۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۶۱۰۵۳۳
رأی‌الیوم بررسی کرد:

خسارت‌های کشورهای عربی از شرکت در کنفرانس منامه

خسارت‌های کشورهای عربی از شرکت در کنفرانس منامه
هر چه به زمان برگزاری اجلاس منامه نزدیک می‌شویم، نگرانی سازماندهی کنندگان در نتیجه اقبال ضعیف کشورهای عربی و احتمال بالای شکست معامله قرن افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، تزلزلی که در محافل متحدان آمریکا و رژیم صهیونیستی به علت نزدیکی زمان برگزاری کنفرانس معامله قرن در منامه دیده می‌شود نشان می دهد که نگرانی روز افزونی در خصوص احتمال شکست این معامله به وجود آمده است. این نگرانی همچنین به علت نتایج خطرناکی است که شکست این معامله می‌تواند در امنیت و ثبات کشورها داشته باشد.

شاخص‌های مهمی نشان دهنده نگرانی‌های موجود است:

اول: غیر از عربستان سعودی و امارات هیچ یک از کشورهای عربی به صورت علنی از مشارکت خود در این کنفرانس یا کارگاه منامه صحبت نکرده است. اردن اعلام کرد که این موضوع را بررسی می‌کند و مغرب نیز با احترام اظهارات مسئولان آمریکایی در خصوص مشارکت این کشور در اجلاس منامه را رد کرده است. مصر نیز همچنان در این زمینه سکوت در پیش گرفته و گفته می‌شود قطر، چین، روسیه و بیشتر کشورهای اروپایی نیز تصمیم گرفتند در این نشست حضور نداشته باشند.

دوم: اطلاعات درز پیدا کرده از گزارش‌های خبری آمریکا نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به علت تسهیل در مشارکت متحدان عرب آمریکا تصمیم گرفته در این اجلاس شرکت نکند، اما بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این گزارش‌ها را تکذیب و اعلام کرد که یک هیئت عالی‌رتبه در این اجلاس حضور پیدا خواهد کرد.

سوم: واکنش تمامی گروه‌های فلسطینی به این طرح آمریکایی تنها شامل تحریم این معامله نمی‌شود، بلکه گروه‌های مختلف فلسطینی خواستار برپایی تظاهرات گسترده اعتراض‌آمیز در نوار غزه و کرانه باختری شده‌اند که ممکن است به درگیری‌های خونین با نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی منتهی شده و واکنش آن در پایتخت‌های کشورهای عربی نیز مشاهده شود.

ما نمی‌دانیم کارگاه منامه چطور خواهد توانست پول فروش فلسطین را جمع کند؟ آن هم در شرایطی که کشورهای دعوت شده و مشارکت کننده در اجلاس از اعلام مشارکت خود می‌ترسند. آنها نمی‌دانند چگونه باید اعلام کنند که با شریک اسرائیلی جدید خود روی یک سفره می نشینند تا جزئیات خرید و فروش فلسطین و راهکارهای اجرایی آن را بررسی کنند.

این گزارش تاکید می‌کند که دولت اردن بزرگترین متضرر این معامله و کنفرانس مربوط به آن در ابعاد ملی و سیاسی خواهد بود. به همین علت است که ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در اوج تزلزل و تردید به سر می‌برد و در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فدریکا موگرینی وزیر خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرده است که دولتش همچنان موضوع مشارکت در این اجلاس را بررسی می‌کند و اگر اردوغان در این اجلاس حاضر شود به هر طرحی که با مبانی این کشورها در تعارض باشد، نه خواهد گفت.

این در حالی است که هیئتی از بازرگانان اسرائیلی و یهودی نیز بنا به دعوت جارید کوشنر نظریه‌پرداز معامله قرن در این اجلاس حضور پیدا خواهد کرد. به نظر می‌رسد این هیئت تنها برنده این بازی مرگبار خواهد بود و می‌تواند از پروژه‌های اقتصادی و ده‌ها میلیارد دلار از پول‌های نفتی کشورهای عربی منتفع شود.

سایر طرف‌های عربی شرکت کننده در زمینه تامین مالی یا ارائه امتیازهای سیاسی نسبت به اراضی و مقدسات مسیحی و اسلامی از دیگر بازماندگان این اجلاس خواهند بود. این در حالی است که موج خشم عمومی در افکار عربی می‌تواند باعث تحرکات جهت‌دار ضد امنیت و ثبات داخلی کشورهای مذکور شود. تحولات اخیر در الجزایر، سودان، اردن و یمن شاهدی بر این مدعا است.

این گزارش می‌افزاید که هزینه‌های تحریم کنفرانس مذکور برای اردن بسیار کمتر از هزینه‌های زیاد شرکت در این اجلاس است. البته رأی الیوم اعلام کرد که شرایط سیاسی و اقتصادی نابسامان اردن را نیز درک می‌کند. با این وجود اردن بزرگترین قربانی معامله قرن خواهد بود و مصوبات کنفرانس منامه به نفع این کشور نخواهد بود. علاوه بر این که ملت اردن نیز در سطوح مختلف این موضوع را رد می‌کند و حساسیتی ملی نسبت به این پرونده دارد.

رأی الیوم در پایان مقاله خود تاکید کرد که معاهده وادی عربه که حدود یک ربع قرن پیش در این کشور به امضا رسید، نه تنها هیچ دستاوردی برای اردن نداشته، بلکه بدهی‌هایی بالغ بر 40 میلیارد برای این کشور به بار آورده است که سود آن بالغ بر دو میلیارد دلار در سال است. این بدهی‌ها مالیات‌های سنگین بر دوش ملت اردن گذاشته که در اوج سختی و ناامیدی زندگی می کند. به این ترتیب چرا باید این معامله و مشارکت اردن در اجلاس مربوط به آن بر دوش اردن گذاشته شود و منافع آن به دولت اشغالگر اسرائیل وتاجران آن‌ها برسد./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات