۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۶۱۴۳۴۱

گزارشی از اختتامیه چهارمین دوره اسلام ناب

گزارشی از اختتامیه چهارمین دوره اسلام ناب
اختتامیۀ چهارمین دورۀ معرفتی‌تشکیلاتی «اسلام ناب» ویژه برادران، با حضور دکتر محمدجواد نیک‌روش، شب گذشته در اردوگاه سیدالشهداء(علیه‌السلام) آبعلی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، اختتامیۀ چهارمین دورۀ معرفتی‌تشکیلاتی «اسلام ناب» ویژه برادران، با حضور دکتر محمدجواد نیک‌روش، شب گذشته در اردوگاه سیدالشهداء(علیه‌السلام) آبعلی برگزار شد.

 اختتامیۀ بخش برادرانِ دورۀ آموزشی اسلام ناب، بیشتر با کمک معرفت‌جویان برگزار شد؛ از آغاز جلسه با قرائت قرآن گرفته تا اجرای جلسه و تا پخش کلیپ‌هایی که دانشجویان و طلّابِ معرفت‌جو در طول دوره ساخته بودند.

گزارشی از مناطق سیل‌زده در دورۀ اسلام ناب

اجرای جلسه را رضا جلالی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد دانشگاه صداوسیما برعهده داشت. در ابتدای جلسه، میثم بیرانوند که از طرف بسیج‌دانشجویی دانشگاه لرستان در دوره شرکت کرده بود، دربارۀ اوضاع مناطق سیل‌زده در لرستان صحبت کرد و فعالیت‌های بسیج‌دانشجویی دانشگاه لرستان برای بازسازی مناطق را توضیح داد. او در بخش پایانی صحبتش، ضمن اعلام میزان ارقام درخواستی برای پروژۀ بسیج‌دانشجویی دانشگاه‌شان در بازسازی مناطق سیل‌زده، از معرفت‌جویان خواست خیّرین را به آن‌ها معرفی کنند تا بتوانند این پروژه را پیش ببرند. در پایان این بخش از برنامه، کلیپی درباره اوضاع نامطلوب مناطق سیل‌زده پخش شد.

ادامۀ مسیر با بینشی ژرف‌تر، انگیزه‌هایی بیشتر و مهارت‌هایی قوی‌تر

در بخش بعدی، دکتر محمدجواد نیک‌روش، رئیس سازمان بسیج‌دانشجویی سخنرانی کرد. او در ابتدا با اشاره به اینکه ما در یکی از حساس‌ترین برهه‌های حرکت تاریخی خود قرار داریم، گفت: معرفت‌جویان بعد از پایان این دوره که به سنگرهای خودشان در خط مقدم نبرد جنگ نرم یعنی دانشگاه‌ها برمی‌گردند، ان‌شاءالله با بینشی ژرف‌تر و انگیزه‌هایی بیشتر و مهارت‌هایی قوی‌تر از گذشته و البته دانش و معرفتی بیش از پیش، زمینۀ تأثیرگذاری بیش از پیش در این مبارزۀ تاریخی را فراهم خواهند کرد. ان‌شاءالله امیدواریم که زمینۀ ظهور امام عصر(علیه‌السلام) با همین گردهمایی‌های معرفتی و تشکیلاتی بیش از پیش فراهم بشود.

نیک‌روش با اشاره به بیانیۀ گام دوم گفت: جمعی که این‌چنین گرد هم آمده‌اند برای اینکه دنیا را و مافیها را با نگاه مقتدایشان ببینند، قطعاً تمرکزی جدی گذاشته‌اند روی آخرین مباحثی که ایشان دسته‌بندی‌شده و به‌تعبیر خودشان با اختصاص وقت قابل‌توجه، دقیقاً خطاب به همین جماعت و البته خطاب به همۀ جوانان بیان کرده‌اند. اما از میان جوانان، شما که با انگیزه حضور پیدا کرده‌اید و دو هفته از ایام تعطیلات مشغول درس و مباحثه شدید، باید توجه بیشتری باید داشته باشید به آنچه بیانیۀ گام دوم نامیده شد. اساساً این پویش معرفتی و تربیتی و تشکیلاتی یعنی اسلام ناب، گامی است برای خودسازی با نگاه به جامعه‌پردازی و ان‌شاءالله تمدن‌سازی.

خودسازی با رویکرد تشکیلاتی

مسئول سازمان بسیج‌دانشجویی درباره تفاوت دورۀ اسلام ناب با دیگر دوره‌ها گفت: شاید مهم‌ترین تفاوت دورۀ «اسلام ناب» با سایر دوره‌های معرفتی و دوره‌های آموزشی و دوره‌های تربیتی که برگزار می‌شود، همین باشد که خودسازیِ دانشجویان با رویکرد تشکیلاتی، با توجه به موقف تاریخی جوانان برای آنچه حضرت آقا در گام دوم از آن به جامعه‌پردازی تعبیر کردند، در این طرح بسیار جدی است. خدا را شکر می‌کنیم که تعداد قابل توجهی از برادرانی که در سنگر بسیج‌دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف کشور مشغول مبارزه هستند، توفیق بهره‌گیری از خرمن معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) را به‌واسطۀ نشستن سر سفره‌ای که حضرت آقا پهن کرده‌اند، نصیب‌شان شد. به این معنا در واقع آموزه‌های اسلام ناب، زمینه‌ای را فراهم می‌کند برای تثبیت و تعمیق مبانی آرمان‌های فطری و جهانی انقلاب اسلامی.

نیک‌روش دربارۀ گام دوم انقلاب اسلامی گفت: گام دوم بناست توسط جماعتی که منتخبی از بهترین‌هایشان را ما امشب اینجا در محضرشان هستیم، طی بشود. قطعاً پرچمِ شعارهایی که به‌تعبیر رهبر معظم انقلاب شعارهایی فطری و جهانی و لایتغیّر است، همان‌طور که در گام نخست به‌خوبی پاس داشته شد، در گام دوم هم باید بسیار بلند و برافراشته باشد. شعارهایی مثل آزادی، عقلانیت، عزت، برابری و عدالت. بدیهی است که این شعارها از مبانی سرچشمه می‌گیرد و آن مبانی به بهترین بیان در کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی» تبیین شده و شما توفیق خوشه‌چینی از این معارف را در این چهارده روز پیدا کردید.

به‌دنبال تحقق نظریۀ نظام انقلابی

وی همچنین به نظریۀ نظام انقلابی اشاره کرد و گفت: ما اگر به‌عنوان مخاطبان اصلی بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی به‌دنبال تبیین و تحقق نظریۀ نظام انقلابی باشیم که از تعابیر بسیار عمیق و معنادار و بسط‌پذیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم است، طبیعی است که این مهم جز با مبانی مستحکم محقق نمی‌شود. آن کسانی که این مبانی را داشته باشند و تربیت شده باشند، برای تحقق این مهم قطعاً باید تجربیاتی از جنس اسلام ناب و آنچه انتظار می‌رود در قالب کنش‌گری و نقش‌آفرینی در دانشگاه‌ها را کسب کنند. این تجربه باید توسط معرفت‌جویانی که در این دوره شرکت کردند رقم بخورد تا این تجربه تبدیل بشود به یک زمینۀ جدی برای آن نظریۀ نظام انقلابی. خدا را شکر می‌کنیم و مفتخریم به اینکه توفیق میزبانی و خادمیِ شما بزرگواران، شمایی که منتخبی از همان نسلی هستید که آقا فرمودند مؤمن، دانا و باانگیزه. بنا هست برای پیشرفت کشور، نقش‌آفرینی کنید و از این رهیافت ان‌شاءالله فاصله بین واقعیت‌ها تا آرمان‌ها را طی کنید.

نیک‌روش دربارۀ سرفصل‌های دورۀ اسلام ناب گفت: الحمدلله برای سرفصل‌هایی که در دوره پیش‌بینی شده بود، به‌همت برادران خوب‌مان، دست‌اندرکارانی که حالا از جمع‌شان من فقط اینجا حاج‌آقای تجریشی را نام می‌برم، زحمت بسیاری کشیده شد تا طراحی سرفصل‌ها طوری باشد که تطبیق داشته باشد با نیازهای آن جوان دانای باانگیزه‌ای که بناست فاصلۀ بین واقعیت تا آرمان‌ها را طی کند. ان‌شاءالله برنامه‌های مختلفی که چیده شد، مهمان‌های متعددی که آمدند، از کسانی که مسئولیت دارند در دستگاه‌های مختلف کشور، تا کسانی که تجربه‌های خوبی در عرصه‌های هنر، ادبیات، رسانه و سایر حوزه‌ها داشتند، زمینۀ شکل‌گیری ایده‌هایی را برای شما فراهم کرده باشند.

خروجی اسلام ناب باید تشکیل هسته‌های مقاومتی باشد

او دربارۀ ضرورت شکل‌گیری هسته‌های مقاومت گفت: واقعیت این است که تلاش این جمع زمانی محقق می‌شود که هرکدام از شما به‌تعبیر امام راحل یک هستۀ مقاومت شکل بدهید. خروجی اسلام ناب باید تشکیل هسته‌های مقاومتی باشد که بزرگ‌منادی اسلام ناب، معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(رحمةالله‌علیه)، پرچم آن را بالا بردند و امروز آقا بهترین معلمش هستند. امام فرمودند اگر ما دنبال حکومت بزرگ اسلامی هستیم، باید هسته‌های مقاومت را در سراسر جهان شکل بدهیم. الحمدلله این پرچم‌ها [پرچم‌های کشورهای جهان اسلام در سالن] و حضور برادرانی از کشورهای مختلف در قالب بخش بین‌الملل اسلام ناب، حاکی از شکل‌گیری این هسته‌های مقاومت است و زمینۀ تحقق آن مطلوب را فراهم کرده است.

وی اولویت شکل‌گیری هسته‌های مقاومت را این‌گونه توصیف کرد: ما باید الگوی این هسته‌ها را اول در کشور خودمان به‌عنوان امّ‌القراء عملیاتی کنیم. در هر دانشگاه باید تعداد کثیری از این هسته‌های مقاومت شکل بگیرد. اگر این هسته‌ها توسط شمایی که در این دوره شرکت کردید و مبانی اندیشه‌ای و نظری‌تان اتحاد پیدا کرده شکل بگیرد، زمینۀ ارتباط و اتصال‌‌شان و ایجاد یک شبکۀ فراگیر از هسته‌های مقاومت و نهایتاً یک جبهۀ متحد و مؤثر در حوزۀ اندیشه و فرهنگ و رسانه از شاگردان مقام معظم رهبری را شکل خواهد داد. طرح اعتلای بسیج‌دانشجویی مبتنی بر شکل‌دهی و شبکه‌سازی همین هسته‌هاست که فرصت دیگری می‌طلبد. ان‌شاءالله در دوره‌های دیگری در نشست‌های تشکیلاتی اختصاصی که ویژۀ مسئولان بخش‌های مختلف بسیج‌دانشجویی، پایگاه‌های مستقل و حوزه‌ها در سراسر کشور است، به‌تفصیل ارائه خواهد شد.

دال مرکزیِ خروجی این هسته‌ها باید تمرکز روی حل مسائل کشور باشد

نیک‌روش دربارۀ خروجی این هسته‌ها گفت: دال مرکزیِ خروجی این هسته‌ها باید تمرکز روی حل مسائل کشور باشد. هدف نهایی این هسته‌ها که در قالب‌های مختلف می‌تواند شکل بگیرد و هریک روی یک موضوع متمرکزند، حل یک مسئله از مسائل کشور در هریک از آن‌هاست. اتصال این هسته‌هایی که تمرکز موضوعی پیدا کردند، قطعاً می‌تواند در کشور موج‌آفرین باشند؛ هسته‌هایی علمی که مثلاً در حوزۀ عدالت تمرکز کرده‌اند، مثلاً در حوزۀ محیط‌زیست تمرکز کرده‌اند، مثلاً در حوزۀ سرمایۀ انسانی تمرکز پیدا کرده‌اند، در حوزۀ بهره‌وری تمرکز کرده‌اند؛ هسته‌های هنری، هسته‌های رسانه‌ای، هسته‌های مطالبه‌گری، هسته‌هایی که در فضای مجازی ظرفیت‌هایی را شکوفا می‌کنند، با تمرکز بر حل مسائل کشور.

او دربارۀ مشکلات مسیر هسته‌های مقاومت و شبکۀ جوانان مؤمن انقلابی که پایه‌کار حل مسائل کشور هستند و ان‌شاءالله زمینه‌ساز تحقق نظریۀ نظام انقلابی و مقدمۀ ظهور امام عصر(علیه‌السلام) خواهند بود، گفت: البته این مسیر، مسیر آسانی نیست. مسیری است که قطعاً با موانعی مواجه است. حداقل این است که کسانی که منافع‌شان در به‌تعویق‌افتادنِ ظهور است، منافع‌شان در به‌تعویق‌افتادنِ تحقق نظریۀ نظام انقلابی است، در به‌تعویق‌افتادنِ تحقق تام‌وتمام ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است، مانع‌تراشی خواهند کرد. کسانی در این مسیر پای کار خواهند ایستاد که باور داشته باشند «وَ أن لَوِ استَقامُوا عَلَی الطریقة لأسقَیناهُم ماءاً غدقاً: مقاومت در مسیر حق، نتایج گوارایی دارد»، باور داشته باشند «الّذین قالوا رَبُّنا الله ثم استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة». آن کسانی که واقعاً از صمیم قلب خدا را قبول داشته باشند، تجلی آن توحیدی که از «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» یاد گرفتید در وجودشان شکل گرفته باشد و پای «ربّنا الله»شان بایستند، اجازه ندهند شرک در ساحت‌های اجتماعی جولان بدهد، حتماً ملائکه بر آن‌ها نازل می‌شوند و کمک‌حال‌شان می‌شوند. اینجاست که آن وعدۀ شیرینِ «وَ لَیَنصُرَن الله من ینصُرُه» که وعدۀ بسیار شیرینی است، فهمیده می‌شود که نتیجۀ نصرت الهی قطعاً مشمول یاری خدا خواهد بود. ان‌شاءالله خداوند متعال به همۀ ما توفیق بدهد با زیست مجاهدانه و استقامت در مسیر حق، زمینۀ گرفتن و مزدی چون شهادت را برای خودمان فراهم کنیم.

بعد از صحبت‌های محمدجواد نیک‌روش، چندین کلیپ و فیلم کوتاه پخش شد که بیشتر آن‌ها را معرفت‌جویان در طول دوره ساخته بودند. 

در بخش بعدی، حجت‌الاسلام محمدمهدی تجریشی، مسئول دورۀ اسلام ناب، دکتر نیک‌روش و محمدحسین دیانی، جانشین دورۀ اسلام ناب، از برگزیدگان مسابقه‌های دورۀ اسلام ناب تقدیر کردند. مسابقۀ «رسانۀ ناب» به‌منظور تولید محتوا دربارۀ مباحث مرتبط با اسلام ناب و حواشی دورۀ اسلام ناب در این دوره بود. شرکت‌کننده‌ها برای شرکت در این مسابقه، مطالب و عکس‌ها و فیلم‌های تولیدی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #دوره_اسلام_ناب بارگذاری کردند و به هفت نفر از برگزیدگان این مسابقه، کمک‌هزینه مشهد مقدس تعلق گرفت. مسابقۀ «نقد ناب» نیز به‌منظور نقد صریح و دقیق اردو و ارائۀ راهکارهای جایگزین طراحی شده تا این دوره در سال‌های آینده هرچه بهتر برگزار شود. برنده‌های این مسابقه نیز پس از جمع‌آوری و بررسی مطالب، اعلام خواهد شد.

همچنین جام مسابقات شهید هادی‌ شامل مسابقات پینگ‌پنگ، دارت، فوتبال‌دستی و فوتبال هم دیگر مسابقۀ این بخش بود که از برگزیدگان آن تقدیر شد.

این برنامه با پخش کلیپی از حال معنوی اردوگاه سیدالشهداء(علیه‌السلام) در زمان ورود یکی از شهدای گمنام به هیئتی که جمعه‌شب گذشته در همین دورۀ آموزشی برگزار شد، پایان یافت.

گفتنی است، چهارمین دورۀ معرفتی‌تشکیلاتی اسلام ناب، با حضور حدود ۱۲۰۰ دانشجو و طلبۀ ایرانی و خارجی از ۱۸ تیر آغاز شد و امروز اول مرداد به پایان رسید./1324/ج            

مصطفی رستمی
ارسال نظرات