۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۶۰۶۷۳۷
از سوی استاد حوزه مطرح شد؛

اقسام انفاق از منظر روایات

اقسام انفاق از منظر روایات
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با تشریح اقسام انفاق از منظر روایات گفت: متأسفانه برخی گمان می کنند که صدقه دادن فقط به معنای پول انداختن در صندوق صدقات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در نهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد اعظم با اشاره به آیه 273 سوره بقره گفت: خداویند در این آیه می گوید باید به فقرایی که آبرومندانه زندگی می کنند و اهل دست درازی به سوی دیگران نیستند کمک کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی به صورت حرفه ای تکدی گری می کنند، گفت: برخی متکدیان به صورت باندی عمل می کنند به عنوان مثال در 30 سال گذشته کمیته امداد امام خمینی(ره) تصمیم می گیرد متکدیان در سطح شهر را جمع آوری کند که پس از انجام این کار با بررسی های انجام شده در حساب های برخی از آنها پول های میلیونی مشاهده شد.

وی با اشاره به اقسام صدقه و انفاق گفت: صدقه فقط به معنای پول انداختن در صندوق صدقات نیست بلکه 11 نوع صدقه در روایات معرفی شده است که شامل بازکردن راه برای دیگران، راهنمایی کردن، عیادت از مریض، امر به معروف، نهی از منکر، جواب سلام را دادن، قدم برداشتن برای نماز، کمک کردن به ضعیف، علم آموختن به دیگران، خدمت کردن با زبان همانند حفظ آبرو و دفاع از دیگران و اخلاق نیکو می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی خاطرنشان کرد: امام موسی کاظم(ع) می فرماید حتی آن فردی که فقیر است باید صدقه پرداخت کند و امام علی(ع) نیز می گوید اگر فقیر شدید به واسطه صدقه دادن با خداوند معامله کنید.

وی ادامه داد: اگر مالی برای صدقه دادن ندارید در صدقه دادن واسطه شوید چنانچه امام صادق(ع) می گوید اگر کار خیر به هفتاد واسطه تقسیم شود خداوند به همه آنها پاداش خواهد داد؛ مهم تر از صدقه دادن بی نیاز کردن فقیر است چنانچه مشاهده می شود برخی مسؤولان تلاش می کنند مددجویان بهزیستی و کمیته امداد خود کفا شوند و درصدد آموختن حرفه ای به آنها هستند.

استاد حوزه علمیه با طرح سؤالی مبنی بر این که خداوند به دانشمندانی که کافر هستند اما به مردم خدمت کرده اند پاداش خواهد داد یا خیر، گفت: در برخی کارها همانند صدقه دادن، اخلاق نیکو و خدمت به دیگران ایمان شرط نیست و خداوند به همه آنها از روی فضل خود پاداش خواهد داد./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات