۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۰۵۸۹۰
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد مطرح کرد؛

شیوه برخورد و تعامل با دنیا در کلام امیرمؤمنان

شیوه برخورد و تعامل با دنیا در کلام امیرمؤمنان
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه در ارتباط شیوه تعامل با دنیا تأکید کرد که دنیا گذرا، مقدرات غیر قابل تغییر و مرگ هم به انسان نزدیک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم در دومین روز از ماه مبارک رمضان در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه که حضرت امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن(ع) نوشته اند، گفت: این نامه گنجینه ای است که تمام راهنمایی های لازم و خوبی ها و زشتی ها در آن جمع آوری شده است.

وی افزود: در آغاز نامه آمده است «از پدری که در معرض فنا است به فرزندم.....» هیچ یک از ما در این دنیا ماندگار نیستیم و همه ما آمده ایم تا توشه لازم را برگیریم و به جهان خلود و ماندگاری برویم که انسان در آنجا ابدی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: معمولا علم و تجربیات چیزهایی است که ارزش زیادی دارد و اگر انسان این گردآوری‌ها مثل این نامه را بداند و نسبت به آنها آگاهی پیدا کند و در زندگی به کار بگیرد قطعا یک انسان خوشبختی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که علم حجیت ذاتی دارد، گفت: انسان باید بر اساس علم خود عمل کند و در خارج دانش و علم خود را نمود بیرونی بدهد؛ انسان گاهی گرایشاتی پیدا می‌ کند که درست نیست به عنوان مثال گمان می‌ کرد که رفیق او انسان صالحی است ولی می‌ فهمد که او انسان فاسقی است، این انسان باید به علم خود عمل کرده و از این رفیق دست بکشد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: همه ما دنیا را دوست داریم مگر کسی که دنیا را شناخته باشد والا همه انسان ها دنیا دوست هستند و هیچ کس از مال و مقام و مظاهر و لذات دنیوی گریزان نیست ولی اگر انسان به حقیقت دنیا رسید اقبال او تبدیل به رویگردانی می‌ شود.

وی بیان داشت: درروایتی داریم که «محبت دنیا سرآمد تمام خطاها و گناهان است» چراکه انسان به خاطر مال و مقام طغیان و ظلم و آدم کشی می‌ کند؛ حضرت علی(ع) در این فرازها توضیح می‌ دهند برای فرزندشان که من علی چه شد اقبالم از دنیا برگشت و به چیز دیگری اقبال کردم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که در نگاه امیرالمؤمنین(ع) دنیا محل کامیابی و عیش و نوش نیست، گفت: حضرت خطبه ای دارند که می‌ فرمایند اگر نردبانی به سمت بقا در این دنیا بود برای سلیمان بن داود بود؛ حضرت سلیمان همه چیز در اختیارش بود تا جایی که بادها در اختیار او بود و ملک وفرمانروایی بزرگی داشت ولی قضیه مرگ او عجیب است که در قرآن هم مطرح شده است.

وی ابراز داشت: در قرآن مطرح شده است سلیمان به عصای خود تکیه داده بود و منطقه تحت قدرت خود را مشاهده می‌ کرد که ناگهان عزرائیل را مشاهده کرد، فرشته مرگ به او گفت من اجازه ندارم که به شما مهلت دهم که بنشینید و در همان حال ایستاده جان او را گرفت که بعدا وقتی موریانه عصای او را خورد و به زمین افتاد مردم متوجه مرگ سلیمان شدند، اما همین سلیمان هیچگاه خود را گم نکرد و همیشه ذکر خدا را بر زبان داشت.

کارشناس رسانه ملی بیان داشت: گفتیم همه ما باید به علم خود عمل کنیم، در این نامه سه مسأله مهم مطرح شده که همگی به آن علم داریم؛ اول این که حضرت می فرماید: من علم دارم که دنیا ماندگار نیست و گذرا است، دوم آن که مقدرات و حوادث در اختیار ما نیست و سوم آن که آخرت و مرگ به سمت من می آید.

وی با اشاره به ادامه سخن حضرت علی(ع) در نهج البلاغه یادآور شد: حضرت می فرماید این سه علم باعث شد که من تغییر رویکرد بدهم و هدف خودم را سعادت آخرتم قرار بدهم؛ بنابراین هر انسان عاقلی که به این سه علم عمل کند همانند ایشان سعادتمند می شود./1330/ج

تعداد بازدید : 5

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 16
ارسال نظرات