۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۶۱۰۳۹۴
یادداشت؛

لطفا در هفته یک مگابایت کتاب بخوانید

لطفا در هفته یک مگابایت کتاب بخوانید
سوال من این است؛ به فرض من کتابخوان شدم! خب چه نفعی به حالم دارد؟ او در حالی‌که واو کلمه پول را می‌کشید ادامه داد: الان «پووول» حرف اول را می‌زند.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا | سیدتقی نوری

لطفا در هفته یک مگابایت کتاب بخوانید!

فراموش شدنی نیست آن شب بارانی، سوار تاکسی بودم و نظریه‎پردازی که گل کرده بود. در میان بحث داغمان البته با صدای آهسته، جوانک شاید شانزده ساله ناگهان رشته کلامان را درید و خلاصه گفتارش این شد: از گپ و گفت دوستانه و آموزنده‌تان خوشم آمد. سوال من این است؛ به فرض من کتاب‌خوان شدم! خب چه نفعی به حالم دارد؟ او در حالی‌که واو کلمه پول را می‌کشید ادامه داد: الان «پووول» حرف اول را می‌زند.

جملات دست و پا شکسته

جوان خوش‌ترکیب خاطره‌ی ما، با الفاظ نامرتب حرف می‌زد. بیچاره نمی‌دانست دست و پا شکسته سخن گفتنش، زاییده مطالعه نکردن او است. محترمانه به او گفتیم: از شاهکار کتاب خواندن این است؛ کتاب در سازمان ذهن، واژه و کلمه استخدام می‌کند. ذهن نیز هنگام سخن گفتن مطالعه‌گر، به راحتی کلمات را به‌صورت جملات منظم و زیبارو در می‌آورد. خوشبختانه جوان پذیرفت.

کتاب نخوانده‌ها فقیرند

کتاب نخواندن فقر می‌آورد. این سخن اگر چه حدیث نیست اما دانستن آن مشکل‌گشا است. فقر بی کتابی، بدترین تهی‌دستی است. فرد با مطالعه نکردن، بدهیِ دانستنی به بار می‌آورد. ذهن را به تکدی‌گری واژه‌ها می‌اندازد و آخر در کوی بی‌روح کم‌دانایی سکنی می‎گزیند. حیف که برخی از مردم نمی‌دانند؛ در جامعه فقر مطالعه بی‌داد می‌کند.

در هفته یک میگ کتاب بخوانید!

در دنیای بسته‌های اینترنتی، هر گیگ معادل هزار میگ است. گفتنی است؛ برای دریافت فیلم یک و نیم ساعته، باید پانصد میگ مصرف کرد و برای دانلود یک کتاب یکصد صفحه‌ای، تنها یک میگ استفاده می‌شود. با این حال دوستان حاضرند نیمی از یک گیگ حجم اینترنت خود را هدر بدهند، ولی یک میگ خرج دریافت کتاب نکنند.

قضاوت با شما

آیا دیدن فیلم‌های چند صد میگی که جز اتلاف وقت چیزی در برندارد، دانایی‌افزا است یا مطالعه کتاب صد صفحه‌ای که تنها یک میگ اینترنت خرجش شده است؟

مشاهده فیلم ارزشمندتر است یا مطالعه کتابی که دریایی از کلمات در خود جای داده است؟ کتاب هزاران واژه به خواننده خود یاد می‌دهد و به او در روان‌نویسی و زیباگویی کمک شایانی می‌کند.

قطعا گزینه انتخابی عقل سلیم، مطالعه کتاب است. کسب ثواب منحصرا در نماز خواندن و زیارت رفتن نیست. مطالعه و کتابخوانی می‌تواند از افضل اعمال باشد همان‌گونه که تلاوت قرآن، اقامه نماز در اول وقت و خوش‌رفتاری از برترین رفتار‌ها است./918/ی704/س

ارسال نظرات