۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۶۱۱۱۷۳
تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم:

حفاظت و حراست از موقوفات حوزوی ضروری است

حفاظت و حراست از موقوفات حوزوی ضروری است
حجت الاسلام والمسلمین مجد گفت: در حوزه علمیه علمایی تربیت می شوند که خود منشأ تبلیغ و انجام عمل خیر مانند ساخت صدها مسجد و مدرسه در جامعه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مجد تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درخصوص اهمیت وقف حوزوی با سایر موقوفات، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم بارها انسان ها را به انجام عمل صالح توصیه کرده است.

وی افزود: همچنین ائمه اطهار(ع) در طول حیات مبارکشان مدام مردم را به انجام کارهای نیک مانند ساخت مسجد، مدرسه، دارالایتام، و غیره دعوت می کردند؛ اگر به سیره امیرمومنان(ع) نگاه کنیم می بینیم که ایشان نیز پس از حفر صدها چاه آنان را وقف می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مجد وقف را احسان ماندگار بیان کرد و گفت: گاهی انسان با دستگیری از نیازمندان به آنان مبلغی قرض می دهد تا مشکلاتشان رفع شود خداوند نیز به خاطر این عمل نیک به او پاداش می دهد؛ این عمل صالح موقت بوده و آثار آن نیز به همان زمان محدود می شود.

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: اما اعمال نیک دیگری هستند که اثر نیک آنان در طول زمان تداوم داشته و موقت نیستند و حتی پس از مرگ آثار خوب آن اعمال در پرونده انسان نیکوکار ثبت و ضبط می شود که یکی از آن اعمال انجام سنت حسنه وقف است که از آن به عنوان باقیات صالحات نیز یاد می شود.

وی افزود: طبق صریح روایات؛ پرونده انسان ها پس از مرگ بسته می شود مگر پرونده کسانی که با وقف مال‌شان برای مردم مدرسه، حوزه علمیه، مسجد، و غیره ساخته باشند یا از خود فرزند صالحی باقی مانده باشد، ثواب این احسان تا زمانی که پابرجا است و مورد استفاده قرار می گیرد در پرونده واقفین نوشته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مجد ساخت مدرسه علمیه و رسیدگی به امور طلاب را از مهمترین باقیات صالحات برای انسان های نیکوکار برشمرد، گفت: در حوزه علمیه علمایی تربیت می شوند که خود منشأ تبلیغ و انجام عمل خیر مانند ساخت صدها مسجد و مدرسه هستند؛ بنابراین اگر حوزه های علمیه از نظر مالی استقلال داشته باشند می توانند عناصری تربیت کنند که کانون خیر برای جامعه و مردم باشند.

تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه اکثر حوزه های علمیه در اقصی نقاط کشور با موقوفات واقفین اداره می شود، خاطرنشان کرد: برای اینکه واقفین به ساخت حوزه علمیه تشویق شوند لازم است فوائد و نتایج این عمل حسنه برای آنان تبیین شود، اگر مردم فایده این سنت حسنه را بدانند به انجام آن اقدام می کنند، امروز حوزه های علمیه موقوفات فراوانی دارد که باید حفظ و حراست شود./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات