۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۶۱۱۲۲۹
با حضور صاحبنظران حوزه؛

نشست علمی «نظریه بازار با تأکید بر کالای ضروری» برگزار شد

نشست علمی «نظریه بازار با تأکید بر کالای ضروری» برگزار شد
نشست علمی نظریه بازار اسلامی با تأکید بر کالای ضروری با حضور نخبگان و صاحبنظران حوزوی در سالن اندیشه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نظریه بازار اسلامی با تأکید بر کالای ضروری به همت دبیرخانه کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و با همکاری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پیش از ظهر امروز در سالن اندیشه این مؤسسه برگزار شد.

نظریه بازار اسلامی با تأکید بر کالای ضروری مقاله ای است که از سوی حجت الاسلام سیدمحمدکاظم رجایی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تدوین شده است که در نشستی علمی با حضور حجت اسلام والمسلمین سیدرضا حسینی عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام عطاء الله رفیعی آتانی نیز از دیگر ناقدان این نشست علمی بود اما به دلیل ایجاد مشکلاتی در این نشست حاضر نشد و حمید رضا مقصودی دبیرعلمی این نشست را برعهده داشت.

حجت الاسلام رجایی در آغاز نشست به مدت 30 دقیقه به بیان توضیحات لازم در زمینه مقاله خود پرداخت و پس از آن نیز حجت الاسلام حسینی نقدهای خود را بیان کرد.

حجت الاسلام رجایی نظریه بازار اسلامی و کالای ضروری را مجموعه ای از ایده ها دانست که شامل چندین حوزه اقتصادی و علمی می شود زیرا از نظر وی شخصی که می خواهد به بررسی بازار اسلامی بپردازد در مرحله نخست باید در زمینه مبانی بازار مطالعاتی داشته باشد.

مؤلف مقاله نطریه بازار اسلامی بر کالای ضروری در ادامه سخنان خود، فهم مقاله را منوط به فهم اصطلاحات استفاده شده در مقاله یعنی بازار، بازار اسلامی و کالای ضروری، دانست و به تشریح هر یک از این اصطلاحات پرداخت.

اهداف انسان اقتصادی، ویژگی های بازار اسلامی، تأثیر تقاضای فرد بر بازار، نحوه اثرگذاری مبانی و اصل رعایت ارزش ها بر تقاضا، اقتضاء واجبات نظامیه و تحمل سود متغیر منفی توسط مؤسسه تولیدی، کاهش هزینه و افزایش بهره وری وعرضه مؤسسه تولیدی در کوتاه مدت از دیگر نکات مطرح شده از سوی حجت الاسلام رجایی در این نشست علمی است.

گفتنی است، گزارش کامل این نشست علمی و نقدهای حجت الاسلام حسینی بر این نظریه بزودی از سوی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات