۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۶۱۰۴۳۷
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

احیای موقوفات، مانع وابستگی حوزه می شود

احیای موقوفات، مانع وابستگی حوزه می شود
حجت الاسلام لائینی با اشاره به وضعیت اقتصادی امروز جامعه، احیای این موقوفات برای مدارس علمیه را ضروری دانست وگفت: باید تلاش‌ها برای شناسایی و احیای این موقوفات بیشتر شود.
حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری رسا در ساری، به اهمیت وقف در اسلام اشاره کرد و گفت: وقف پشتوانه مناسبی برای رشد و تقویت برنامه‌های دینی و فرهنگی در جامعه اسلامی است.
 
وی با بیان این که وقف علاوه بر کارکرد‌های اقتصادی نقش بسیار مهمی در تقویت فعالیت‌های دینی و فرهنگی در جامعه دارد، افزود: رشد و تقویت ارزش‌های دینی در طول ادوار مختلف تاریخ مرهون ظرفیت بالای موقوفات است.
 
حجت الاسلام لائینی با اشاره به این که وقف سنت حسنه‌ای است که مورد تأکید دین، ائمه معصومین (ع) بوده است، خاطرنشان کرد: علمای بزرگ نیز خود از پیشگامان ترویج وقف در جامعه بوده اند و در این خصوص آثار ماندگاری از خود به یادگار گذاشته اند.
 
استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود وقف را یک پشتیبان خود برای تقویت فعالیت‌های حوزوی در طول تاریخ برشمرد و گفت: در ادوار گذشته بسیاری از مدارس علمیه با پشتوانه موقوفات اداره شده است.
 
عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در گذشته علما و فقهای دینی با دوراندیشی اموال و دارایی‌های خود را وقف مدارس علمیه کردند، بیان داشت: این موقوفات در تقویت و رشد فعالیت‌های مدارس علمیه بسیار اثرگذار بوده و مسیر را برای ادامه حرکت حوزه‌های عملیه هموار کرده است.
 
حجت الاسلام لائینی در ادامه سخنان خود از نابودی بسیاری از موقوفات حوزه‌های علمیه در طول تاریخ ابراز تأسف و نگرانی کرد و گفت: متأسفانه این موقوفات که زمانی یکی از مهم‌ترین پشتوانه مالی برای حوزه‌های علمیه بودند امروز به دست فراموشی سپرده شده اند.
 
استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به وضعیت اقتصادی امروز جامعه، احیاء این موقوفات برای مدارس علمیه را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: باید تلاش‌ها برای شناسایی و احیاء این موقوفات بیشتر شود.
 
عضو شورای حوزه علمیه مازندران، تعامل و همکاری اوقاف و حوزه‌های علمیه به منظور شناسایی و احیای موقوفات را ضروری دانست و بیان داشت: متأسفانه بسیاری از این موقوفات از سوی افراد سود جو مورد سوء استفاده قرار گرفته که باید به صاحب اصلی آن که حوزه‌های علمیه بازگردانده شود./950/ت310/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات