۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۶۰۴۷۱۱
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

توسل به خدا گره مشکلات را باز می‌کند

توسل به خدا گره مشکلات را باز می‌کند
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: برای حل مشکلات توسل به دشمن مشکلات را حل نخواهد کرد بلکه این توسل به خدا است که گره مشکلات را باز خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در امامزاده ابراهیم فین کاشان برگزار شد در تفسیر آیه ۱۹ سوره انبیاء، گفت: خداوند در آیات قبلی به انسان‌ها می‌فرماید عبادت خدا شما را مغرور نکند که ملائکه‌ای داریم که همیشه در حال عبادت هستند.

وی افزود: خداوند به عبادت بندگان خودش نیازی ندارد و عبادت نکردن انسان هیچ آسیبی به خدا نمی‌رساند، از این رو عبادت و عدم عبادت خدا هیچ سودی برای خدا ندارد و این ما هستیم که با عبادت خدا سود می‌بریم و با معصیت خداوند ضرر می‌کنیم.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه در طول تاریخ انسان‌های موحد و مشرک زیادی بودند، گفت: مورخین و فلاسفه این سوال را مطرح می‌کنند که آیا بشریت ابتدا موحد بوده، اما در ادامه مشرک شده است یا ابتدا مشرک بوده و در ادامه موحد شده است.

وی در توضیح اینکه انسان ابتدا مشرک بود و بعد موحد شد، گفت: مردم چندین قرن قبل در هر شهر و آبادی بت‌هایی را برای پرستش داشتند و هرکدام به نوعی بت پرست بودند، اما به مرور زمان متوجه شدند بت‌هایی را که می‌پرستند نمی‌تواند خدا باشد چرا که به مرور نابود می‌شدند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ابراز کرد: گروهی که بت‌ها را می‌پرستند یکی بعد از دیگری بت‌ها را حذف کردند تا عاقبت به خدای واحد رسیدند، از این رو انسان ابتدا از شرک آغاز کرد، اما در ادامه مسلمان شدند در حالیکه ما عکس این تفکر را داریم و معتقد هستیم انسان ابتدا از توحید آغاز کرد، اما به مرور زمان مشرک شد.

وی ادامه داد: نخستین انسان روی کره زمین حضرت آدم پیامبر و همسر او موحد بودند، اما فرزندان آن‌ها به مرور زمان به شرک گرایش پیدا کردند، از این رو ما معتقدیم ابتدا توحید بوده، اما در ادامه شرک شده در حالیکه برخی دیگر می‌گویند ابتدا توحید بوده بعد شرک شده است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: هدف گروهی که می‌گویند ابتدا شرک بوده بعد توحید، برای این است که بگویند توحید نیز ساخته ذهن بشر است و همانگونه که بشر گاو را خدا می‌دانست و امروز نیز برخی گاو پرست هستند که اگر به آثار باستانی توجه کنید مجسمه‌ای از حیوانات ترسیم شده که بیانگر این است که آن‌ها حیوانات را خدا دانسته و می‌پرستیدند.

وی افزود: همان انسانی که در گذشته به اشتباه حیوان و یا خورشید را خدا می‌دانستند امروز نیز چیزی به نام خدا قبول ندارند و معتقد هستند خدایان مرده اند و خدا نداریم و هرکسی برای خودش خدا است و نیازی نیست خدا به انسان امر و نهی کند بلکه انسان خودش باید به خودش امر و نهی کند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: هرکس که خودرا خدای خودش می‌داند در وجودش نیز هوای نفس خود را خدای خود می‌داند و عقل را خدمتگزار غریضه انسان می‌داند و برای رسیدن به شهرت و قدرت و نیاز‌های جنسی و تصرف مال دیگران و استعمار دیگران تابع هوای نفس هستند.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: این گروه خدا را حذف و به جای آن هوای نفس را جایگزین خدا کردند و انسان را تا حد یک حیوان تنزل دادند چرا که انسان نیز تابع هوای نفس خود است.

وی با بیان اینکه ما معقدیم انسان ابتدا از توحید شروع کرد، اما در ادامه مشرک شد، افزود: آیت الله جوادی آملی می‌فرماید، انسان‌ها ابتدا موحد بودند و خدا را می‌پرستیدند، اما به مرور زمان و بعد از مرگ بزرگ قبیله که شخصیت مهمی بود برای زنده نگهداشتن یاد او مجسمه اش را ساختند واز او طلب رحمت کردند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: برخی اوقات برای مجمسه مراسم یاد بود برگزار کردند و در ادامه مجمسه‌های کوچکتری را برای نگهداری در خانه ساختند و با او حرف زدند تا اینکه بعد از گذشت چند قرن مجمسه مذکور برای همه مردم قداست پیدا کرد و به مرور همه مجسمه را پرستید وبت پرستی رواج پیدا کرد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: حضرت موسی با وجود اینکه برای خدا تبلیغ کرده بود، اما مردم طی مدت ۴۰ روز گوساله پرست شدند و سامری مجسمه گوساله‌ای را ساخت و هنر گوساله این بود وقتی باد با آن برخورد می‌کرد صدای گوساله از آن خارج می‌شد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: ماجرای بت پرستی در همه جهان رواج یافت و امروز نیز در هندوستان بیش از یکهزار دین رواج دارد که هرکدام برای خود یک خدایی دارند.

وی بیان کرد: این آیات توحید و یگانگی خدا را اثبات می‌کند و خدایان و ابرقدرت‌های جهان را نهی کرده و توسل به خدا را که واحد قهار است را پیشنهاد کرده است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با تأکید بر نهادینه کردن خداباوری و خدامحوری در مسؤولان، گفت: برای حل مشکلات توسل به دشمن مشکلات را حل نخواهد کرد بلکه این توسل به خدا است که گره مشکلات را باز خواهد کرد.

وی افزود: خسکسالی‌ها نیاز مردم ایران به آب افزایش داده بود در حالیکه برخی معتقد بودند آب کشور را هم باید از آمریکا تأمین کرد، اما خداوند بدون هزینه با نزول رحمت خودش مشکل بی آبی و خشکسالی را حل کرد تا اثبات شود به جای توسل به آمریکا به خدا توسل کنیم.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: برخی در داخل کشور بعد از نا امید شدن از آمریکا به اروپا متوسل شده اند در حالیکه رهبری می‌فرماید به اروپایی‌ها هم اعتماد نکنید./۱۳۰۷/پ203/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات