۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۰۶۵۷۲
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

فروشندگان آخرت در دنیا هیچگاه شادکام نمی‌شوند + فیلم

فروشندگان آخرت در دنیا هیچگاه شادکام نمی‌شوند + فیلم
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخن امیرمؤمنان(ع) مبنی بر این که انسان نباید آخرت خود را به دنیایش بفروشد، گفت: فروشندگان آخرت به دنیا هیچگاه شادکام نمی شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) با اشاره به لزوم توجه به آخرت و نفروختن آن به دنیا در کلام امیرمؤمنان(ع) در نامه 31 نهج البلاغه اظهار داشت: حضرت در این فراز از مقدمات قطعی استفاده می‌ کنند، بنابراین نتیجه نیز بدیهی خواهد بود.

وی افزود: حضرت فرمودند: اخبار گذشتگان را ببین که همانند شما زنده بودند و مال و خانواده داشتند ولی ماندگار نبودند، انسان قطعا می‌ داند که ماندگار نیست و قطعا به سرنوشت گذشتگان دچار شده و روزی از این دنیا خواهد رفت.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: امام علی(ع) در این فراز می‌ فرماید: وقتی می‌ دانید که از این دنیا می‌ روید و آخرت به سوی شما در حال حرکت است پس بار خود را برای رفتن سبک کنید؛ این ها مقدمات یقینی است وقتی این طور شد، نتیجه نیز قطعی است، به عبارت دیگر وقتی یقین کردیم که رفتنی هستیم باید آماده شویم.

وی با اشاره به عبارت «فأحسن مثواک» در کلام امیرمؤمنان(ع) اظهار کرد: مثوی به معنای جایگاه است که خوب و بدی آن به دست خود انسان است؛ اگر انسان کوتاهی کند و جایگاه را نسازد قطعا پشیمان می‌ شود روزی که در ندامت دیگر به حال او فایده ای ندارد و به او سودی نمی بخشد و آن لحظه مرگ و روز حساب است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در جلسات گذشته عرض کردیم که اصلاح جایگاه به سه امر بستگی دارد، اول اعتقاد درست، دوم اخلاق نیک و سوم عمل صالح که انسان بدون این سه در بازار قیامت خریداری نخواهد داشت.

وی بیان داشت: بعد حضرت علی(ع) راه اصلاح مثوی و جایگاه را بیان می‌ کنند، از جمله بیان می‌ کند که «مواظب باش آخرتت را به دنیایت نفروشی»؛ قرآن مجید با صراحت می‌ فرماید: کسانی که آخرت خود را به دنیا آخریدند نه تنها عذاب می‌ شوند بلکه در عذاب آنها تخفیفی هم داده نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که خدا همه راه ها را برای انسان قرار داده است، گفت: خداوند حجت درونی یعنی عقل و حجت بیرونی یعنی انبیاء و رسل را برای او قرار داده است تا گمراه نشود ولی قرآن کریم بیان می‌ کند که «با این حال برخی افراد خدای خود را هوای نفس خود قرار می‌ دهند».

وی ابراز داشت: اگر انسان در زندگی با مشعل عقلی که خدا به همه داده است حرکت نکند پشیمان می‌ شود و در روز حسرت کاری از پیش نمی برند.

کارشناس رسانه ملی بیان داشت: نمونه این افراد عمر بن سعد است که آخرت خود را به دنیای واهی فروخت، همچنانکه خودش گفت: «به خدا قسم من می‌ دانم اذیت کردن این خاندان حرام است ولی چه کنم که من او را با ملک ری معاوضه کرده ام» اما در نهایت نه خیری از دنیا دید و نه توانست توبه کند.

وی با تأکید بر این که کسانی که با معصیت خدا به دنبال دنیاگرایی هستند هیچگاه شادکام نمی شوند، گفت: از آن طرف هم نمونه هایی داریم، در سپاه عمر سعد شخصی به نام حر بن یزید ریاحی است که وقتی حقیقت را دید برگشت و از جمله توبه کنندگان شد و سرافراز از این دنیا رفت.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد: حر بن یزید وقتی سخنان امام حسین(ع) را شنید به فرزندش گفت» مردم در این دنیا ماندگار نیستند و کرامت های دنیا نیز همگی از بین می‌ روند پس چه بهتر که در راه حسین بن علی(ع) شهید شویم تا به سعادت برسیم./1330/ج

تعداد بازدید : 3
ارسال نظرات