۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۶۰۶۹۸۱
یادداشت؛

ارتباط زنده با جهنم

ارتباط زنده با جهنم
اینترنت این قدرت را دارد تا به شکلی بنیادین، اعمال، آداب و فرهنگ جنسی به‌ویژه تجربه جنسی بشر را تغییر دهد و حتی می‌تواند تعریف ما از رفتار جنسی را دستخوش تغییر کند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، شیطان است و هزاران حیله و حربه زیبا برای به‌دام انداختن مردم، و این‌بار با سپاهی که به‌شکل انسان در فضای مجازی جولان می‌دهد و با حربه‌ای جدید و بسیار جذاب به‌نام اینستاگرام انسان را به جهنم دعوت می‌کند، و انسان را آن‌طوری می‌فریبد که وجه حیوانیت انسان مشخص می‌شود.

اینترنت این قدرت را دارد تا به نحوی بنیادین، اعمال، آداب و فرهنگ جنسی و به‌ویژه تجربه جنسی بشر را تغییر دهد و حتی می‌تواند تعریف ما از رفتار جنسی را متحول سازد.

پدیده‌ای که امروزه در فضای مجازی به‌خصوص در اینستاگرام شاهد آن هستیم پورنو‌گرافی آنلاین است. پورنو‌گرافی‌های آنلاین این روز‌ها محدود به چند سایت نیست بلکه ابعاد پنهان و خفیف‌تری نیز دارد. این روز‌ها چت‌ها و برنامه‌های مکالمه فارغ از یک سایت و یا مسنجر‌یاهو و گوگل‌تاک گستره وسیعی روی تلفن‌های همراه اندروید دارد. چت‌هایی که نه تنها محدودیت‌های قبلی را ندارد بلکه می‌تواند هر چه بیشتر مخاطبان خود را دچار آسیب کند.

این نوع رابطه جدای از جامعه جهانی، در ایران نیز رشد و کلیک‌های مخصوص خود را دارد. این روش غیر از دام‌ها و برخوردهای ناگهانی افراد با لینک‌های غیراخلاقی است، چون دام‌هایی پیش پای کاربران قرار می‌گیرند که شخص را به کارهایی وا‌می‌دارد که اگر در خارج از این فضا، بیان کند مورد سرزنش واقع می‌شود، ولی با این‌کار‌ها باعث می‌شوند قبح این اعمال در جامعه از بین برود.

نظارت والدین سدی در برابر فحشای اینترنتی

در طول رشد جوانان و نوجوانان، یک دوره‌ حیاتی وجود دارد که ذهن او را برای انجام فعالیت‌های جنسی برنامه‌ریزی می‌کند. در این مرحله به نظر می‌رسد که ذهن جوان برای مسائل مربوط به رابطه جنسی و اینکه جذب چه افرادی شود، برنامه‌ریزی می‌شود. قرار‌گرفتن در روابط نرمال، جهت‌گیری سالم جنسی را به جوان القا می‌کند، اما اگر جوان در این دوران با جنس مخالف خود و یا حتی موافق به صحبت در این امور بپردازد و یا با تصاویر محرک جنسی تحریک شود، دچار انحرافات جنسی می‌شود و جهت‌گیری‌های او نسبت به مسائل جنسی تا ابد در ذهنش به‌صورت تحریف شده حک می‌شود.

در این بین نظارت درست و آگاهی لازم والدین از فضای مجازی می‌تواند در کمتر‌شدن پدیده‌ای به‌نام فحشای اینترنتی نقش فزاینده‌ای ایفا کند. در اکثر موارد کسانی‌ که در این دام‌ها گرفتار می‌شوند از ناآگاهی و نبود والدین در فضای حقیقی و مجازی استفاده می‌کنند. اکثر این ماجراها در خفا و به‌دور از دید والدین اتفاق می‌افتد که حضور والدین در کنار فرزندان را می‌طلبد. هم حضور فیزیکی و هم حضوری که فرزند در کمال آرامش و به‌دور از استرس حس کند، تحت نظارت شما هست و باید فضایی ایجاد کنیم که نوجوانان احساس کنند، تحت هر شرایطی ما تکیه‌گاهی قابل اعتماد برای او هستیم، تکیه‌گاهی دلسوز که می‌تواند به او رو کند.

لزوم نظارت مسئولان بر فضای مجازی

مسئولین در این بین برای کاهش آسیب‌های فضای مجازی نقش ارزنده‌ای دارند که در بیشتر مواقع بعد از بَد‌حادثه ورود می‌کنند و با اجرای فیلترینگ درصدد اجرای کنترل این فضا برمی‌آیند. در صورتی کنترل فضای مجازی نیازمند هوشمندی است که تا قبل از اتفاق افتادن آسیب در جامعه، از آن جلوگیری کند.

آقایان مسئول، چند وقتی است در فضای مجازی و به‌خصوص در اینستاگرام لایوهای غیراخلاقی در حال رواج است که دعوت به اعمال فرازناشوئی می‌کند که خطر این نوع دعوت‌ها عادی‌سازی روابط زناشویی تا قبل ازدواج است و همه می‌دانند به‌قدری این فضا جذاب است که خطر به دام‌افتادن نوجوانان و جوانان این کشور و شاید فرزندان خودتان به این دام می‌رود. لذا با توجه با تأکید رهبر انقلاب بر نظارت بر فضای مجازی می‌طلبد که نظارت بیشتری بر این مهم داشته باشید.

خداوند متعال انسان‌ها را از پیروی این وسوسه‌ها بر حذر داشته می‌فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکر: ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید، پای از پی گام‌های شیطان منهید، و هر کس پای بر جای گام‌های شیطان نهد [بداند که] او به زشت‌کاری و ناپسند وامی‌دارد، النور: (21)

همان‌قدر که یک آگهی تبلیغاتی 30 ثانیه‌ای می‌تواند نظر ما را در مورد خرید یک نوشیدنی تغییر دهد، مشاهده تصاویر محرک جنسی نیز می‌تواند ارزش‌ها و نگرش‌های ما را دگرگون سازد.

نتیجه

در هر حال نمی‌توان منکر جذابیت‌های فضای مجازی شد. اما این نکته را نیز نباید از یاد برد که فضای مجازی، فضایی است که در عین داشتن تهدیدها و محدودیت‌ها، می‌تواند فرصت‌ها و قابلیت‌های زیادی را نیز همراه داشته باشد. سیاست‌گذاران باید در درجه اول نیازهای جوانان را به‌خوبی شناسایی کنند و در درجه دوم این فضا را به‌درستی مدیریت کنند و به‌سمت تولید محتوای مناسب و سالم در قالب‌های جذاب و متناسب با ذائقه جوانان بروند. تا زمانی‌که به لحاظ فرهنگی، اقدامی عملی صورت نگرفته و برنامه‌ریزی مدونی برای اوقات فراغت جوانان وجود ندارد، نباید انتظار داشت که جوانان از تهدیدهای مربوط به استفاده از فنّاوری‌های جدید مصون بمانند. در نتیجه در این بین سه امر ضروری می‌نماید: شناخت نیازهای جوانان، آگاه‌سازی جوانان و تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغت آن‌ها./918/ی702/س

محمدمهدی رضوی مطلق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
مطلب مفید و خوبی بود
0
0