۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۰۶۱۷۷
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی:

بی‌اعتنایی به ساحت عالمان دین سکان‌داری نااهلان را به دنبال دارد

بی‌اعتنایی به ساحت عالمان دین سکان‌داری نااهلان را به دنبال دارد
استاد حوزه علمیه قم گفت: بی‌اعتنایی به ساحت عالمان دینی زمینه بی‌رونقی اقتصاد و سکان‌داری نااهلان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین  ناصر رفیعی ظهر امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) به بررسی ابعاد تفسیری آیه 7 سوره انبیاء پرداخت و اظهار داشت: این آیه مبارک یکی از مهم‌ترین آیات قرآن کریم است چنانکه خداوند متعال در این آیه مبارکه فرموده است «وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ ۖ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ و پیش از تو [برای هدایت مردم] نفرستادیم مگر مردانی را که به آنان وحی می‌نمودیم. اگر نمی‌دانید از دانایان [به کتاب‌های آسمانی و آگاهان به اخبار پیشینیان] بپرسید [که همه پیامبران از جنس خود بشر بودند، نه فرشته]»

وی برای درک مبانی تفسیری این آیه شریفه به رده‌بندی نوع مواجهه انسان‌ها با مسائل پرداخت و عنوان کرد: انسان معمولاً در مواجهه با مسائل خود یا عالم به آن مسئله است، یا آنکه جاهل مثلی است به این معنا که در آن تخصص مثلاً پزشکی تخصصی ندارد و یا آنکه قدرت تجربه علوم را دارد ولی هنوز به حدود آن علم عالم نیست.

وی ادامه داد: از منظر فقه و شریعت اسلامی مراجعه جاهل مثلی به عالم را تقلید می‌گویند چراکه دو گروه دیگر یکی خود به حدود الهی کاملاً آگاه است که به او مجتهد نیز گفته می‌شود که توان استنباط مبانی موردنیاز خود را دارد؛ این در حالی است که گروهی که قدرت تجربه علم دین را دارد (که البته مسئله‌ای سخت و طاقت‌فرسا است) احتیاط را در امور خود جاری می‌کنند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که کلمات آیه 7 سوره انبیاء به همین ترکیب در آیه 43 سوره نحل نیز تکرار شده است، ابراز داشت: این آیه مبارکه از مستندات مهم استنباط جواز تقلید در عصر غیبت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه با اشاره به تجربه 250 ساله شیعه از سیره پربرکت امامان معصوم علیهم‌السلام گفت: یکی معانی مرسوم اهل الذکر در آیه مبارکه 7 سوره انبیاء و 43 سوره نحل توصیه اسلام به مشرکان برای مراجعه به اهل کتاب است؛ این در حالی است که در جریان عظیم امامت نیز (دوران پس از بعثت) بر اساس تفسیری که از سوی اهل‌بیت علیهم‌السلام برای آیه مبارکه بیان فرموده‌اند اهل الذکر امامان معصوم هستند.

وی ادامه داد: در دوران پربرکت 11 امام معصوم هرگونه مسائلی که در دوران رسالت تجربه نشده بود و برای مسلمانان مورد سؤال واقع نشد در این دوران (امامت اهل‌بیت) از اهل‌بیت پرسیده و این سؤال‌ها همواره از سوی ایشان با سلسله سندهای عصمت که به پیامبر اکرم (ص) می‌رسید پاسخ گفته می‌شد.

استاد حوزه بابیان این‌که امام عصر (عج) در پاسخ‌ نامه اسحاق بن یعقوب که در دوران نیابت خاص محمد بن عثمان (ره) انجام شد مردم را در عصر غیبت به مراجعه به فقها توصیه فرموده‌اند، گفت: واژه مرجعیت از همین حدیث شریف استخراج‌شده است؛ بر این اساس مؤمنان توجه داشته باشند در عصر غیبت بدنه علما مورد تائید امام عصر و موثق‌ترین منبع دریافت مبانی دین هستند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین  رفیعی در پایان به بیان آثار بی‌حرمتی و بی‌اعتنایی به ساحت عالمان دین از منظر نصوص ثقلین پرداخت و گفت: بی‌برکتی در رزق، سکان‌داری حاکمان و دولت‌های نااهل و بی‌ایمان رفتن از دنیا سه اثر وضعی بی اعتنایی به عالمان دینی است.

وی گفت: تقلید یک امر عقلی است که وجوب آن را عقل اثبات می‌کند؛ این موضوعی است که همواره در مغالطات دشمن به‌عنوان یک شبهه مطرح می‌شود./837/ج

ارسال نظرات