۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۰۶۲۹۸
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

یاد مرگ جلوی سرکشی و طغیان نفس را می‌ گیرد

یاد مرگ جلوی سرکشی و طغیان نفس را می‌ گیرد
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرازهایی از نهج البلاغه در تبیین سخن امیرمؤمنان(ع) در ارتباط با کنترل نفس تأکید کرد که یاد مرگ جلوی سرکشی و طغیان نفس را می‌ گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در ششمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: در جلسه قبل گفتیم که حضرت علی(ع) به فرزندشان هشت دستور دادند؛ اول آنکه دلت را به موعظه زنده کن، دوم با زهد و بی رغبتی نسبت به دنیا دلت را بمیران، سوم نور حکمت را در قلبت پدید آور و چهارم قلب خود را با یقین تقویت کن.

وی افزود: حضرت در ادامه می‌ فرماید: «با یاد مرگ جلوی سرکشی نفس را بگیر» انسان اگر از نظر روحی ساخته نشده باشد سرکش می‌ شود، انسان گمان می‌ کند همیشه جوان می‌ ماند و قوی است، اگر انسان نفس مطمئنه نداشته باشد سرکشی می‌ کند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: انسان اگر بداند که ماندنی نیست و فراروی او مرگ قرار دارد سرکشی نمی کند، پیامبر گرامی اسلام(ص) در روایتی نورانی می‌ فرمایند: «اگر سه چیز در فرزند آدم نبود سرکشی می‌ کرد و آن سه فقر، مریضی و مرگ است» معمولا انسان وقتی ندار شد گردنش کج می‌ شود و همین طور تا بیمار نشده احساس قدرت می‌ کند ولی تا بیمار شد روی زمین می‌ افتد و ناله می‌ کند.

وی با اشاره به این که یاد مرگ انسان را تکبر و عجب و منیت و خود بزرگ بینی خارج می‌ کند، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در روایتی می‌ فرماید: «من تعجب می‌ کنم از کسی که تکبر می‌ ند در حالی که دیروز نطفه بوده و فردا نیز مردار می‌ شود» به همین جهت دستور داده شده که به قبرستان برویم و وضعیت مردگان را ببینیم.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: حضرت در ادامه دستورات خودشان در خطبه 31 نهج البلاغه از فرزند خود می‌ خواهد که «از نفس خودت اقرار بگیر که روزی فانی می‌ شود»، بنابراین اگر انسان بداند که غیر از خداوند متعال همه فانی شدنی هستند کمتر طغیان می‌ کند چون می‌ داند روزی در روی زمین و روزی نیز درون زمین دفن می‌ شود.

وی بیان داشت: حضرت در ادامه این خطبه بیان می‌ دارند: «ناگواری های دنیا را به خود بصیرت بده!» و در نهایت در هشتمین دستور می‌ فرمایند: «نفس خودت را نسبت به حمله دنیا آگاهی بده!» دنیا هیچ وقت از قبل حمله های خود را اعلام نمی کند که انسان سنگر بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که عیش و زندگی دنیا با اندوه و غم آمیخته شده است، گفت: این حرف ها را باید با دل و جان بپذیریم و همین ها است که انسان را در مسیر مستقیم قرار می‌ دهد و راه و رسم او را از انسان های معصیت کار جدا می‌ کند./1330/ج

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات