۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۶۱۱۴۱۶

کالایی که در منامه خریداری نداشت/ دستان خالی داماد ترامپ

کالایی که در منامه خریداری نداشت/ دستان خالی داماد ترامپ
داماد ترامپ که به منظور بازارگرمی طرح معامله قرن کارگاه دو روزه‌ای در منامه دایر کرده بود، و قصد داشت یک شبه مشکلات خاورمیانه را حل کند، دست خالی به واشنگتن برگشت.

به گزارش خبرگزاری رسا، منامه روزهای ۲۵ و ۲۶ ماه ژوئن جاری میزبان نشست موسوم به سرمایه گذاری در مناطق فلسطینی که در واقع شاخه اقتصادی معامله قرن محسوب می‌شد، بود و جرد کوشنر داماد ترامپ با هیاهوی بسیار به منظور بازار گرمی برای طرح خود به پایتخت بحرین رفت اما دست خالی به نزد ترامپ بازگشت. در این میان اما برخی مقامات بحرینی از جمله خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین که فلسطین و آرمان آن ذره‌ای برایشان اهمیت ندارد تا توانستند به صهیونیست‌ها خوش خدمتی کردند.

تایمز اسرائیل در گزارشی فاش کرد: بازرگانان و خبرنگاران و روزنامه نگاران اسرائیلی در منامه بسیار مورد احترام واقع شدند و مسئولان بحرینی هرجا که آنها می‌رفتند در معیت آنها حرکت می‌کردند.

از سوی دیگر سلمان بن احمد الخلیفه مشاور رسانه‌ای پادشاه بحرین هم ضیافت شامی به افتخار روزنامه نگاران و خبرنگاران اسرائیلی ترتیب داد.

مجیز گویی وزیر خارجه بحرین از صهیونیست‌ها پایانی ندارد

رأی الیوم در مطلبی با اشاره به همسویی آشکار خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین با صهیونیست‌ها و حمایت از برقراری روابط با تل آویو آورده است: «خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین هنگامی که شتابان خود را به عنوان سخنگوی عادی سازی رسمی با اسرائیل مطرح کرد، مرتکب اشتباه بزرگی شد. وی همه اصول امت عربی و اسلامی را در این شرایط حساس منطقه زیر پا گذاشت.

وی در همه گفتگوهای خود با رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی بر نزدیکی به اسرائیلی‌ها پرداخت و همه خطوط قرمز را هنگامی که از حق اسرائیل برای موجودیت داشتن سخن گفت، زیر پاگذاشت. وزیر خارجه بحرین گفت که اسرائیل به وجود آمده که بماند و اینکه بحرین خواهان برقراری بهترین روابط با آن است و یک کلمه هم در نقد اشغالگران اسرائیلی و کشتاری که در حق فلسطینی روا داشته اند و یهودی سازی مقدسات عربی و اسلامی به دست آنها و اقدامات نژادپرستانه آنها علیه صاحبان اصلی سرزمین فلسطین، نگفت.

لازم است به شیخ خالد یادآور شویم که آمریکایی که وی به آن تکیه دارد نفوذش در منطقه در حال افول است و در دنیا بسیار منفور شده است. جرد کوشنری که بحرین برایش فرش قرمز پهن کرده است فقط توانست سه وزیر دارایی عربی را به نشست بیاورد که آنها هم صورتشان از شرم خیانت و ننگ پنهان می‌کردند. آمریکایی‌هایی که از سومالی و عراق گریختند و آماده فرار از افغانستان هستند از خلیج فارس هم خواهند گریخت.

شرکت کنندگان در نشست منامه جرأت بر زبان آوردن تشکیل کشور مستقل فلسطین را نداشتند و این احتمالاً از ترس ارباب آمریکایی آنها بود. از جمله شرکت کنندگان خالد آل خلیفه بود که لقب مدافع موجودیت اسرائیل را گرفته است. نشست بحرین کمپ دیوید نیست و نخواهد بود زیرا کمپ دیوید دیگر تکرار نخواهد شد. وزیر خارجه بحرین و همکارانش در منطقه خلیج فارس که گمان می‌کنند امت عربی فروپاشیده است باید در محاسبات خود سریعاً تجدید نظر کنند.

معامله قرن راه به جایی نمی‌برد و طرح‌های تحقیرآمیز آمریکایی به نفع جنایات اشغالگران نژادپرست اسرائیلی است و هر که در راستای بازارگرمی آن تلاش می‌کند سرنوشتی جزشکست نخواهد داشت و گواه بارز آن هم دست خالی برگشتن کوشنر به عنوان ترویج دهنده معامله قرن به واشنگتن است همانگونه که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از نشست ورشو دست خالی برگشت.

به خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین و همه همتایانش در خلیج فارس که در مسیر وی گام بر می‌دارند می‌گوئیم که اسرائیل حامی شما نخواهد بود زیرا خودش در زمانی که معادلات سیاسی و نظامی به شکل سریع در حال تغییر هستند، نیاز به حمایت دارد. زمان دیکته‌های اسرائیلی و آمریکایی به سر رسیده است و روزهای آتی آکنده از امور غافلگیر کننده است».

قدر مسلم آن است که جرد کوشنر از نشست منامه دستاوردی نداشت و این نشست تأکیدی بود بر عدم توانایی واشنگتن برای تحمیل دیدگاه‌های خود بر فلسطینیها.

دیدگاه کوشنر مبتنی بر صلح و شکوفایی احدی را قانع نکرد و نه در رام الله و نه در غزه کسی توجهی به آن نکرد. آنچه داماد ترامپ مطرح کرده بود در واقع رشوه شرم آوری بود که با مخالفت شدید روبرو شد. وی نشان داد که به عنوان فردی که در خدمت تل آویو است به بحرین آمده و نتوانست روند شکست خورده سازش را نجات دهد.

کالای بدی که خریداری نداشت

معامله قرنی که کوشنر مطرح کرد در بحرین نتوانست رونمایی شود و شکست خورد. مشاور دونالد ترامپ، اهتمامی به طرح خود مشاهده نکرد. به عبارت دیگر کالایی که کوشنر مطرح کرده بود خریداری نداشت و وی که می کوشد خود را در تاریخ ماندگار کند، راه به جایی نبرد.

کوشنر کوشید که آمریکا را حامی فلسطینی‌ها بداند اما آیا حامی فلسطین و فلسطینی‌ها، قدس را پایتخت اشغالگران می‌داند؟ حامیان فلسطین اقدام به انتقال سفارت آمریکا به قدس می‌کند؟ آنکه از حمایت فلسطینی‌ها دم می‌زند اقدام به قطع کمک‌های آنها نمی‌کند.

رشد و شکوفایی ملت فلسطین بدون راهکار سیاسی عادلانه ممکن نیست. کارگاه دو روزه‌ای که کوشنر دایر کرد در واقع ترجمه افکار قدیمی صهیونیستی بود که راهکار مشکل ملت فلسطین را اقتصادی می‌دانند و بر این باورند که به محض اینکه شرایط اقتصادی فلسطینی‌ها بهبود بیابد، قابل حل است و این بار با حضور اعراب در پایتختی عربی مطرح شد. مشکل این است که اصل مشکل بیان نمی‌شود. اصل مشکل ۷۰ سال اشغال فلسطین به دست صهیونیستهاست.

قطار فلسطینی مسیرش را به سوی قدس شریف به عنوان پایتخت فلسطین می‌داند و لحظه‌ای در این مسیر متوقف نخواهد شد. اشتباه کوشنر این بود که به منامه وارد شد و گمان می‌کرد که می‌تواند به یکباره تحولی بزرگ ایجاد کند و یک تنه همه افتخارات را به نام خود بزند و مشکل خاورمیانه را حل کند اما نسخه‌ای که همراه خود داشت به علت اینکه کاملاً به نفع تل آویو بود، بیهوده و بی ثمر بود.

در واقع هدف از نشست منامه و نسخه‌ای که کوشنر به همراه داشت تسلیم کردن فلسطینی‌ها بود. به عبارت دیگر آنچه کوشنر به دنبال آن بود به صلح ختم نمی‌شد. آری کالایی که داماد ترامپ عرضه کرده بود، خریداری نداشت و روی دست، کوشنر ماند. وی با دستان پر از خالی منامه را ترک کرد./847/ب

منبع: مهر

ارسال نظرات