۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۶۰۹۰۳۴
تحلیلی بر سخنرانی رهبر انقلاب در حرم امام؛

آمریکا نزدیک نشود

آمریکا نزدیک نشود
امامِ امروز انقلاب تاکید دارد که با تکیه بر تجربه و تخصص داخلی مسائل خود را حل و از الگو‌های مدیریتی بومی استفاده کنیم و دنبال الگو‌های وارادتی نباشیم.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از سخنرانی‌های مهم رهبر فرزانه انقلاب در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) است. مقام معظم رهبری به‌طور معمول بر یکی از مسائل اساسی در این سخنرانی تمرکز می‌نمایند و به بسط و شرح آن موضوع اصلی می‌پردازند.

موضوع اصلی سخنرانی امسال معظم له، «مقاومت» بود. با توجه به اینکه مساله مهم این روز‌ها «مذاکره با آمریکا» است در مقابل این موضوع بار دیگر به روشن‎گری و هدایت‎گری دست زدند و راه را برای همگان روشن ساختند. امام خامنه‌ای بار دیگر بر منطق قویم مقاومت پافشاری کردند و آن را با استدلال‌های عقلانی و قرآنی مدلل ساختند.

ایشان علاوه بر تاکید بر جنبه دینی و اعتقادی مقاومت، جنبه‌ی دنیوی و مادی مقاومت را متذکر شدند و هزینه‌های مقاومت را بسیار بسیار کمتر از سازش و تسلیم بیان کردند. اما در این میان آنچه که حایز اهمیت است اشاره به چهره‌ی واقعی استکبار جهانی و در راس آن‌ها آمریکا است. مقام معظم رهبری با استناد به مقالات علمی و تحلیل‌های تحلیلگران آمریکایی و بین المللی وضع دولت آمریکا را از حیث اخلاقی و اقتصادی بسیار رقت‎‎بار توصیف فرمودند و به ارائه آمار و ارقامی اقدام کردند. این مهم از یک سو تلاش معظم له را برای نشان دادن چهره واقعی آمریکا نشان می‌دهد و از سوی دیگر مظلومیت گفتمان انقلاب اسلامی و مقاومت را نشانگر می‌باشد.

رسانه‎ها و تحلیلگران موافق سازش تنها به بیان ظواهر پیشرفت در کشور‌های موافق با آمریکا می‌پردازند و از پشت نقاب به ظاهر زیبای آن‌ها اجتناب می‌نمایند. در اینجا است که رهبر فرزانه انقلاب دست به روشن‎گری می‌زنند تا پشت پرده به ظاهر زیبای سازش نشان داده شود. معظم له می‌کوشد تا پشت پرده برج‌های شیشه‌ای و زندگی لوکس غربی برای مردم تبیین شود.

اما از سوی دیگر این سخنان مظلومیت گفتمان انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد. مظلومیت از این حیث که هم چنان گفتمان انقلاب اسلامی و در راس آن امام انقلاب باید بکوشد تا چشم ظاهر‎بین برخی مردمان را از ظواهر قطع کند و به هدف اعلا متوجه سازد. مظلومیت گفتمان انقلاب اسلامی اینکه امام انقلاب باید خود به بیان این واقعیت‌ها بپردازند و با قدرت، انرژی و صرف وقت فراوان به تبیین آن بپردازد؛

این یعنی آنکه سربازان  گفتمان انقلاب  باید بیشتر برای روشنگری کار کنند. البته پرداختن معظم له به این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است چه اینکه پیام بین المللی آن است این است که بلند پایه‌ترین مقام رسمی کشور حاضر به سازش با آمریکا نیست. پیام ملی این موضوع آن است که مقاومت راه صحیح پیروزی و پیشرفت است.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر این نکته که ما خود می‌توانیم مشکلات خودمان را حل کنیم نیز نکته‌ی دیگری است که باید مورد تحلیل قرار گیرد. این نکته یکی از مسائل مهم دینی و از شاخص‌های مهم خط امام بود که «ما می‌توانیم». امامِ امروز انقلاب، بار دیگر تشخیص دادند که باید این مهم را مورد توجه قرار دهیم و با تکیه بر تجربه و تخصص داخلی مشکلات و مسائل خود را حل کنیم و از الگو‌های مدیریتی بومی و داحلی استفاده نماییم و دنبال الگو‌های وارادتی نباشیم.

نکته مهم دیگر در سخنان ۱۴ خرداد ۹۸ مقام معظم رهبری تاکید بر عدم نزدیک شدن آمریکا است. معظم له چندبار بر این نکته اشاره فرمودند که: «آمریکا نزدیک نشود!». این سخن هم یک اعلام خطر است و هم یک هشدار. اعلام خطر از این جهت که نزدیک شدن آمریکا به ایران عزیز خسارات فراوانی در پی خواهد داشت و ایشان صریحا به پی آمد‌های مخرب حضور آمریکایی‌ها در کشور‌های مختلف اشاره فرمودند و فتنه‎گری، اختلاف و... را ثمره این حضور نامیمون و نامبارک دانستند. از سوی دیگر نیز هشدار به مقام‌های آمریکایی‌ها بود که هرگز فکر نزدیکی به رهبران و سیاستمداران ایران را نداشته باشند و این هشدار مهمی بود که توهم باطل سازش و ارتباط را از ذهن خود به دور نمایند.

در تحلیل کلی از سخنان رهبر انقلاب اسلامی می‌توان گفت ایشان با استناد به استدلال‌های قرآنی، عقلانی وتحلیل سیاستمدار‌های بین المللی، سازش با آمریکا را امری اشتباه دانستند و هم چنان راه مقاومت را بهترین راه معرفی فرمودند. در عین حال ایشان از مساله دیگر اصلی این روز‌ها یعنی مساله «اقتصاد» و «بهبود معیشت» را از نظر دور نداشته اند و مساله «اصلی» کشور را این مساله معرفی فرمودند که این نشان از عمق نگاه واقع بینانه ایشان خبر می‌دهد.

علیرغم تبلیعات دشمن، رهبر فرزانه انقلاب از مشکلات کشور بی اطلاغ نیستند و با شجاعت از وجود مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم خبر می‌دهند لکن راه حل این مشکلات را راه حل داخلی می‌دانند و لازمه آن را تلاش شبانه روزی و بی وقفه مسئولان داخلی می‌دانند. ایشان آدرس «راه حل خارجی» را آدرسی غلط و اشتباه معرفی نمودند.

همچنین انتقال روح «امید به آینده» و ناامید نشدن از نصرت الهی از دیگر نکات مهم سخنان مقام معظم رهبری بود. درست در هنگامه بروز مشکلات این رهبر الهی است که می‌تواند روح امید به آِینده و نا امید نشدن از مسیر چهل ساله را در یکا یک ملت بدمد. در مقابل تمام تحلیل‌های ناامیدگونه و مایوس کننده بار دیگر ندای امید به آینده از سوی ناخدای کشتی انقلاب در میان امت دمیده شد و روح تازه‌ای بخشید. امید است ارشادات ایشان نصب العین مسئولین و مردم قرار گیرد تا پیروزی نهایی که وعده قرآن کریم است تحقق یابد./918/ی701/س

حسین عندلیب

ارسال نظرات