۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۶۱۴۵۵۸
آیت‌الله سید منذر حکیم:

جامعه باید خانواده‌ محور باشد

جامعه باید خانواده‌ محور باشد
آیت‌الله سید منذرحکیم گفت: رهبر انقلاب فرمودند: ما یک جامعه خانواده محور هستیم، بنابراین ارگان‌ها و نهاد‌ها باید نسبت به خانواده‌ محور بودن جامعه توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید منذر حکیم در جلسه چهارم از نشست‌های تخصصی خانواده با محوریت گام دوم انقلاب که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد بیان کرد: سال‌هاست که دنبال طرح جامع و مفصلی هستیم که در حوزه‌های علمیه و به‌ویژه‌ حوزه‌های علمیه خواهران و سپس در جامعه تحول ایجاد کند.

وی با اشاره به آسیب‌شناسی سقوط قوم عاد، ثمود و فرعون ادامه داد: این قوم‌ها عظمت و قدرت بسیار زیادی داشتند اما نابود شدند و قرآن کریم ظغیان و فساد را عامل فروپاشی و نابودی آن‌ها می‌داند.

استاد درس خارج فقه حوزه ابراز کرد: خداوند متعال در سوره علق علت طغیانگری را استغنای انسان می‌داند، با استغنا و غرور حتی علم انسان علت طغیان و نابودی وی می‌شود، غرور در علم و دانش سبب می‌شود که نور علم به حجاب تبدیل ‌شود.

آیت‌الله سید منذر حکیم با بیان اینکه چهل سال از انقلاب اسلامی گذشته و تحولات اجتماعی در طول این سال‌ها اتفاق افتاده است تشریح کرد: ما باید از تجربه آندلس عبرت بگیریم و نسبت به مسئله خانواده و وضعیت عفاف و حجاب اهمیت ویژه‌ای قائل باشیم.

وی با بیان اینکه خانواده یک مسئله اساسی در فرهنگ ما است افزود: مقام معظم رهبری فرمودند: «ما یک جامعه خانواده محور هستیم» و همه ارگان‌ها و نهادها باید نسبت به خانواده‌محور بودن جامعه توجه ویژه داشته باشند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه طراحی رشته تخصصی فقه نظام خانواده از کارهای علمی و پژوهشی خوب در عرصه خانواده بود اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود نسبت به سیاست‌های کلان در عرصه خانواده توجه ویژه‌ای دارند.

آیت‌الله سید منذر حکیم با اشاره به اهمیت مسئله پژوهش در تبلیغ دین ادامه داد: پژوهشگر بودن از ویژگی‌های مهم یک مبلغ موفق است، مبلغی می‌تواند در تبلیغ خود عملکرد موفقی داشته باشد که بتواند در موضوعات مختلف تبلیغی پژوهش کند، در عرصه خانواده نیز همچنین است و پژوهشگر این عرصه می‌تواند عملکرد تبلیغی موفق‌تری داشته باشد.

استاد درس خارج فقه حوزه خاطرنشان کرد: در متن قرآن کریم اهداف بزرگی برعهده نهاد خانواده گذاشته شده است که یکی از آن‌ها نسل‌پروری و به‌جود آوردن جوامع بشری است.

وی اظهار کرد: مسائل فقهی، حقوقی، تفسیری، تاریخی اخلاقی و غیره خانواده با همدیگر پیوند خورده‌ و باید با یک نگاه جامع به همه این مسائل توجه داده شود.

آیت الله سید منذر حکیم ادامه داد: نگاه ما باید در حوزه‌، دانشگاه و مراکز تصمیم‌گیر نظیر صداوسیما، قوه قضائیه و غیره نسبت به مسئله خانواده تحول یافته و به مسئله پیشگیری از آسیب‌ در این عرصه توجه بیشتری شود، قوه قضائیه در زمینه پیشگیری از آسیب‌های خانواده گام‌هایی برداشته و قطعا این کار نتیجه بهتری نسبت به درمان آسیب‌ها خواهد داشت.

استاد درس خارج فقه حوزه ابراز کرد: در عرصه خانواده غیر از فقه، قرآن و سنت، دو سند بالادستی در جمهوری اسلامی وجود دارد که یکی از آن‌ها سیاست‌های ۱۶ گانه خانواده و دیگری سیاست‌های جمعیتی است و باید برای کار علمی و فرهنگی در عرصه خانواده به این اسناد توجه شود.

آیت‌الله سید منذر حکیم تشریح کرد: مشکلات آموزشی عرصه خانواده در جامعه وجود دارد و برای رفع این مشکلات آموزشی باید فعالیت‌های پژوهشی در عرصه خانواده انجام شود، اولین آسیب‌ها در عرصه خانواده را باید در نظام آموزشی دنبال کنیم و سپس در نظام تبلیغ و نظام مشاوره به دنبال آسیب‌زدایی باشیم.

وی اظهار کرد: وقتی مراکز جامع نسبت به دانشگاه خانواده‌محور، حوزه خانواده‌محور و جامعه خانواده‌محور شناخت کافی داشته باشند، می‌توانیم نسبت به آموزش، پژوهش و تبلیغ در این عرصه عملکرد مناسبی داشته باشیم./829/د102/ب1

منبع: کوثرنیوز

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات