۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
کد خبر: ۶۱۰۳۰۳
عضو اتاق تبلیغ خراسان:

قرار گرفتن ثروت در دست نااهلان، اسلام را به نابودی می کشاند

قرار گرفتن ثروت در دست نااهلان، اسلام را به نابودی می کشاند
حجت الاسلام مقری گفت: یکی از مشکلات ما این است که بخشی از ثروت مملکت در دست کسانی افتاده که نمی دانند چطور آن را هزینه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام اسماعیل مقری سه شنبه در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی به ایراد سخنرانی پیرامون موضوع «نگاه اسلام به کار و تولید» پرداخت و اظهار کرد:‌ ائمه اطهار(ع)‌ خودشان اهل کار و تلاش بودند و گاهی هم با سرمایه خود مضاربه می کردند.

امام جمعه سابق نیشابور خاطرنشان کرد: قرآن کریم در توصیف خداوند می فرماید «هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولا» یعنی خداوند زمین را برای انسان رام ساخته است پس بر گرده آن سوار شوید یعنی کار و تلاش کنید. فرض کنید اگر تمام زمین سنگ می بود و قابلیت کشاورزی نداشت، نمی توانست مطیع انسان باشد اما خاک اطاعت پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: در همین آیه خداوند می فرماید بازگشت همه خلایق به سمت خداست؛ یعنی انسان باید توجه داشته باشد که فقط برای کار کردن و خوردن به دنیا نیامده است و نباید هدف انسان واقع شود. یکی از مشخصات مهم امت اسلامی این است که نباید به دنیا به چشم هدف نگاه کند. کار و تلاش ائمه(ع)‌ هم وسیله آباد کردن آخرت شان بود.

حجت الاسلام مقری اظهار کرد: اسلام دین کار، تلاش و کوشش است. روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند «یکی از چیزهایی که باعث بقای اسلام و مسلمانان می شود، این است که ثروت جامعه در دست کسانی باشد که قدر آن را دانسته و در راه عقل و مصلحت استفاده اش می کنند و یکی از چیزهایی که باعث نابودی اسلام و مسلمانان می شود، این است که ثروت در دست کسانی بیفتد که نه قدر آن را می دانند و نه در راه درست مصرفش می کنند.»

عضو اتاق تبلیغ خراسان تصریح کرد: امروز یکی از مشکلات ما این است که بخشی از ثروت مملکت در دست چنین کسانی افتاد که میلیاردها تومان تسهیلات بانکی را دریافت کردند اما نه قدر آن را دانستند و نه درک کردند که چگونه خرجش کنند.

وی افزود: روایت مذکور نشان می دهد اهمیت ثروت به اندازه ای است که مصرف درستش مساوی با بقای اسلام است و هدر دادن آن منجر به نابودی اسلامی می شود. از امام باقر(ع) سؤال شد که «ثروت چه اهمیتی دارد؟» و حضرت فرمودند «درهم و دینار و پول همان چیزی است که مصلحت مردم به وسیله آن رقم می خورد.»

حجت الاسلام مقری با بیان این که حرمت مال انسان در کنار حرمت خون او مورد تأکید اسلام قرار گرفته، گفت: از امام رضا(ع)‌ سؤال شد «چرا قرآن برای محرماتی ماننده دزدی، ربا و رشوه مجازات ابدیت در جهنم را ذکر نکرده اما برای خوردن مال یتیم، خلد در جهنم را ذکر کرده است؟» حضرت فرمودند «خوردن مال یتیم نوعی آدم کُشی است چون تمام زندگی یتیم به ثروتی بستگی دارد که از پدرش به او رسیده است.»

عضو اتاق تبلیغ خراسان در پایان سخنان خود به روایاتی دیگر از این دست اشاره کرد و افزود: تعرض به مال انسان مؤمن همچون تعرض به جان اوست./861/پ202/ب1

ارسال نظرات