۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۶۰۵۹۸۸
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

اعتقادات صحیح، اخلاق نیک و عمل صالح زمینه ساز آبادی قلب است + فیلم

اعتقادات صحیح، اخلاق نیک و عمل صالح زمینه ساز آبادی قلب است + فیلم
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش دشمنان برای القای شبهات و ربایش ذهن جوانان تأکید کرد که این وظیفه ما است که با تفکر و مشورت با بزرگان عقیده خود را راسخ کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) با اشاره به توصیه امیرالمؤمنین(ع) به تقوا در خطبه 31 نهج البلاغه گفت: حضرت تأکید دارند که سعی کنید ملازم و پایبند به دستورات خدا باشید.

وی افزود: امر اعم از دستورات انجام دادنی یا ترک کردنی است و بعد حضرت به بحث آباد کردن دل اشاره می‌ کنند که همانا آباد کردن روح و جان آدمی است؛ خداوند متعال تمام انسان ها را که آفریده این ها نظر روحی نه کسی را شقی متولد کرده و نه سعید، هرچند میل به سعادت در روح انسان هست ولی پرورش دادن روح به دست خود او است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: خداوند در قرآن می‌ فرماید: به شما چشم و گوش و قلب دادیم تا بتوانیم حق یا باطل را انتخاب کنیم، به عبارت دیگر حق برای ما روشن شده و ابزار تبعیت از حق هم در اختیار ما قرار گرفته ولی هرکسی اختیار دارد که راه خدا را بپیماید.

وی با اشاره به این که عقیده قابل تحمیل کردن بر کسی نیست، گفت: در آیة الکرسی می‌ خوانیم که «لا اکراه فی الدین» این آیه یعنی اکراه و اجباری در اعتقاد نیست، حتی در قرآن مطرح شده است که پیامبر نیز نمی تواند مردم را بر هدایت کند چراکه اعتقاد امری درونی و قلبی است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: کسی که قلب خود را آباد نکند فردای قیامت نمی تواند بهشت را برای خود بخرد، همه باید به رحمت خدا امیدوار باشیم ولی بدون زحمت و تلاش امکان پذیر نیست، همچنانکه در قرآن مطرح شده روز قیامت تنها قلب های سالم به رحمت الهی امیدوار هستند.

وی بیان داشت: آبادی و عمارت قلب به سه عرصه بستگی دارد، اول اعتقاد درست است؛ وقتی خداوند در مورد منافقان می‌ گوید که در دل های آن مرض وجود دارد چون اعتقاد درستی ندارند و دروغ گو هستند، بنابراین اولین گام برای آباد شدن روح داشتن اعتقاد درست است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که جوانان باید اعتقادات را اساس و محور بدانند، تصریح کرد: بی توجهی به اعتقادات اشتباه است، چراکه فروع روی بنای اعتقادات پایه گذاری می‌ شود، به همین جهت امکان دارد کسی نماز بخواند اما ارزشی نداشته باشد همانند کسانی که پشت سر پیامبر نماز می‌ خواندند ولی عقیده ای نداشتند.

وی ابراز داشت: خداباوری، قیامت باوری و امام شناسی وظیفه همه ما به ویژه جوانان است و راه آن از طریق آیات آفاقی و انفسی نیز برای انسان باز گذاشته شده است، یکی از راه های رسیدن به اعتقاد قوی تفکر درست است، راه دیگر آن درخواست کردن از راهنمایان دین است.

کارشناس رسانه ملی بیان داشت: گاهی شبهاتی در اذهان شکل می‌ گیرد که حل نمی شود، عده ای معاند همیشه به دنبال ربایش عقاید جوانان هستند؛ اما تمام این شبهات جواب داده شده و می‌ شود و این وظیفه شما و ما است که به دنبال جواب های داده شده به آنها باشیم و ذهن خود را از این مسائل پاک کنیم.

وی با تأکید بر این که راه دوم برای پاک سازی روح و آباد سازی قلب در کلام امیرالمؤمنین(ع) تخلق به اخلاق نیکو است، گفت: اخلاق نیکو همان مسأله ای است که پیامبر گرامی اسلام(ص) در خطبه شعبانیه نیز بر آن تأکید کردند؛ راه سوم آباد سازی قلب نیز عمل صالح است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد خاطرنشان کرد: افعال تنها محدود به اعمال جوارحی نیست بلکه اعمال به درون انسان نیز مربوط می‌ شود که این بخش هم باید اصلاح شود، بنابراین عرصه اعتقاد، عرصه اخلاق و عرصه عمل اگر اصلاح شود روح انسان آباد می‌ شود و منشأ این امور نیز توجه به ذکر بیان شده که حقیقت ذکر نیز همانا توجه درونی به خدا است./1330/پ202/ب1

تعداد بازدید : 7
ارسال نظرات