۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۰۶۷۴۳

از روز نکبت تا معامله قرن؛ ترامپ در حال بلعیدن فلسطین

از روز نکبت تا معامله قرن؛ ترامپ در حال بلعیدن فلسطین
معامله قرن در حقیقت طرح تکمیلی منشور استقلال اسرائیل است که ترامپ در سایه حمایت عربستان آن را اجرا می کند.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: 71 سال پیش در چنین روزهای شاهد تولد دو اسم متناقض از نظر ماهیت یعنی روز نکبت (به عربی: یوم النکبه) و منشور استقلال اسرائیل (به عبری: הכרזת העצמאות של מדינת ישראל) بودیم.

۲۵۰ صهیونیست با برگزاری جلسه ای در موزه وقت تل‌آویو[1] در تاریخ ۱۴ مه ۱۹۴۸ (۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۷) موجبات آوارگی بیش از 800 هزار فلسطینی از سرزمین آبا و اجدادیشان را فراهم کردند. در این جلسه نکبت بار، مقرر شد که همزمان با پایان قیمومیت بریتانیا بر فلسطین،[2] منشور استقلال اسرائیل  از سوی اعضای مجمع موقت ملی این رژیم امضا شود.

چنین روزی برای صهیونیست ها جز اعیاد رسمی محسوب می شود و برای ملت مظلوم فلسطین روز نکبت به معنی روز مصیبت نام گذاری شده است. از آغاز این روز تا اکنون هر ساله ملت فلسطین با برگزاری تجمع و تظاهراتی این روز را زنده نگه می دارند که هیچ گاه تقویم استکبار جهانی، چنین روزی را که لکه ننگینی بر پیشانی مجامع و سازمان های بین المللی و حتی برخی از کشورهای عربی و اسلامی است، را فراموش نکنند.

از روز نکبت تا معامله قرن؛ ترامپ در حال بلعیدن فلسطین

در این کتاب 71 جلدی که هر مجلد آن شامل 12 بخش است، سراسر جنایت، کشتار، قلع و قمع، شکنجه، آوارگی و به معنای کلمه بدبختی و نکبت را برای مردم مظلوم فلسطین مشاهده می کنیم و در نقطه مقابل سکوت و چشم پوشی سازمان و مجامع بین المللی و از همه بدتر عادی سازی روابط کشورهای عربی با یک رژیمی که خوی درندگی آن برای همه ثابت شده است، را می بینیم.

در رابطه با مسائل تاریخی و تبیین ابعاد مختلف روز نکبت طی این سال‎ها بسیار نوشته و گفته شده است اما مساله ای که هر انسان با وجدان، آزادی خواه و مسلمان واقعی را آزار می دهد، آلزایمر جهانیان، استمرار خوابشان و عناد بر بی توجهی به مسائل فلسطین است. آیا طرح موسوم به «معامله قرن»، مساله کوچکی است که برخی به سادگی از کنار می گذرند و نسبت به آن بی توجه هستند؟ جهانیان را چه شده است که حاضر به آوارگی مجدد هم نوعانشان گشته اند؟ نزدیک به 8 میلیارد انسان اگر چه از نظر نژاد، دین، کشور و غیره با یکدیگر متفاوت باشند، اما از نظر انسان بودن با یکدیگر برابرند، بنابراین چرا چشم هایشان را بر روی جنایت های رژیم صهیونیستی بسته اند؟ چرا صدایی از این انسان ها علیه زیادی خواهی استکبار جهانی بلند نمی شوند؟ آیا آن ها به همین سادگی راضی می شوند که خانه و کاشانه خود و سرزمین آبا و اجدادیشان را رها کنند و به اشخاص دیگری واگذار کنند؟ همه این سوال ها و ده‎ها و شاید هزاران سوال دیگر هیچ گاه به جواب حقیقی خود نمی رسند زیرا پاسخ دهندگان، زبان خود را در برابر اسرائیل از انتهای حلق بریده اند و چشم هایشان را کور کرده اند.

شاید اگر نگاهی داشته باشیم به طرح «معامله قرن»، وجدان خوابیده برخی انسان ها بیدار شود و مشاهده کنند که جنایت و در حقیقت روز نکبت جدیدی علیه ملت فلسطین در حال پیاده سازی است.

از روز نکبت تا معامله قرن؛ ترامپ در حال بلعیدن فلسطین

معامله قرن[3] طرحی است که از سوی دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا با هدف به ظاهر در راستای روند صلح بین دولت فلسطین و رژیم اسرائیل و در حقیقت نابودی فلسطین و تشکیل رژیم صهیونیستی برنامه ریزی و در حال اجرا است.

خلاصه طرح موسوم به «معامله قرن» به این ترتیب است: دولت فلسطین، با حاکمیت محدود، در نیمی از کرانه باختری و سرتاسر نوار غزه تشکیل می شود و اسرائیل، مسؤولیت امنیتی بخش اعظمی از کرانه باختری و گذرگاه های مرزی را به عهده خواهد داشت و همچنین درّه اردن تحت حاکمیت اسرائیل قرار می گیرد و این رژیم ماموریت سیطره نظامی بر آن را بر عهده خواهد داشت. همه محله های عرب نشین در قدس شرقی، به جز «المدینهْ القدیمه» که بخشی از قدس اسرائیل خواهد بود، به دولت فلسطین واگذار و شهر ابودیس در شرق قدس، پایتخت پیشنهادی برای دولت فلسطین خواهد بود. فلسطین و اردن در نظارت دینی بر مساجد «المدینهْ القدیمه» مشارکت می کنند و غزه به دولت جدید فلسطین ملحق خواهد شد مشروط بر این که حماس خلع سلاح شود.

این طرح در واقع تیر پایانی است که آغازش روز نکبت و پایانش «معامله قرن» است؛ با اجرای این طرح در حقیقت چیزی به عنوان فلسطین باقی نخواهد ماند و در حقیقت کشور فلسطین پس از 71 سال به طور کامل نابود خواهد شد و این به معنی روز نکبت واقعی است.

از روز نکبت تا معامله قرن؛ ترامپ در حال بلعیدن فلسطین

نکته قابل توجه در این طرح و حتی طی 71 سال گذشته همراهی برخی از کشورهای عربی نظیر عربستان، مصر، اردن، امارات و بحرین با آن است. اگر چه از زمان پیدایش رژیم اشغالگر صهیونیستی شاهد جنگ اعراب با این رژیم بودیم اما از زمان پایان جنگ شش روزه واقع در سال 1967 تاکنون، قطار عادی سازی روابط به صورت آشکار و پنهان با سران کشورهای عربی و اسلامی به آرامی حرکت کرد و اکنون به اوج سرعت خود رسیده است.

اما فارغ از همه این مسائل، نکته بسیار حایز اهمیت این است که جهانیان باید مانع از این اقدام شوم شوند. مردم کشورهای اسلامی و عربی، آزادی خواهان جهان، سازمان و مجامع مستقل از کشورهای استکباری با استفاده از همه ظرفیت های خود نباید اجازه تشکیل دولت یهود در سرزمین های اشغالی و آوارگی میلیون مردم مظلوم فلسطین بدهند. برگزاری تظاهرات، تجمع، گفت‎وگوهای رسانه ای، صدور بیانیه و غیره شاید بتواند مانع از این اقدام ننگین شود و وجدان خوابیده سران کشورهای مختلف جهان را بیدار و ملت فلسطین را چنگال آمریکا و اسرائیل نجات دهند.

از سوی دیگر همه گروه های مقاومت در فلسطین و سایر کشورها با یکپارچگی صفوف و اتحاد می توانند با سیاست‌ های اشغالگران مبارزه کنند همان طور که طی چند روز گذشته شاهد شجاعت، رشادت و قدرت نمایی کم نظیر جبهه مقاومت در نوار غزه در برابر رژیم صهیونیستی و تسلیم سران تل آویو طی 2 روز بودیم.

ملت مسلمان به وعده الهی مبنی بر نابودی ظالمان و فرمایش مقام معظم رهبری در نابودی کامل رژیم صهیونیستی در آینده بسیار نزدیک ایمان دارند، بنابراین با قدرت در برابر این جنایتکاران تا نابودیشان ایستادگی می کنند.

 

--------------------------------------------------------------------------

[1] آدرس «پلاک ۱۶، بلوار روتشیلد»

[2] فلسطین تحت قیمومت بریتانیا یک نهاد ژئوپلیتیک بود که در سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۸ در منطقه فلسطین و به عنوان بخشی از تقسیم بندی امپراتوری عثمانی پس از جنگ جهانی اول و به سرپرستی امپراتوری بریتانیا تشکیل شد.

[3] (در عربی: صفقة القرن، عبری: עסקת המאה و در انگلیسی: Deal of the Century)

 

نویسنده: حجت الاسلام عارف ابراهیمی پژوهشگر حوزه علمیه قم

عارف ابراهیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
احسنت، یادداشت بسیار عالی است و از نویسنده آن تقدیر و تشکر می کنم
خوب است که مسؤولان خبرگزاری رسا از این نوع خبرنگاران تقدیر و تشکر کند تا شاهد افزایش چنین یادداشت های باشیم
2
0