۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۶۱۴۵۰۹
استاد حوزه علمیه مازندران:

انگلیسی‌ها طلایه دار استعمار در جهان هستند

انگلیسی‌ها طلایه دار استعمار در جهان هستند
حجت الاسلام تقی پور، انگلیسی‌ها را طلایه دار استعمار معرفی کرد و گفت: هر چند ایران هیچ گاه به مستعمره تبدیل نشد، اما همواره از سوى استعمار گران، رنج و آسیب دیده است.
حجت الاسلام حسین تقی پور، مسؤول مدرسه علمیه امام حسن (ع) بابل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به تاریخ خباثت آلود انگلیسی‌ها در برابر ملت ایران، گفت: وقتی مقام معظم رهبری تعبیر خبیث را در مورد انگلیسی‌ها به کار می‌برند بدان معنا است که آن‌ها هم بداندیش و هم پلید هستند.
 
وی، انگلیسی‌ها را طلایه دار استعمار معرفی کرد و با بیان این که انگلیس از پیشتازان استعمار به شمار می‌رود، افزود: هر چند ایران هیچ گاه به مستعمره تبدیل نشد، اما همواره از سوى استعمار گران، رنج و آسیب دیده که در صدر کشورهاى استعمارى که همواره در تاریخ دویست سال اخیر ملت ایران، نقش پررنگى داشته است، استعمار پیر یعنى انگلیس است.
 
حجت الاسلام تقی پور، ساختن فرقه‌های انحرافی را از دیگر تلاش‌های انگلیسی‌ها در طول تاریخ برشمرد و گفت: استعمار پیر همواره برای تأمین مقاصد خود و تضعیف ایران در جهت فرقه سازی گام بر می‌داشت.
 
استاد حوزه علمیه مازندران به مصداق‌های فرقه سازی از سوی انگلیسی‌ها اشاره کرد و با بیان این که شکل گیرى «بابیت» با هدف از بین بردن وحدت مذهبى میان شیعیان و ایجاد تشتت میان مردم از جمله اقدامات انگلیسی‌ها بود، بیان داشت: این فرقه‌ها در ادامه در قالب بهائیت با حمایت انگلیس به حیات خود ادامه داد.
 
حجت الاسلام تقی پور با بیان این که ارتباط بهاییت به خصوص پیوند آن با انگلیس، مورد اجماع مورخین است، گفت: اعطاى لقب «سِر» و نشان «نایت هود» توسط دربار لندن به عباس افندى، پیشواى بهاییان، که به پاس خوش خدمتی هاى وى صورت گرفت از واقعیات مسلم تاریخ معاصر است.
 
مسؤول مدرسه علمیه امام حسین (ع) بابل در ادامه سخنان خود به سوء استفاده انگلیسی‌ها از منابع نفتی ایران اشاره کرد و افزود: متأسفانه در دوره حکومت مظفرالدین شاه حق انحصارى کشف استخراج و پالایش نفت ایران به جز در ایالت هاى هم مرز با روسیه به مدت ۶۰ سال به انگلیس واگذار شد.
 
وی به تلاش انگلیسی برای مستعمره کردن ایران در قرارداد ۱۹۱۹ اشاره کرد و با بیان این که این قرارداد با واکنش تند مردم و آگاهان سیاسى روبه رو شد، ادامه داد: ایستادگی و روشنگری شخصیت‌هایی همچون شهید مدرس، خیابانی و میرزا کوچک خان جنگلی موجب آگاه شدن مردم نسبت به نیت پلید انگلیسی‌ها شد.
 
حجت الاسلام تقی پور با اشاره به این که خباثت انگلیسی‌ها در برابر ملت ایران ریشه تاریخی دارد و تنها مربوط امروز نیست، تصریح کرد: رفتار، گفتار و اعمال آن‌ها در برابر ملت ایران همواره با فریب، نیرنگ و تفرقه همراه بوده است./950/د102/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات