۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۰۷۰۲۲
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

پیمان اخوت ابزاری برای ارتقای اتحاد و اقتدار اسلامی است

پیمان اخوت ابزاری برای ارتقای اتحاد و اقتدار اسلامی است
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با گرامیداشت دوازدهم ماه رمضان، گفت: عهد اخوت یک شیوه اجرایی برای ایجاد وحدت و یکپارچگی بین امت اسلام و افزایش اقتدار سیاسی است.

حجت الاسلام محمد اسدی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت دوازدهم ماه رمضان، سالروز عهد اخوت رسول گرامی اسلام با امام علی(ع)، با بیان اینکه فضیلت برادری پیامبر (ص) با حضرت علی (ع) تأکیدی بر حقانیت حضرت امیر (ع)‌ است، گفت: پیامبر (ص) در برقراری عقد اخوت بین انصار و مهاجرین، امام علی (ع) را با هیچ‌یک از انصار برادر نساخت و خود با او عقد اخوت بست.

وی اضافه کرد: این واقعه را منابع شیعه و سنی نقل کرده‌اند. به‌عنوان نمونه در اعیان الشیعه به نقل از ابن عبدالبر در الاستیعاب و ابن اثیر در اسد الغابه آمده است: پیامبر (ص) پیش از هجرت به مدینه، میان مهاجران، عقد اخوت برقرار کرد و سپس در مدینه، میان مهاجران و انصار عقد اخوت بست و هر دو بار به علی (ع) فرمود: تو در دنیا و آخرت برادر من هستی؛ و میان او و خودش عقد اخوت بست.‌

وی خاطرنشان کرد: این مقام اخوت به‌اندازه‌ای باارزش و اهمیت بود که حضرت علی (ع) هرگاه بر روی منبر می‌نشست می‌فرمود: «من بنده خدا و برادر رسول خدا (ص) هستم و هر که غیر از من، چنین ادعایی کند دروغ‌گو است.»‌

حجت‌الاسلام اسدی تصریح کرد: این انتخاب، بر اساس وحی و انتخاب خدا بود. خدا بین پیامبر (ص) برادری قرار داده بود؛ چنان‌که در «لیله المبیت»، شبی که مشرکان می‌خواستند پیغمبر را بکشند و علی جان خود را فدای جان پیامبر کرد و در بستر آن حضرت خوابید؛ خدا در ضمن وحی که به جبرییل و میکاییل کرد، فرمود: «اَفَلا کنْتُما مِثْلَ عَلی بْنِ اَبیطالِب اخَیتُ بَینَهُ وَ بَینَ مُحَمَّد»‌

وی با اشاره به فواید عقد اخوت میان مسلمین در جامعه اسلامی، گفت: تا پیش از نزول آیه دهم از سوره حجرات، گمان می‌شد که ایجاد پیوند برادری میان مسلمانان، تنها کاری هوشمندانه و خردمندانه از سوی شخص پیامبر (ص) در مقام یک رهبر دینی و سیاسی باهدف بنیان نهادن جامعه‌ای اسلامی و فراهم آوردن پشتوانه معنوی برای آن و نیز غلبه بر مشکلات معیشتی بوده است.

حجت‌الاسلام اسدی ادامه داد: اما با نزول این آیه معلوم شد که این پیوند افزون بر یک شیوه سیاسی برای ایجاد وحدت و یکپارچگی بین امت اسلام و افزایش اقتدار سیاسی، بخشی از آیین اجتماعی اسلام است که خداوند متعال تشریع کرده است؛ آیینی که ثمرات مهم و تأثیرگذاری را برای جامعه اسلامی همچون افزایش مشارکت اجتماعی مؤمنانه در حل مشکلات فردی و اجتماعی به همراه دارد.

وی افزود: به همین دلیل در روایات اسلامی توصیه‌های فراوانی به برقراری و حفظ روابط برادرگونه و دوستانه شده است. به‌عنوان نمونه در حدیثی از پیغمبر گرامی اسلام آمده است: «المسلم اخو المسلم، لا یظلمه و لا یخذله و لا یسلمه؛ مسلمان برادر مسلمان است، هرگز به او ستم نمی‌کند، دست از یاری برنمی‌دارد و او را در برابر حوادث تنها نمی‌گذارد».

حجت‌الاسلام اسدی اضافه کرد: همچنین امام صادق (ع) می‌فرماید: «المؤمن اخو المؤمن، کالجسد الواحد، اذا اشتکی شیئا منه وجد الم ذلک فی سائر جسده و ارواحهما من روح واحده؛ مؤمن برادر مؤمن است و همگی به‌منزله اعضاء یک پیکرند که اگر عضوی از آن به درد آید، دیگر عضوها را نماند قرار و ارواح همگی آن‌ها از روح واحدی گرفته‌شده.»‌/9314//310/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات