۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۶۰۹۵۲۵
گزارش؛

خالق مجموعه "اکبر کاراته" طلبه‌ای از جنس شهدا

خالق مجموعه
محسن صالحی حاجی‌آبادی آثار گرانقدری از خود بر جای گذاشت، و چه بسا بسیاری از خوانندگان آثار زیبای او، حتی خبری از جانبازی و شهادت این نویسنده نیز ندارند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، بیش از یک ماه از رفتن شهید محسن صالحی حاجی‌آبادی می‌گذرد، از شهادت این جانباز سرافراز که مدت‌ها با درد و بیماری دست و پنجه نرم کرد، و چه ناگهانی خالق اثر اکبر کاراته؛ در سکوتی غریبانه به جرگه شهدا پیوست.

او تنها یک نویسنده نبود، بلکه با نوشتن عجین شده بود؛ نویسنده حوزه کودک و نوجوان که با زبانی شیوا و طنز به سراغ این ادبیات رفته بود.

شهید محسن صالحی حاجی‌آبادی متولد ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۴۸ از روستای حاجی آباد از توابع شهرستان نجف آباد در اصفهان، کتاب نماز شکوفه نور خدا را در سال ۷۴ به همت دفتر تبلیغات اسلامی منتشر کرد، همچنین موفق شد کتاب‌ بچه‌های ناز یک قصه از نماز را با همراهی یکی از دوستان به نام هادی عسگری فر در سال ۸۱ به چاپ برساند.

وی اثر «اگر نامهربان بودیم و رفتیم» را از طریق انتشارات سما قلم در سال ۸۳ به چاپر رساند، و با توجه به علاقه‌ای که به کار کودک و ذوقی که در شعر داشت در سال ۸۹ کتاب زری کوچولو را منتشر کرد و در همان سال کتاب شعر ممقلی را به همراهی مین بیانی یکی از دوستان از طریق انتشارات بساتین به چاپ رساند.

شهید محسن صالحی حاجی‌آبادی را خواسته یا ناخواسته با نام کتاب‌های اکبر کاراته می‌شناسند، کتاب اکبر کاراته و آقایون کچل، مجموعه‌ی داستان طنز در حوزه دفاع مقدس ویژه  نوجوانان را در اسفند ماه ۸۹ منتشر کرد؛ کتابی که مورد توجه نوجوانان زیادی قرار گرفت. اکبرکاراته، ماندگار شد؛ چون نیاز نسل نوجوان را به خوبی شناخت و ارتباط عمیقی با این نسل برقرار کرد و حتی مورد توجه بزرگسالان قرار گرفت.

وی در سال ۹۰ با معرفی شخصیت طنز اکبرکاراته به طیف نوجوانان، کتاب دیگری به نام اکبر کاراته به تهران می‌رود و کتاب اکبر کاراته و بچه ننه‌ها را در حوزه داستان طنز دفاع مقدس منتشر کرد.

کتاب‌هایش از جمله «از لیلا تا ویلا» در سال ۹۰، «رقص سنگ» در سال ۹۲ و «خواستگار ذلیل مرده» شامل مجموعه داستان طنز نوجوان در سال ۹۳ و «نی نی کوچولو» در سال ۹۶ در سال‌های بعد مورد توجه قرار گرفت.

استقبال مخاطبان از کتاب اکبر کاراته موجب ادامه چاپ سلسله کتاب‌هایی با نام اکبر کاراته و قلیه پیتو، اکبر کاراته و فسقلی‌های شکمو، اکبر کاراته و خرش در سال ۹۳، اکبر کاراته و جورابش در سال ۹۴، اکبر کاراته و آسانسور در سال ۹۴، اکبر کاراته و چشم آبی در سال ۹۵ و اکبر کاراته منفجر شد در سال ۹۶ شد.

شهید محسن صالحی حاجی‌آبادی همان شاعر، نویسنده، و فیلمنامه نویس کودک و نوجوانی بود که عاشقانه قلم فرسایی می‌کرد، وی سطح ۲ حوزه را گذراند و ۲۰ سال بعد از بازگشت از جبهه و جنگ در قم سکنی گزید و در این مدت هیچ گاه دست از نوشتن و خلق کردن آثاری زیبا و دلنشین برنداشت.

وی در انجمن‌های ادبی زیادی عضویت داشت، اما چراغ‎خاموش قلم می‌زد، شهید محسن صالحی حاجی‌آبادی در فعالیت‌های خود تجربه عضویت در انجمن قلم حوزه و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان را داشت.

همچنین تجربه‌هایی در زمینه روزنامه نگاری کسب کرد و در مجلات کودک و نوجوان ایران به عنوان نویسنده و شاعر در دهه ۷۰ و دبیر بخش داستان در ماهنامه انتظار نوجوان از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ فعالیت داشت.

این شهید در تجربه‌های تدریس نیز فعالیت در اداره ارشاد اسلامی نجف آباد در ادبیات کودک و نوجوان به مدت ۵ سال، مکتب القرآن قم تا ۶ سال، مکتب القرآن قم برای ۶ سال، کنگره شهدای نجف آباد در داستان نویسی به مدت ۳ سال، موسسه شهید کاظمی در داستان نویسی به مدت ۳ سال و حوزه علمیه نجف آباد تا ۲ سال در ادبیات داستانی را در کارنامه خود ثبت کرد.

وی تدریس را در بنیاد جانبازان، مهد قرآن نجف آباد و بسیج خواهران و مهد قرآن در معارف اسلامی ادامه داد و برایش فرقی نمی‌کرد در کدام سنگر ادبی به تدریس مشغول است؛ فقط کافی بود سر و کارش با کودکان و نوجوانان باشد و یا برای بزرگسالان در رشته‌های مربوط به کودک و نوجوان تدریس کند.

او را حائز رتبه‌های بسیاری در رشته‌های ادبی می‌شناختند، وی داور کنگره بزرگداشت شهدای رمضان نجف آباد در سال ۸۰، برگزیدهکنگره ادبیات دفاع مقدس استان قم در سال ۸۴، حائز رتبه سوم در اولین جشنواره هنر آسمانی ویژه طلاب سراسر کشوردر بخش داستان در سال ۱۳۸۵ و رتبه سوم سومین جشنواره هنر آسمانی در سال ۸۷، داور اولین دوره کتاب سال استان قم در سال ۸۸ و حائز رتبه دوم بخش داستان در اولین جشنواره داستانی استان قم در ۱۳۸۹ بود.

وی در سال ۹۰ برگزیده کنگره ادبیات دفاع مقدس استان قم و داور قصه گویی مربیان مکتب القرآن قم شد و در سال ۹۱ در سیزدهمین کتاب سال حوزه  مورد تقدیر قرار گرفت.

شهید محسن صالحی حاجی آبادی دارای تجربه‌های رسانه‌ای در حوزه کودک و نوجوان نیز بود و کاست قصه‌های بابا مهربان را برای صدا و سیمای اصفهان در سال ۷۴ تولید کرد، همچنین نویسندگی و طراحی سریال عروسکی بیشه بره‌ها در سال ۷۶ و فعالیت در تولید تیزر‌های تبلیغاتی برای صدا و سیمای قم در حوزه کودک و نوجوان را ادامه داد.

وی فیلم بردار، مصاحبه گر و گردآورنده خاطرات سنگرسازان بی سنگر به مدت ۱۵ سال بود، مستندی زیبا برای بازگوئی وقایع دفاع مقدس.

وی با همه سادگی و بی آلایشی، تجربه مدیریت نیز داشت، و چندین سال در انجمن ادبی ارشاد اسلامی نجف آباد به عنوان مدیر، معاون فرهنگی و آموزشی مهد قرآن نجف آباد و مدیر انجمن ادبی دفتر تبلیغات اصفهان فعال بود.

محسن صالحی حاجی‌آبادی در مجموع آثار گرانقدری از خود بر جای گذاشت، و چه بسا بسیاری از خوانندگان آثار زیبای او، حتی اطلاعی از شهادت این نویسنده توانا با روحیه طنز و نقاد ندارند.

وی دارای دو خواهر و برادر دوست داشتنی. هر چند در طول سال‌های تولد خواهران و برادران، غم از دست دادن مادر، دوران کودکی و نوجوانی اش را با دو نامادری گذراند.

او همان جوان ۱۶ ساله‌ای بود که همزمان با ورودش به حوزه در سال ۱۳۶۴ راهی جبهه‌های جنگ شد، در سال ۶۶ در عملیات کربلای ۵ از ناحیه پا به شدت مجروح و جانباز شیمیایی شد، پس از پایان جنگ وقتی جوانی ۲۰ ساله بود در سال ۶۸ با دختری مومنه از خانواده‌ای متعهد و ساکن حاجی آباد ازدواج کرد.

وی پس از سال‌ها زندگی در شهر قم، به دلیل بیماری در سال ۹۱ به زادگاهش در حاجی آبا بازگشت و در شرایطی که به سختی نفس می‌کشید، اما دست از نوشتن برنمی داشت، پس از سال‌ها تحمل رنج جراحت‌های شیمیایی در بیست و سوم اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به همرزمان شهیدش پیوست./918/ی701/س

حمیده زند

ارسال نظرات