۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۶۰۴۷۱۷
یادداشت طلبگی؛

قانون ده به یک

قانون ده به یک
ماه رمضان باشگاه دفاع شخصی است، برنامه این باشگاه را خداوند تدوین کرده است، روزه‌‌دار هنگام هجوم تمایلات سمج و مرموز، با سلاح روزه از خود دفاع می‌‌کند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، رمضان، تافته جدا‌بافته است. اصلا جنس روزهایش، با دیگر روزهای سال فرق دارد. متصف به رنگ خدایی و شناخت خود، دو ریحانه دل‌‌‌‌‌پسند گلستان رمضان است. جنبش‌‌ها و حتی سستی و کرختی در ماه رمضان، رنگ و لعاب «الیه راجعون» دارد. روزه‌‌دار در پی خشنودی خداست اگر چه می‌خوابد.

قانون ده به یک ماه رمضان

آوای دل‌‌‌‌نشین رمضان، ترنم قرآن است. پاداش تلاوت یک حرف از قرآن در این ماه، ده حسنه است.۲ آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» که نوزده حرف دارد در بردارنده «یکصد و نود» ثواب است. به‌‌‌‌راستی قرآن که «۳۲۳۶۷۱» حرف دارد، ختم آن در ماه رمضان، چند ثواب در کارنامه اعمالمان ثبت می‌‌شود؟ بیاییم برای همیشه با کتاب خدا، آشتی کنیم.  قرآن تنها برای زینت بخشیدن به سفره‌‌های ازدواج و بوسیدن آن جهت تبرک جستن، نیست. ماه رمضان تمرینی است برای قرآن‌خواهی در طول سال است.

حال و هوای همه در رمضان کوک است

خدواند در رمضان تحفه می‌‌دهد و هدیه او به مهمان خود، قدرت فولادین و اراده نفوذناپذیر است. آری شاید دیده‌‌‌‌اید! دود و دمی‌ها در روزهای عادی، اگر تنها یک سیگار کمتر بکشند. می‌‌گویند: نمی‌‌‌‌دانم چرا امروز حالم کوک نیست. چنین فردی در ماه رمضان، چنان نیروی خوشی می‌‌گیرد که پانزده ساعت حتی به سیگار کشیدن فکر نمی‌‌کند. چه بسیار افرادی در ماه خدا، منش‌‌های ناپسند را برای همیشه حذف می‌‌کنند. می‌‌توان به چند مورد اشاره کرد:

الف: برخی نماز صبح قضا شده‌‌‌‌ها، نماز اول وقت خوان می‌‌‌شوند.

ب: عقل رمضانی می‌‌گوید: وقتی می‌‌‌توان پانزده ساعت سیگار نکشید پس قطعا می‌‌‌شود برای همیشه از ورود آن به ریه جلوگیری کرد.

ج: چشم از نگاه‌‌های هرز شسته می شود.

د: بد‌زبان در رمضان بد و بیراه نمی‌‌‌گوید و بر این روحیه پاسداری می‌‌کند.

تکنیک همه فن حریف رمضان

ماه رمضان باشگاه دفاع شخصی است. برنامه این باشگاه را خداوند تدوین کرده است. روزه‌‌دار هنگام هجوم تمایلات سمج و مرموز، با سلاح روزه از خود دفاع می‌‌کند. در تمرینات این باشگاه خدایی، آن روزه‌‌دار به مرحله استادی می‌‌‌رسد که تک‌‌‌فن شکست‌‌‌ناپذیر را فرا گرفت. آن تکنیک؛ خویشتن‌‌‌‌داری است.

خویشتن‌‌‌‌داری

کاش تمام ماه‌‌ها و هفته‌‌ها و روزهای سال از جنس لحظات ماه رمضان باشند. شاید یک چرا، در ذهن شما ظاهر شود که در پاسخ باید گفت: طبق نتایج به‌‌دست آمده؛ در ماه رمضان حتی افراد شارلاتان خوی، آرام می‌‌گیرند. خداوند می‌‌خواهد همه مردم این دفاع شخصی را در همه روزهای سال به‌‌کار ببرند. صیام و روزه‌‌داری به ما نیرویی می‌‌بخشد که در دیگر روزهای سال، زیر چرخ بی‌‌‌رحم گناه، له و لورده نشویم و این است معنای دفاع شخصی./918/ی704/س

سیدتقی نوری

۱. سوره بقره آیه ۱۳۸

۲. فضائل القرآن قاسم بن سلام، ص ۱۲، ح ۷

۳.تاریخ قرآن رامیار، ص ۵۷۳

ارسال نظرات