۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۶۱۰۲۸۸
رییس مرکز فقهی جوادالائمه:

گذشت از خطای دیگران، صفتی الهی و خداپسندانه است

گذشت از خطای دیگران، صفتی الهی و خداپسندانه است
حجت الاسلام تقوی گفت: بخشندگی جزء آن اعمالی است که ابتدا سبب احساس رضایت خود انسان می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اصغر تقوی رییس مرکز فقهی جوادااأئمه(ع) در گفتگوی زنده با برنامه تلویزیونی صبح خراسانی شبکه خراسان رضوی، با اشاره به موضوع «سفارش به بخشندگی در تعالیم اسلامی»، اظهار کرد: تمام آنچه در زندگی داریم، به بخشش الهی مرتبط است و ما از خودمان هیچ چیز نداریم.

وی با اشاره به فرازهایی از دعای ماه رجب که خداوند را بخشنده نسبت به تمام موجودات معرفی می کند، افزود: ما چه خدا را بشناسیم و چه نشناسیم؛ چه عبد او باشیم و چه سرکشی کنیم، او روزی رسان است و سعی می کند راه بازگشت را برای بنده یاغی خود نیز باز نگاه دارد.

رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) خاطرنشان کرد: ما هم به عنوان بندگان خدا باید از آنچه خداوند نصیب مان می کند، بخشش داشته باشیم. قسمتی از این بخشش، همان چیزی است که تحت عنوان زکات مطرح شده است و هر کسی می تواند آن چه در اختیار دارد را با دیگران تقسیم کند.

حجت الاسلام تقوی گفت: نوع دیگر بخشش، به معنای گذشتن از خطای دیگران است همانطور که ذات مقدس پروردگار غفور و رحیم است. برخی بزرگان می گویند اگر شما انسان مقصری را ببخشید، نشان دهنده صلاحیت آن شخص نیست بلکه نشانه صلاحیت شما برای بخشندگی است.

وی افزود: امام جواد(ع)‌می فرمایند بخشندگی جزء آن اعمالی است که ابتدا باعث احساس رضایت خود انسان می شود. مادران درک می کنند که بخشندگی چه لذتی دارد چرا که نسبت به فرزند خود چنین خصلتی را دارند. آن بخششی که درباره مادر مورد توجه است، بخشش او نسبت به بدی های فرزند است.

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: بخشش مادر حتی به مرز ایثار می رسد یعنی گاهی به چیزی نیازمند است اما آن را در اختیار فرزندش قرار می دهد./861/پ210/ب1

ارسال نظرات