۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۶۱۲۱۴۴
مدیر حوزه های علمیه خبر داد؛

امضای ۴۰ تفاهم نامه با نهاد‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه

امضای ۴۰ تفاهم نامه با نهاد‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه
آیت الله اعرافی از امضای تفاهم نامه با ۴۰ نهاد یا دستگاه در راستای استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در نشست شورای حوزه علمیه قزوین که به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت: حوزه بزرگ قم در شعاع انوار وجودی کریمه اهلبیت سلام الله علیها شکل گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: قزوین مهد پرورش عالمان و بزرگانی بوده است که نه تنها در ایران بلکه در دنیا درخشیدند.

مدیر حوزه های علمیه کشور توجه ویژه به مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و همچنین طرح‌های مجمع نمایندگان طلاب و فضلا را از سیاست‌های مدیریت حوزه برشمرد و ادامه داد : برای اولین بار حوزه از چشم انداز، منشور، اسناد راهبردی و نظام های جامع برخوردار شده است و ذیل این اسناد ۳۰۰ الی ۴۰۰ طرح کلان در عرصه‌های مختلف طراحی شده است.

وی اضافه کرد: کار ویژه‌های روحانیت در چهار حوزه نظام اسلامی، بین الملل،جامعه و نیازهای خود حوزه شناسایی و تدوین شد تا حوزویان بتوانند بر اساس رسالت‌های حوزه عمل کنند .

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور به انعقاد تفاهم‌نامه با نهادهای مختلف اشاره کرد و گفت: با حدود ۴۰ نهاد و دستگاه مانند آموزش و پرورش، صدا و سیما و ... تفاهم نامه هایی امضا شده تا از ظرفیت‌های حوزه و روحانیت در عرصه‌های مختلف به خوبی استفاده شود.

آیت الله اعرافی طراحی درخت‌واره رشته‌ها را یکی از فعالیت های مدیریت حوزه علمیه اعلام کرد و گفت: ۱۹ حوزه دانشی با ۳۰۰ رشته و گرایش طراحی شده است، همچنین درخت‌واره آموزش های کاربردی و مهارتی نیز در حال طراحی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: ما تا تولید علم و دانش قوی نداشته باشیم نمی‌توانیم در فضای مطالبه‌گری از نهادها و دستگاه‌ها به خوبی وارد شویم.

وی به تلاش‌های مدیریت حوزه در بحث موقوفات و منابع پایدار اشاره کرد و افزود: در حوزه منابع پایدار اقدامات خوبی انجام شده و سیاست مدیریت حوزه بر شناسایی و احیای موقوفات و ایجاد منابع پایدار برای حوزه ها و مدارس علمیه استان ها و شهرستان ها است.

مدیر حوزه های علمیه کشور به واسپاری امور به مدیریت‌های استانی حوزه اشاره کرد و گفت: بخشی از امور مانند امتحانات اکثر پایه‌ها به استان‌ها واسپاری شده و برنامه‌های مختلفی برای واگذاری امور به استان ها در دستور کار قرار دارد.

وی ارتقاء سطح علمی حوزه‌های استان را یکی دیگر از سیاست‌های مدیریت حوزه برشمرد و اظهار کرد: برای پاسخگویی به نیازهای جامعه ارتقاء حوزه های استانها ضرورتی انکارناپذیر است و باید در این زمینه تلاش شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه بر ضرورت تشکیل دبیرخانه شوراهای استانی حوزه تاکید کرد و گفت: شورای قوی و فعال می تواند به خوبی نقش آفرین باشد و به ارتقاء حوزه‌ها و رشد علمی و اخلاقی طلاب کمک کند.

آیت الله اعرافی همچنین بر برنامه ریزی دقیق حوزه های استان ها تاکید کرد و ابراز داشت: برنامه کلان ۵ ساله حوزه شامل ۹۰۰ برنامه است و حوزه های استانی متناسب با اقتضائات استان خود برش هایی از برنامه های کلان حوزه انتخاب و منطبق بر آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهد./1324/د101/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات