۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۶۰۹۳۱۶

افزایش شکاف در مواضع‌اروپایی‌ها با آمریکا درباره شهرک‌سازی در اراضی اشغالی

افزایش شکاف در مواضع‌اروپایی‌ها با آمریکا درباره شهرک‌سازی در اراضی اشغالی
نظرات شماری از مقامات اروپایی درباره شهرک‌سازی های رژیم‌ صهیونیستی در اراضی اشغالی حاکی از این است که فاصله آمریکا و اروپا در این زمینه بیشتر شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا از راست‌گرایان افراطی در دولت رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند اما به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها از سیاست‌های وی در  منطقه غرب آسیا حمایت نمی‌کنند و موضع شماری از هم‌پیمانان اروپایی هم  با واشنگتن متفاوت است.

شبکه خبری راشاتودی نوشت که روز سی‌‌ام ماه می وزیر مسکن رژیم صهیونیستی اعلام کرد که قصد دارد تا چندین ساختمان در حوالی بیت‌المقدس بسازد. این مناطق همگی در ناحیه‌ای هستند که به صورت غیرقانونی اشغال شده‌اند. سازمان ملل چنین اقداماتی را محکوم کرده و آن را نقض قانون دانسته است. با این حال، کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا چشم خود را به روی این موضوع بسته‌اند.

«اندرو موریسون» وزیر امور غرب آسیا در انگلیس که به تازگی منصوب شده، این اقدام را محکوم کرده است. وی گفت که اینکار باعث می‌شود که طرفین همچنان از توافق صلح دور شوند. وی افزود: «دولت انگلیس از برنامه‌های اعلام شده روز سی‌ام ماه می مبنی بر ایجاد صدها شهرک در شرق اورشلیم به شدت نگران است.»

دولت فرانسه هم این پیشنهاد را به شدت محکوم کرده است. وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که زیرپا گذاشتن پیشنهاد دو دولتی خطر افزایش خصومت را افزایش می‌دهد و طبق قانون جهانی، عملکردی غیرقانونی است. این وزارتخانه از رژیم صهیونیستی خواست تا این پیشنهاد و دیگر پروژه‌ها در زمین اشغال شده را نادیده بگیرد.

«گیدئون لوی» خبرنگار رژیم صهیونیستی و فعال حقوق فلسطینیان معتقد است که این موضوع خاصی نیست چرا که سالهاست فقط شهرک‌سازی‌ها محکوم می‌شود و کار خاصی انجام نمی‌گیرد. وی افزود: «اسرائیل این را فهمیده است که این نوع محکومیت‌ها اهمیتی ندارند و می تواند تا جایی که می‌خواهد شهرک‌سازی کند.»

«جرج گالووی» که پیشتر نماینده پارلمان انگلیس بوده است و مدت‌ها در جهت حقوق فلسطینیان فعالیت داشته هم گفت: «آنها می‌توانند اینطور حرف بزنند اما تا زمانی که هیچ نوع تحریمی وجود ندارد بلکه  شرایط برعکس است، اینها فقط واژگانی علیه اسرائیل هستند که روی کاغذ هم نوشته نشده‌اند.»

وی افزود: «اسرائیل با مصونیت کامل در تضاد با قوانین جهانی عمل می‌کند و این اقدام را هم در ارتباط با اراضی فلسطینیان و نیز در رابطه با سوریه و لبنان صورت می‌دهد و هیچکس غیر اینکه گاهی بیانیه‌هایی از این دست منتشر کند، کار دیگری انجام نمی‌دهد.»

آمریکا تحت عنوان حل مسأله فلسطین و با هدف حمایت از هم پیمان خود،  طرحی موسوم به «معامله قرن» را ارائه داده است. این طرح  به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات