۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۶۰۴۷۸۲

صدها نفر در بغداد و نجف اشرف علیه رژیم بحرین تظاهرات کردند

صدها نفر در بغداد و نجف اشرف علیه رژیم بحرین تظاهرات کردند
صدها نفر در بغداد و نجف اشرف مقابل اماکن دیپلماتیک بحرین تجمع کرده و خواستار عذرخواهی منامه به علت توهین وزیر خارجه این کشور به «سید مقتدی الصدر» شدند.

به گزارش خبرگزاری رسا، بحران دیپلماتیک میان بغداد و منامه وارد عرصه تظاهرات خیابانی در بغداد و نجف شد و صدها نفر در پایتخت عراق مقابل سفارت بحرین تجمع کردند. در مقابل کنسولگری این کشور در نجف اشرف نیز تجمع مشابهی صورت گرفت.

به نوشته سومریه نیوز، کماکان این تجمع ادامه دارد و بر تعداد حاضران نیز افزوده می‌شود. معترضان خواستار عذرخواهی دولت منامه به دلیل آن‌چه که توهین وزیر خارجه بحرین به سید مقتدا الصدر می‌دانند، شده‌اند.

در همین حال آن‌ها به توصیه الصدر، با خود دسته‌های گل قرمز آورده‌اند تا به عنوان هدیه به مردم بحرین تقدیم کنند.
تجمع‌کنندگان با دسته گل‌های قرمز مقابل سفارت بحرین در بغداد

 

همزمان نیروهای امنیتی نیز در مقابل ساختمان سفارت در بغداد و کنسولگری بحرین در نجف اشرف حضور دارند تا اوضاع را کنترل کنند.

بحران از آن‌جایی آغاز شد که وزارت خارجه بحرین شنبه‌شب، ساعاتی پس از بیانیه رهبر جریان صدر که خواهان کناره‌گیری حکام بحرین شده بود؛ «نهاد العانی» معاون کاردار عراق را فرا خواند.

مقتدا الصدر در بخشی از بیانیه، توقف فوری جنگ در یمن، بحرین و سوریه و کناره‌گیری فوری حکام آنها را خواستار شده و گفته بود، سازمان ملل به منظور تسریع در ایجاد امنیت در این کشورها و ایجاد مقدمات برگزاری انتخاباتی شفاف بدون دخالت هیچ کشوری و حفاظت از آن در برابر تروریسم وارد عمل شود.

بعد از بیانیه الصدر، «خالد بن احمد» وزیر خارجه بحرین در توییتر واکنش نشان داد و مقتدا را «احمق سلطه‌جو» توصیف کرد و از او خواست به جای اشاره به بحرین، انگشت اشاره را به سوی ایران بگیرد. 

ساعاتی بعد، خبرگزاری رسمی بحرین نیز اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور، العانی را احضار کرده است و ضمن محکومیت اظهارات رهبر جریان صدر عراق، مراتب اعتراض شدید را به او ابلاغ کرده است.

در مقابل، وزارت خارجه عراق نیز ضمن محکوم کردن بیانیه وزارت خارجه بحرین، سفیر بحرین را فرا خواند. وزارت خارجه عراق اعلام کرد، بغداد هیچ‌گونه دخالتی در امور خود را نمی‌پذیرد و اجازه نمی‌دهد به عراق یا شخصیت‌های ملی و مذهبی این کشور توهینی صورت گیرد.

از روز گذشته تاکنون بسیاری از شخصیت‌های عراقی در دفاع از سید مقتدا الصدر سخن گفته‌اند. فراکسیون «سائرون» که به او مرتبط است، اعلام کرد که عراقی‌ها اثبات کردند در مقابل توهین وزیر خارجه بحرین علیه سید مقتدا الصدر متحد هستند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات