۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۶۰۶۱۲۷
حجت الاسلام علوی‌تهرانی:

مکارم الاخلاق اوج انسانیت است + فیلم

مکارم الاخلاق اوج انسانیت است + فیلم
استاد حوزه علمیه مکارم الاخلاق را اوج انسانیت دانست و گفت: بعثت پیامبراکرم(ص) برای مکارم الاخلاق بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی‌تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در سلسله جلسات معرفتی ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت الله حق شناس(ره) تهران در زمینه جایگاه ذکر صلوات به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: با سه دلیل می توان گفت ذکر صلوات بایسته و ضرورت اعتقادی دارد.

وی با بیان اینکه ضرورت نخست از باب قدر شناسی است، عنوان کرد: خداوند با فرستادن پیامبراکرم(ص) بر سر انسان‌ها منت گذاشت و این منت گذاری دو کارکرد دارد.

حجت الاسلام علوی‌تهرانی ادامه داد: پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند: برشما لازم است مکارم اخلاقی را یاد بگیرید و خداوند متعال مرا مبعوث کرد تا بر شما مکارم اخلاق را یادآور شوم.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: بنابراین اگر کسی می خواهد بزرگواری داشته باشد باید به اخلاق نبوی تاسی کرده و ایشان را الگوی رفتاری خود قرار دهد چرا که حضرت اسوه حسنه هستند.

وی درخصوص جهت دوم با استناد به کلام امیر حکمت و بلاغت، ابراز کرد: حضرت می فرمایند: ای مردم؛ زمانی که خداوند انسان ها را خلق کرد اراده اش این بود که آدمی بر اساس اخلاق و آداب رفیع و شریف زندگی کند از این رو ظرفیت آن را در وجود انسان قرار داد تا به بالاترین مراتب دست یابد.

حجت الاسلام علوی‌تهرانی با اشاره به اینکه خداوند این آداب شریفه را به واسطه پیامبراکرم(ص) به مردم آموخت تا انسان ها سود و زیان خود را بشناسد، گفت: این سود و زیان را تنها از طریق اوامر و نواهی الهی که توسط پیامبراکرم(ص) بیان می شود می توان شناخت از این رو امت اسلامی مدیون خاتم انبیاء(ص) هستند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پیامبراکرم(ص) در طول 23 سال رسالت‌شان شکنجه‌ و سختی‌های فراوانی کشیدند و بارها توسط مشرکان ترور شخصیتی و فیزیکی شدند اما با وجود همه سختی‌ها حضرت با ارائه کامل دین پیروان خویش را به بالاترین مراتب هدایت کردند؛ بنابراین فطرت انسان حکم می کند قدردان زحمات حضرت باشد که این امر با ذکر صلوات محقق می شود.

وی با استناد به آیات الهی، گفت: خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبراکرم(ص) می فرماید: به مردم بگو من مزد رسالت از شما نمی خواهم مگر آن که محبت خود را به خاندان من ابراز کنید؛ یکی از راه‌های ابراز این محبت ذکر صلوات است بنابراین صلوات ضرورت اعتقادی دارد.

حجت الاسلام علوی‌تهرانی با بیان اینکه همه چیز در عالم دنیا فانی است و تنها چیزی که باقی می ماند وجه الله است، عنوان کرد: مقصود از وجه ائمه اطهار(ع) هستند.

استاد حوزه علمیه بقای انسان در گرو گره خوردن با وجه الله دانست و خاطرنشان کرد: هر کلام و عملی که با بسم الله الرحمن الرحیم شروع و با صلوات تمام نشود آن کلام ناقص و بی برکت است./813//202/خ

تعداد بازدید : 3
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 5
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات