۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۶۰۶۳۸۰
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

نمره محور بار آوردن طلاب خلاف تقوا است

نمره محور بار آوردن طلاب خلاف تقوا است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نمره محور بار آوردن طلاب خلاف تقوا است، گفت: نمره محوری در مدارس علمیه استعداد طلاب و حیثیت اساتید را نابود می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در سلسله جلسات معرفتی ماه مبارک رمضان که در مسجد امام صادق(ع) تهران برگزار شد، گفت: طبق صریح آیات الهی؛ انسان تا خودش را بی نیاز می بیند طغیان می کند.

وی افزود: مهمترین رسالت انبیای الهی این بود که با نابودی طواغیت بتوانند انسان‌های گمراه را نجات دهند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان مشکلات اقتصادی کشور را نتیجه عملکرد غلط غرب زندگان دانست و اظهار داشت: غرب زندگان طواغیت را کشورهای پیشرفته می نامند در حالی که پیشرفت آنان محصول قتل و غارتی است که در کشورهای جهان انجام می دهند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ملت های جوامع بشری محتاج کشورهای به اصطلاح پیشرفته نیستند؛ اگر این کشورها پیشرفته هستند پس چرا به تولید اسلحه، قتل و غارت مردم بی دفاع دست می زنند.

وی با بیان اینکه دستورات دینی بر اساس آداب و برنامه تنظیم شده است، گفت: اگر در یک مدرسه‌ای دانش آموزان برنامه ریز و برنامه پذیر بار نیایند به جرات می توان گفت آن مدرسه اسلامی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه انسان مومن به واسطه برنامه ریزی روحی آرام و منظم دارد، عنوان کرد: انسان نامنظم شخصیتی برنامه گریز دارد و از لحظاتی که با برنامه پیش می رود لذت نمی برد؛ چنین انسانی از دین گریزان می شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روح انسان باید از هوای نفس پاک شود تا ایمان او افزایش یابد، ادامه داد: تبعیت از هوای نفس نتیجه بی برنامه بودن آدمی است، انسان های هواپرست اهل انکار انبیای الهی بودند که گاهی اوقات آن بزرگواران را نیز به شهادت می رساندند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه در گزینش طلاب به برنامه پذیر بودن متقاضیان توجه کنند، گفت: انسان در مسیر خودسازی باید اهل نظم و برنامه باشد، کسی که برای نمره درس می خواند انسانی منفعل است و نتیجه این انفعال بی دینی و بی شخصیتی است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: متاسفانه امروز به واسطه نظام آموزشی غلط حاکم در مدارس، حوزه های علمیه و دانشگاه ها شخصیت دانش پژوهان در معرض نابودی است؛ در گذشته حوزه های علمیه از طلاب امتحان نمی‌گرفتند و سطح علمی طلاب را با نمره مورد ارزیابی قرار نمی دادند، نمره محور بودن خلاف تقوا است که منجر به نابودی استعداد دانش پژوهان و زیر سوال بردن حیثیت استاد می شود.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: چه شد در نظام آموزشی جدید احترام به استاد و طلاب حذف شد؟ اگر به عدالت استاد اعتماد نیست! پس نباید طلاب زانوی تلمذ در مقابل او بر زمین بزنند اما اگر اطمینان وجود دارد باید به کلام و تصدیق استاد احترام گذاشته شود چرا که بنای حوزه های علمیه بر تقوا است.

وی ادامه داد: خطر نمره در حوزه های علمیه بسیار خطرناک‌تر از آن است که کسی ادعای با سواد بودن کند، امتحاناتی که در حوزه های علمیه گرفته می شود شخصیت افراد را فاسد می کند، جان طلبه باید برنامه پذیر و برنامه ریز باشد تا با اجتناب از هوسرانی در برابر فشارهای بیرونی منفعلانه عمل نکند./813//202/خ

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
رسولخدا (ص) به عزرائیل (ع) فرمودند: آیا امتم سختی مرگ را درک خواهد کرد. فرشته عرض کرد: بله .اشک از چهره مبارک خاتم الانبیا جاری شد. خداوند متعال فرمودند: ای محمد(ص) اگر امت تو بعد از هر نماز آیت الکرسی را بخواند، وقت مرگ یک پایش در دنیا و پای دیگرش در بهشت خواهد بود.
اگر توفیقی نصیبت شد به دیگران هم اطلاع رسانی فرمایید .
اگر یک نفر به این حدیث عمل کند برای شما صدقه جاری خواهد بود. ان شاءالله
1
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
امتحان شفاهی سنت حوزه معاصر از زمان آیت الله العظمی بروجردی بوده است. باید به شیوه های استاندارد میزان علم افزایی طلاب اندازه گیری شود.
0
0