آن است که برخی از شاخه های دانشی مثل علوم شناختی یا برخی دانش ها مثل زیست شناسی و کیهان شناسی این ظرفیت را دارند که با استمداد از پاره ای مبانی و گزاره های متافیزیکی و فلسفی الحادی و مادی گرایانه و طبیعت گرایانه دست مایه تبیین های الحادی از جهان و پیدایش هستی و مقوله انسان شناسی و تحلیل کاملا مادی انسان و انکار معاد را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بیان داشت: یکی از نکات ضروری در نظام آموزشی حوزه و دانشگاه و آموزش و پرورش این است که بسیاری از این برداشت ها، تحلیل ها و تبیین ها علمی نیست بلکه فراروی از علم محسوب می‌ شود؛ ملحدان معمولا آورده های خودشان را به عنوان آورده های علم و علمی بیان می‌ کنند درحالی که نوعی ضمیمه مباحث متافیزیکی و فلسفه الحادی است.

وی با تأکید بر این که جامعه متدین و عناصر علمی متدین چه در حوزه و چه در دانشگاه خطر الحاد در علوم را جدی نگرفته اند، بیان داشت: خطری که از ناحیه برخی از شاخه های علمی برای ترویج الحاد و باورداشت های الهی صورت می‌ گیرد جدی گرفته نشده است؛ بخشی از فضلای حوزه های علمیه بخشی از وقت خودشان را به این گونه مطالعات اختصاص می‌ دهند در حالی که هزینه کرد زمانی بخشی از روزگار علمی در این مسائل کفایت نمی کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یادآور شد: برخی از فضلای حوزه باید رسما فیزیک دان و شیمی دان و زیست شناس و فیلسوف نفس و آشنای با علوم شناختی بشوند تا بتوانند پیامدهای اعتقادی و پیامدهای کلامی علوم شناختی را فنی و علمی و با ادبیات کاملا تخصصی مقابله کند کما این که در حوزه کیهان شناسی وزیست شناسی تحلیل های برآمده از این شاخه های علمی برای نفی خلقت و تجرد نفس و وجود خدا را با زبان علمی محض و از دریچه ملحدان و کسانی که این گونه نگرش هایی را دارند پاسخ بدهند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در فضای علمی آموزشی شاهد خود کم بینی علمی و خود تحقیر کنندگی هستیم به ویژه در فضای مجازی با افرادی مواجهیم که از خود آزاری فرهنگی لذت می‌ برند و در واقع روح یأس و ناامیدی و پیشرفت و اصلاح امور را در ساحت های مختلف جامعه پمپاژ می‌ کنند و به طبع در محیط های آموزش و پرورش و دانشگاه و حوزه نیز تأثیر می‌ گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که یکی از کارهای مهم مقابله جدی واساسی با این پدیده شوم است، گفت: مقابله با این حالت تحقیر شدگی و تضعیف روحیه نیاز عاجل و ضروری است که اولیای آموزش و پرورش و افراد متعهد محیط های حوزوی و دانشگاهی باید با آن مقابله کرده و احساس تحقیر در مقابل تمدن های دیگر را از میان بردارند./1330/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
ارسال نظرات