۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۶۰۴۹۴۳
مسؤول ستاد استهلال خراسان شمالی خبر داد؛

۵ گروه استهلال ماه رمضان در خراسان شمالی مستقر می‌شوند

۵ گروه استهلال ماه رمضان در خراسان شمالی مستقر می‌شوند
مسؤول ستاد استهلال خراسان شمالی گفت: با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان پنج گروه استهلال در مناطق مختلف این استان برای رؤیت هلال مستقر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مسؤول ستاد استهلال خراسان شمالی، شامگاه سه‌شنبه در نشست ستاد استهلال استان، از استقرار پنج گروه استهلال ماه به‌منظور رؤیت ماه مبارک رمضان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم، به‌منظور رؤیت ماه مبارک رمضان پنج گروه استهلال ماه به مناطق مختلف استان اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به احتمال رؤیت هلال ماه مبارک رمضان در غروب یکشنبه پانزدهم اردیبهشت، افزود: از پنج گروه استهلال ماه در خراسان شمالی دو گروه الضحی و نجم در دو منطقه متفاوت بجنورد و سه گروه در شهرستان‌های گرمه و جاجرم، اسفراین و مانه و سملقان مستقر می‌شوند تا حلول ماه مبارک رمضان را رصد کنند.

مسؤول نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی گفت: گروه‌های استهلال ماه رمضان مستقر در شهرهای مختلف استان گزارش‌های خود را به دفتر رهبر معظم انقلاب ارائه می‌دهند و نتیجه قطعی از سوی دفتر رهبری اعلام می‌شود.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به اینکه 30 نفر در قالب این پنج گروه به امور مربوط به رصد ماه رمضان در استان می‌پردازند، خاطرنشان کرد: اعضای گروه‌های استهلال متشکل از روحانیان و اساتید دانشگاه بوده و هر گروه شش نفر شامل کارشناس نجوم، رصدگر کمکی، روحانی، معتمد، مستندساز و تدارکات‌چی است.

با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌های این گروه‌ها در شهرستان‌های مختلف استان زیر نظر امام جمعه شهرستان انجام می‌شود، گفت: هلال ماه رمضان با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود و گروه‌های استهلال با ابزارهای تخصصی، دوربین‌های پیشرفته و تلسکوپ مجهز شده‌اند.

حجت‌الاسلام آزموده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه رؤیت هلال ماه یکی از مستحبات دین اسلام است، اظهار کرد: نگاه به آسمان در دین اسلام سفارش شده و فضیلت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه نگاه به آسمان باعث می‌شود در زمین تحولات و مسائل را به چشم دیگری ببینیم، ادامه داد: این نوع نگاه ما به آسمان سبب می‌شود نگاه ما به مسائل زمینی خوار و حقیر شود.

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: در روایات داریم که وقتی جوانی برای فرار از گناهان زمینی چشم بر آسمان بدوزد هر آنچه بر آسمان است برای این جوان استغفار می‌کنند.

وی با بیان اینکه استهلال ماه رمضان درواقع مقدمه اعتقاد و ایمان و تقوا و فضیلت است، افزود: در مکتب اسلام استهلال ماه رمضان مقدمه‌ای برای عمل به مهم‌ترین دستور شرعی و دینی ما بعد از نماز یعنی روزه‌داری است.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به اینکه در روایات توصیه به رؤیت هلال شده؛ اما گفته شده که اگر خودتان نرفتید وقتی دو شاهد عادل گواهی دادند اعتماد کنید، اضافه کرد: استهلال و طلب رؤیت هلال جزء توصیه‌های شرعی است؛ ازاین‌رو باید به‌قصد قربت انجام شود./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات