۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۶۰۶۲۶۴

بیانیه تند دولت بحرین علیه بزرگ‌ترین مرجع دینی این کشور

بیانیه تند دولت بحرین علیه بزرگ‌ترین مرجع دینی این کشور
وزارت کشور بحرین بزرگ‌ترین مرجع دینی در این کشور را که اخیراً نخست‌وزیر به دیدار او رفت، متهم به نوعی حمایت از تروریسم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت کشور بحرین روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای رسمی، از آیت الله «عبدالله الغریفی» از بزرگ‌ترین مراجع دینی شیعیان در بحرین، بشدت انتقاد  او را متهم به «هم‌نوایی با تروریسم» کرد. 

 در این بیانیه الغریفی را به «هم‌نوایی با تروریسم» و «قبول آن» متهم کرده و آورده که «منبر الغریفی نه تنها اقدامات تروریستی را محکوم نکرده، بلکه به عکس با آن هم‌نوایی و آن را قبول کرده است». 

بیانیه تند وزارت کشور دولت آل خلیفه در حالی علیه الغریفی منتشر می‌شود که حدود ده روز پیش (اول می) خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست‌وزیر بحرین، به دیدار او رفت و در آن دیدار بر «وحدت ملی» در بحرین تأکید شد. 

وزارت کشور بحرین با بیان اینکه «برخی از سیاست باز [دولت] و مرحله اصلاحات... سوءاستفاده کرده و با مواضع و سخنان، از مسئولیت ملی خود دور شده و سال‌هاست که بحران امنیتی می‌سازند» اعلام کرد که «منبر عبدالله الغریفی هیچ‌گاه اقدامات تروریستی را محکوم نکرده، بالعکس، با آن هم‌نوایی و بلکه آن را قبول کرده است» و تهدید کرد «کسی که افکار سازمان‌های تروریستی را در پیش بگیرد، خود را در معرض بازخواست قرار می‌دهد». 

در بیانیه وزارت کشور بحرین، بدون ذکر صریح نام ایران، با اشاره به واژه «ولایت فقیه» و اشاره به قرار گرفتن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان در لیست تروریستی (آمریکا) همچنین آمده است، «آنچه در بحرین رخ داد، روشن بود که با تشویق و دستور خارج و مشخصاً پیروان ولی فقیه و پیروانشان در منطقه صورت گرفت و هر کس طبق مرجعیت ملی موضع نگیرد، خود را در دایره [اتهام] همکاری با این مقاصد خصمانه قرار داده است... کشمکش‌هایی در منطقه وجود دارد از جمله قرار گرفتن نام حزب الله لبنان و سپاه پاسداران ایران و سازمان داعش در لیست سازمان‌های تروریستی و این از اموری است که مسؤولیت‌پذیری ملی و حلقه‌زدن گرد رهبری والاحضرت را می‌طلبد و هر کس افکار این سازمان‌های تروریستی را بپذیرد خود را در معرض بازخواست قرار داده است، زیرا برای آن سازمان تبلیغ و به امنیت ملی و منافع عالی کشور خدشه وارد می‌کند». 

این بیانیه بر خلاف اقدام اخیر خلیفه بن سلمان آل خلیفه نخست‌وزیر و عموی شاه بحرین است.

خلیفه ده روز پیش به منزل عبدالله الغریفی رفت و در دیداری که «صمیمانه» توصیف شد،گفتکه «بحرین با رهبری ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، در چارچوب مساوات و شهروندی و وحدت ملی... وطنی برای همه است و دولت برای اعتلای شأن میهن و برآورده کردن خواست مردم برای زندگی کریمانه، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند». 

بیانیه دولت تنها اقدام آل‌خلیفه علیه نخست‌وزیر نیست. خلیفه بن سلمان همچنین بر خلاف سیاست دولت، اخیرا پس از دو سال قطع روابط با قطر، با امیر این کشور تماس تلفنی گرفت و حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفت. دولت بحرین بلافاصله اعلام کرد که تماس تلفنی نخست‌وزیر موضع شخصی اوست و موضع دولت همان سیاست عربستان و امارات علیه قطر است. 

عربستان سعودی و امارات به همراه مصر، از پنجم ژوئن 2017 روابط خود با قطر را به بهانه حمایت دوحه از تروریسم قطع کردند و بحرین نیز به تبعیت از عربستان سعودی، روابط با قطر را قطع کرد. 

وبگاه «الخلیج اونلاین» اخیرا در گزارشی با اشاره به اقدامات اخیر نخست‌وزیر بحرین و مخالفت دولت با او، از اختلافات داخلی در میان خاندان حاکم خبر داد./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات