۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۶۰۷۳۳۵
سخنران حرم مطهر رضوی:

تواضع در برابر مردم زیباترین جلوه ایمان است

تواضع در برابر مردم زیباترین جلوه ایمان است
حجت الاسلام سیدآبادی گفت: ثمره عبادت تواضع در برابر مردم است چون کسی که در برابر خدا تواضع کند در برابر بندگان خدا هم متواضع است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد سیدآبادی، کارشناس مذهبی دوشنبه در حرم مطهر رضوی به آفات نفس اشاره کرد و گفت: در روایات امامان معصوم کبر، حرص و حسد از خطرناکترین بیماری های نفس انسان است.

وی افزود: ما در معرض آفات جسمی و نفسانی هستیم که از دید اولیای الهی بیماری نفسانی خطرناک تر از بیماری های جسمی است چون هم دین و هم دنیای انسان را به خطر می اندازد.

حجت الاسلام سیدآبادی کبر را ام المفاسد و ام الرزائل دانست و اظهار کرد: کبر از اولین صفات از رزیله ای است که انسان ها در تاریخ با این صفت در برابر انبیای الهی و جریان های حق قرار گرفتند همچنین در آغاز خلقت آدم، شیطان کبر ورزید و خود را برتر دانست و از فرمان خداوند سرپیچی کرد.

کارشناس مذهبی با بیان این که خداوند در قرآن می فرماید:«أَفَكُلَّما جاءَكُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقاً كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقاً تَقْتُلُونَ»، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن به کبر انسان ها در برابر پیامبران الهی  اشاره و آن را نکوهش می کند امروز نیز ریشه مصائب و نابسامانی در ملت ها و زندگی مردم قلدری، کبر و غرور جریان استکبار است که خود را برتر و مالک بشر می دانند.

وی تصریح کرد: امام صادق می فرماید: «یکی از ریشه های کفر کبر است» و در روایات خیلی توصیه شده است که مراقب باشید تا دچار کبر نشوید چون ریشه بسیار ی از مفاسد است و اگر انسان به کبر آلوده شود او را تباه می کند.

حجت الاسلام سیدآبادی با اشاره به منشأ کبر و استکبار، گفت: انسان به دلیل داشته ها و یا به دلیل نداشته ها و خود کمتر بینی دچار غرور می شود بنابراین باید مراقب باشد و بداند که اگر خدا چیزی به انسان داده، نعمت های الهی است که باید وسیله شکر، بندگی و احترام به خلق خدا باشد.

سخران حرم مطهر رضوی به ریشه کفر از منظر امیرالمومنین(ع) اشاره و ابراز کرد: حضرت امیرالمومنین(ع) می فرماید:«5 چیز؛ مستی مال، مستی علم، مستی قدرت، مستی مدح و ستایش و مستی جوانی برای انسان غفلت و غرور می آورد و موجب سکر و مستی در وی می شود.»

وی افزود: برخی دچار عقده حقارت می شوند و نفس خود را کوچک می دانند بنابراین خود را برتر از دیگران می دانند و کبر از خود نشان می دهند و امام صادق(ع) در این خصوص می فرماید: «هر آدمی که از خود کبر نشان داده به خاطر ذلتی است که در خود احساس می کند.» همچین امام علی(ع) می فرماید: «هر کسی خود را در چشم مردم درشت می کند به خاطر این است که در درون خود را کوچک می داند.»

حجت الاسلام سیدآبادی با بیان این که آدم متواضع دل و قلب نرم دارد، تصریح کرد: خداوند در قرآن در آیه 18 سوره لقمان و نیز سوره نحل  با غرور راه رفتن را مورد نکوهش قرار می دهد، خداوند به انسان علم و نعما الهی داده است که باید تواضع داشته باشد، امام صادق(ع) می فرماید: «هر چیزی مرکبی دارد و تواضع مرکب عقل انسان است.» همچنین امام کاظم(ع) از قول لقمان به پسر خود می فرماید: «پسرم تواضع داشته باش که عاقلترین مردم باشی.».

کارشناس مذهبی تواضع در برابر مردم را زیباترین جلوه ایمان در سیره اولیای الهی بیان و ابراز کرد: یکی از فلسفه های ماه رمضان و همه عبادات به ویژه نماز تواضع است، کسی که در برابر خدا تواضع کند در برابر بندگان خدا هم متواضع است که این ثمره عبادت است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات