۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۱۴۳۳۳
نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفت وگو با رسا:

نقد حوزه با تخریب متفاوت است +صوت

نقد حوزه با تخریب متفاوت است +صوت
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با بیان این که تخریب برنامه های شورای عالی حوزه انگیزه طلاب را از بین می برد، گفت: افراد منتقد باید احاطه به برنامه ها داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به چگونگی انتخاب اعضای شورای عالی حوزه های علمیه اظهار کرد: اعضای شورای عالی حوزه علمیه از سوی جامعه مدرسین به مراجع تقلید و رهبر انقلاب معرفی می شوند که توجه به این نکته بسیار مهم است؛ زیرا نهاد مرجعیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اساتید و افرادی که بر مسائل حوزوی اشراف دارند را انتخاب می کنند که چنین انتخابی یک امتیاز است.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که شورای عالی حوزه های علمیه نقش اساسی در برنامه های حوزه های علمیه دارد، گفت: اگر نقش و جایگاه شورای عالی حوزه و پشتوانه علمی آن، فعالیت های شورای عالی، ارتباط آن با برنامه های مدیریت حوزه های علمیه و تأثیر شورای عالی در مجموعه مدارس علمیه به صورت مناسب معرفی شوند این جایگاه و پایگاه مهم حوزوی بیش از پیش مشخص می شود و احترام لازم نیز بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به هفتمین دوره شورای عالی حوزه های علمیه گفت: این دوره از فعالیت های مناسبی برخوردار بوده و با اساتید حوزوی هم اندیشی های فراوانی برگزار شده که چنین پدیده هایی بسیار مهم است و امیدواریم افزایش پیدا کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که برخی جریانات درون حوزوی به بهانه تحول، شورای عالی حوزه را تخطئه می کنند، اظهار کرد: همه انسان ها پذیرش نقد و ایجاد نقد را امری منطقی می دانند و اگر نقدی در مسیر پیشرفت بیان شود همه انسان ها آن را می پذیرند و در روایات نیز گفته شده است بهترین برادر انسان، فردی است که عیب های انسان را بیان کند.

وی خاطرنشان کرد: نقد با تخریب متفاوت است و اگر نقدی در راستای سازندگی باشد همه آن را می پذیرند؛ اما گاهی اوقات مشاهده می شود نقد سازنده جای خود را به تخریب داده است؛ گاهی تخریب در راستای از بین بردن یک جایگاه یا یک فرد صورت می گیرد که چنین تخریبی خارج از تقوا است.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی ادامه داد: گاهی نیز تخریب نسبت به برنامه های یک مجموعه صورت می گیرد که چنین تخریبی موجب می شود دستگاه های اجرایی تحت آن مجموعه نتوانند کارهای خود را انجام دهند؛ به عبارت دیگر تخریب شورای عالی حوزه موجب می شود فضای فکری حوزه های علمیه تخریب شود و انگیزه ها و اعتماد از بین رود بنابراین تخریب کار آسانی است اما جبران آن بسیار مشکل است.

وی افزود: گاهی تخریب ها ناشی از عدم آگاهی و آشنایی نسبت به افراد و برنامه ها است که در این مورد نیز انسان مقصر است زیرا فردی که می خواهد منتقد باشد باید احاطه کافی نسبت به افراد و برنامه ها داشته باشد و پس از آن انتقاد کند.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که برخی تخریب ها بر اساس آگاهی است، گفت: گاهی اوقات در محافلی سخنانی از سوی افرادی که از امور حوزه علمیه آگاهی دارند مطرح می شود که تخریب حوزه علمیه است؛ چنین تخریبی مردود است و هیچ فردی آن را نمی پذیرد البته امیدواریم شورای عالی حوزه های علمیه نیز جلسات بیشتری را در نقد برنامه ها برگزار کند زیرا برگزاری چنین جلساتی بسیار مهم است./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یا مظهر العجائب، شه نجف
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
وسط صوت ایراد داره.
0
0