۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۶۱۴۳۶۸
کارشناس مذهبی رسانه ملی:

ریشه اصلی امر به معروف و نهی از منکر در غیرت دینی خلاصه می‌شود

ریشه اصلی امر به معروف و نهی از منکر در غیرت دینی خلاصه می‌شود
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: به یقین ریشه اصلی امر به معروف و نهی از منکر در بی قراری که همان غیرت دینی است، خلاصه می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، مدیر مؤسسه تفحص سیره شهدا، عصر امروز در بیستمین نشست تخصصی طرح تقویت مبانی اعتقادی که ویژه طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر استان در شهرکرد در حال برگزاری است، با بیان اینکه مشکل امروز کشور ما به اسلام، ولایت و انقلاب بر نمی‌گردد، گفت: مشکل عمده‌ای که در کشور وجود دارد، به انتخاب‌های ما بر می‌گردد.

وی با طرح این سؤال که چرا مهمترین فریضه در جامعه امروز ما، مظلوم‌ترین فریضه شده است، اظهار کرد: امروز رهبری از امام علی (ع) بالاتر نیست، اگر مردم یاور نباشند، به یقین بسیاری از امور روی زمین می‌ماند؛ در بحث فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید همگان وارد میدان عمل شویم که متأسفانه تاکنون این چنین نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه تشریح و تبیین جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در ساختار تربیتی امروز کشور ما از ضرورت‌ها است، ابراز کرد: در خانواده سازی، جامعه سازی و تمدن سازی نقش امر به معروف و نهی از منکر غیرقابل انکار است که متأسفانه از آن غافل بوده ایم.

وی با تأکید بر اینکه در تربیت دینی به دنبال مسلمان بی قرار هستیم، خاطرنشان کرد: ریشه اصلی امر به معروف و نهی از منکر هم در همین بی قراری که همان غیرت دینی است، خلاصه می‌شود.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به اینکه نتیجه امر به معروف و نهی از منکر در زندگی فردی به مشارطه، مراقبه و در نهایت به محاسبه ختم می‌شود، افزود: کسی که در رندگی فردی برای خودش شرط نمی‌گذارد، مراقب اعمالش نیست و به محاسبه امورش نمی‌پردازد، به خود ظلم کرده است.

وی با بیان اینکه دومین ریشه امر به معروف و نهی از منکر ایمان است، ادامه داد: اگر به سه چیز ایمان داشته باشیم حتما اهل امر به معروف می‌شویم که هیچ کدام از آن‌ها هم دیده نمی‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با تشریح این سه مراقبت اظهار کرد: اگر مراقب خدای بالای سر، قیامت پیش رو و مراقب شیطان در کمین بودیم، همه منکرات در جامعه به معروف تبدیل می‌شوند.

وی کم گذاشتن در کار را یکی از مهمترین ریشه‌های منکرات در جامعه بیان و خاطرنشان کرد: کم آوردن نیز یکی دیگر از منکرات امروز جامعه ما است که باید به شدت از آن مراقبت کنیم.

مدیر مؤسسه تفحص سیره شهدا، تعاون و کار جمعی را سومین ریشه امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار کرد: اگر مردم روحیه کار جمعی فرهنگی داشته باشند و به معنای واقعی کلمه امت شدند، به یقین تغییر رفتار در جامعه رخ می‌دهد.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با بیان اینکه مطالبه گری محور اصلی کار جمعی است، خاطرنشان کرد: اگر روحیه مطالبه گری در جامعه نهادینه و فراگیر شود، به یقین بسیاری از مشکلات امروز کشور برطرف می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه ریشه چهارم امر به معروف و نهی از منکر در تربیت خانوادگی خلاصه می‌شود، گفت: به یقین تربیت خانوادگی با برخورد چکشی محقق نمی‌شود، اما این به معنای آن نیست که باید امر به معروف و نهی از منکر در خانواده ترک شود؛ اینکه حضرت امام فرمودند از دامن زن مرد به معراج می‌رود، معنایش همین بحث است.

وی در پایان با اشاره به اینکه حاکمان نیز پنجمین ریشه امر به معروف و نهی از منکر هستند، تصریح کرد: اگر ما حاکمانمان را درست انتخاب کنیم، منکر از جامعه رخت بر می‌کند؛ متأسفانه تاکنون بسیاری از انتخاب‌های ما بر اساس معروف نبوده به همین خاطر مشکلات در جامعه برطرف نمی‌شود. /۹۴۵۷/پ203/ب1
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات