۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۶۱۴۲۶۷
سخنران حرم مطهر رضوی:

اخلاق جلوه ای از کرامت است

اخلاق جلوه ای از کرامت است
حجت الاسلام حسین زاده گفت: انسان های باتقوا و متدینین باید بدانند که داشتن اخلاق جلوه ای از کرامت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین زاده، کارشناس مذهبی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی با اشاره به کرامت انسان، گفت: خداوند نوع خلقت انسان را کریمانه و بزرگوارانه قرار داد.

وی با بیان این که آفرینش و خلقت انسان در کرامت و بزرگی است، اظهار کرد: مفسرین فرمودند شکل و صورت زیبا جلوه ای از کرامت برای انسان است و برخی دیگر کرامت انسان را در نوع خلقت انسان دانسته که در او قدرت عقل و فکر و قدرت تمیز وجود دارد.

حجت الاسلام حسین زاده افزود: شکل زیبا، دادن دست و عقل و فکر در انسان جلوه ای از کرامت خداوند در خلقت است چون بشر با استفاده از دست و عقل و فکر خود اقدام به ساختن امکاناتی برای خود می کند تا زندگی راحت تر داشته باشد.

سخنران حرم مطهر رضوی در ادامه به کرامت اکتسابی توسط انسان اشاره و ابراز کرد: قسمتی از کسب کرامت به خود انسان واگذار شده است و راه های کرامت را به او نشان داد تا با انتخاب خود کرامت و بزرگواری خود را حفظ کند بنابراین خداوند انسان به بهترین شکل آفرید تا با اختیار، عمل و رفتار خود این کرامت را کسب کند.

وی با اشاره به کرامت اخلاقی انسان، اظهار کرد: امام علی(ع) فرمود:«هر کسی تقوای الهی داشته باشد و گناه نکند، انسان با کرامتی است.» پس هر کسی نفس اماره خود را از بدی ها و زشتی ها حفظ کند، او کرامت انسانی خود را حفظ کرده است و اگر اسیر لذت های نفسانی شد، کرامت خود را از دست داده است.

حجت الاسلام حسین زاده خاطرنشان کرد: انسان های باتقوا و متدینین باید بدانند که داشتن اخلاق جلوه ای از کرامت است بنابراین برای حفظ کرامت انسانی خود باید در خانواده با اخلاق بود همچنین زنان باید امانتدار الهی بوده و با حفظ حجاب و زیبایی های خود کرامت خود را حفظ کنند.

کارشناس مذهبی توجه به دیگران را از جلوه های دیگر کرامت انسانی بیان و تصریح کرد: خاندان عصمت و طهارت مصداق بارز این جلوه از کرامت انسانی است که قرآن کریم به آن ها اشاره می کند، کسانی که روزه گرفته و افطار خود را به فقیر می دهند و این اهل بیت(ع) معیاری برای سنجش خود ما هستند تا رفتار خود را با آن ها بسنجیم./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات