۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۶۰۵۹۴۴
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

توبه کننده پاداش دریافت می‌کند

توبه کننده پاداش دریافت می‌کند
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آیات زیادی می‌فرماید، کسی که توبه می‌کند نه تنها توبه او پذیرفته می‌شود بلکه به خاطر توبه پاداش نیز دریافت می‌کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل چهارشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیه ۱۷ و ۱۸ سوره مبارکه نساء، گفت: در این آیات موضوع توبه مطرح شده است و یکی از الطاف خداوند به بندگان خودش موضوع توبه است.

وی افزود: کسی که گناهی را مرتکب می‌شود و پشیمان می‌شود و جبران می‌کند خداوند نیز فرصت توبه به او داده است و در آیات قرآن تأکید می‌کند با توبه نه تنها گناهان بخشیده می‌شود بلکه، ‹‹یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ›› گناهان را هم تبدیل به حسنات می‌کنم.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آیات زیادی می‌فرماید، ‹‹إِنَّ اللَّهَ کانَ تَوَّاباً رَحِیماً›› کسی که توبه می‌کند نه تنها توبه او پذیرفته می‌شود بلکه به خاطر توبه پاداش نیز دریافت می‌کند.

وی افزود: در این آیات که در ارتباط با مردان و زنان تن فروش است خداوند مجازات سنگینی برای این عمل زشت قرار داده است و با وجود اینکه گناه وجرم بزرگی است، اما با این حال بلافاصله موضوع توبه را مطرح می‌کند و راه توبه را باز کرده است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند توبه را مطلق ندانسته تا هرکس توبه کرد پذیرفته شود، از این رو در این آیات به تعدادی از توبه‌هایی که پذیرفته می‌شود و نمی‌شود اشاره کرده است، ‹‹إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ›› خداوند قبول کردن توبه را وظیفه خود می‌داند، اما ‹‹لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ›› توبه گناهکاری که از روی جهالت مرتکب گناه شده باشد و بلافاصله توبه کند می پذیرد، اما توبه کسی که در گناه اصرار دارد پذیرفتنی نیست.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: تفاوت حضرت آدم و شیطان در خطا نبود که یکی خطا کرده باشد و دیگری خطا نکند، بلکه شیطان که سجده نکرد و حضرت آدم که از میوه ممنوعه استفاده کرد هر دو نا فرمانی کردند، اما تفاوت این دو در نافرمانی نبود بلکه در توبه بود که شیطان توبه نکرد اما حضرت آدم توبه کرد.

وی بیان کرد: خداوند در ادامه این آیه می‌فرماید، ‹‹ثُمَّ یَتُوبُونَ مِنْ قَرِیبٍ›› انسان وقتی متوجه شد مرتکب گناه شده  توبه کند، ‹‹فَأُولَٰئِکَ یَتُوبُ اللَّهُ عَلَیْهِم›› خداوند گناهان او را می‌بخشد، ‹‹وَکَانَاللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا››، چون خداوند به گناهان آگاه است، چه گناهانی به دلیل جهالت و هوای نفس بوده و چه گناهی عمدی بوده است، از این رو خداوند براساس حکمت خود گناهان را می‌بخشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: در نقطه مقابل آن خداوند در آیه ۱۸ سوره نسا می‌فرماید، ‹‹ وَلَیْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ حَتَّىٰ إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ ›› توبه برای گناهکاری که در گناه تا زمان مرگ خود استقامت دارد پذیرفتنی نیست./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات