۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۶۰۴۷۷۱
کارشناس سیاسی:

ایران برگ برنده‌های بی شماری برای رسیدن به صلح پایدار و صادرات نفت دارد

ایران برگ برنده‌های بی شماری برای رسیدن به صلح پایدار و صادرات نفت دارد
سعیداوی با اشاره به اینکه ایران برگ برنده‌های بی شماری برای رسیدن به صلح پایدار و صادرات نفت دارد، گفت: صادرات نفت ایران قطع نمی‌شود.
جبار سعیداوی، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با یکجانبه گرایانه و نابخردانه دانستن تصمیم ترامپ مبنی بر صفر رساندن صادرات نفتی ایران عنوان داشت: چنین تصمیمی عملیاتی نخواهد شد و در صورت اجرا نه تنها مردم ایران بلکه همه جهانیان متضرر خواهند شد؛ زیرا ضرر‌های اقتصادی بسیاری متوجه کشور‌های وارد کننده نفت ایران می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: کشور‌های وارد کننده نفت ایران در صورت تحریم نفت ایران بناچار باید به دنبال بازار جایگزین باشند؛ از سوی دیگر در صورت تحریم نفت ایران، جمهوری اسلامی مجبور به واکنش خواهد شد و چنین واکنشی شدید است که در این باره بستن تنگه‌ها از جمله تنگه هرمز مورد توجه قرار می‌گیرد.

سعیداوی با اشاره به اینکه بستن تنگه هرمز چه بسا زمینه ساز جنگ تمام عیار جهانی باشد، افزود: نگران وقوع چنین جنگی هستیم، اما تصمیم نابخردانه ترامپ ممکن است سبب وقوع جنگ ناخواسته تمام عیار در منطقه باشد؛ از این رو کشور‌های منطقه به هوش بوده و بدانند صدمات جبران ناپذیر به مراتب بیشتر از جنگ جهانی دوم متحمل خواهند شد.

وی ادامه داد: اگر جنگ تمام عیار جهانی در خاورمیانه اتفاق بیفتد، ویرانی‌ها و کشته‌های کشور‌های منطقه چندین برابر کشته‌ها و ویرانی‌های اروپا در ۲ جنگ جهانی خواهد بود ضمن اینکه فاجعه انسانی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و روانی به مراتب شدیدتر روی می‌دهد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه کشور‌های عربی منطقه از بستن تنگه هرمز متضرر خواهند شد، اظهار داشت: این کشور‌ها باید از وقوع چنین سناریویی پرهیز و با ایران، همراه شده و تصمیم نابخردانه ترامپ را غیرقابل قبول بدانند و ارتباطات معقول در منطقه داشته باشند.

سعیداوی با اشاره به اینکه ایران، برگ برنده‌های بی شماری برای رسیدن به صلح پایدار و صادرات نفت دارد، تصریح کرد: صادرات نفت ایران قطع نمی‌شود منتهی تنظیم بخشی از بودجه براساس صادرات نفت، حساسیت برانگیز است./۹۴۵۶/ت310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات