۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۶۰۸۰۴۶
آیت الله علم الهدی:

صدق و صداقت ملاک قبولی اعمال در آخرت است

صدق و صداقت ملاک قبولی اعمال در آخرت است
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امیرمومنان(ع) صادق ترین نیات را در عبادت داشتند و می فرمایند: «در عبادات سعی کنید رنگ صداقت مرا بگیرید».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر امروز در جلسه تفسیر سوره احزاب که در مهدیه مشهد برگزار شد با بیان اینکه حوادث تلخ و سخت منجر به شکوفایی استعداد های آدمی می شود، گفت: افرادی که در دل سختی و رنج پرورش می یابند نسبت به افرادی که در ناز و نعمت بزرگ می شوند دارای استعدادهای شکوفا شده بیشتری هستند. انسان در سختی ها به خود فشار می آورد تا از استعداد های بالقوه خود برای حل و گذر از مشکل استفاده کند. دوران دفاع مقدس نمونه بی نظیری از اثبات این مساله است.

امام جمعه مشهد با اشاره به رابطه بین معنویت و سختی ها افزود: در معنویت نیز قضیه به همین منوال است و استعداد های باطنی مسلمانان که در جنگ احزاب در تنگنای شدید اقتصادی و فقر بودند، به واسطه همین فشار ها شکوفا شد. اینان بعد از جنگ دیگر تنها دارای صفت مومنین نبودند، بلکه قرآن به آنان لقب صادقین را می دهد.

وی صدق را معیار اصلی ورود به بهشت و جهنم در آخرت دانست و خاطر نشان کرد: آن چیزی که در روز قیامت مورد محاسبه قرار می گیرد حجم عباداتی همچون نماز و روزه و... نیست، بلکه صدق و صداقت است. حجم عمل در روز قیامت وزن نمی شود، بلکه صداقت و صدق عمل وزن خواهد شد. گاهی انسان یک «یا الله» می گوید و این ندا دادن او آمیخته با صدق و در دل آن وابستگی به خدا است. در آخرت این جمله به خاطر صدق اش محاسبه خواهد شد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه هیچ صداقتی در عرصه هستی به صداقت امیرمومنان(ع) نخواهد رسید، تصریح کرد: همه ما باید ببینیم که صداقت در اعمال مان چه مقدار به صدق و رنگ ایشان در اعمال شان نزدیک است؟ ما نمی توانیم مانند عبادت های امیرمومنان(ع) خدا را عبادت کنیم اما می توانیم به ایشان نزدیک و نزدیک تر شویم. امیرمومنان(ع) می فرمایند: «شما نمی توانید مثل من عبادت کنید، اما سعی کنید که رنگ مرا پیدا کنید».

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: گاها برخی افراد را می بینیم و با خود می گوییم که خدا را شکر که ما مثل او نشدیم. اما در قیامت می بینیم که همه گناهان آن فرد را می بخشند و به بهشت می رود، اما ما را برای یک گناه نگاه داشته اند. رسول اکرم(ص) فرمودند: «خداوند گناهی را که بسیار کوچک باشد و انسان به خاطر کوچک بودنش با خود بگوید که ای کاش فقط همین یک گناه در پرونده من ثبت شود، نمی بخشد».

وی اراده طغیان و سرکشی در گناهان را عامل عذاب دانست و خاطر نشان کرد: اگر فردی مشروب بنوشد او را به خاطر مشروب و یا حجم گناه مجازات نمی کنند. بلکه آنچه او را مستحق مجازات می کند اراده طغیان و سرکشی است که در برابر خدا روا داشته است، هرچند که درباره یک گناه کوچک باشد. نباید پنداشت که گناهان به خدا آسیب و ضرر وارد می کنند!

آیت الله علم الهدی با بیان آیه «لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِنْ شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا» گفت: خداوند حتی به فرد منافق رو می آورد و او را زیر و رو و متحول می کند. منافقی که به خاطر منافع خود ادعای مسلمانی کرده بود ولی باطنا کافر و به خدا و رسول اعتقادی نداشت، با همان تکان همه چیزش عوض می شود. تاریخ از این موارد بسیار زیاد دیده است. 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شمولیت عام غفران خداوند افزود: صفت غفور و رحیم بودن پروردگار تنها مخصوص یک عده نیست و نباید اینگونه فکر کرد که چون ما شیعه امیرمومنان(ع) هستیم مورد غفران و رحمت خداوند قرار می گیریم. صفت غفران مربوط به گذشته و صفت رحیم مربوط به آینده است و خداوند به نسبت نزدیک شدن افراد به او آنان را مشمول این صفات خود می کند./861/پ202/ب1

ارسال نظرات