۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۶۱۴۶۵۵
آیت الله تحریری:

عواقب ترک کردن و سبک شمردن نماز گرفتار شدن انسان در دام ابلیس است

عواقب ترک کردن و سبک شمردن نماز گرفتار شدن انسان در دام ابلیس است
تولیت مدرسه علمیه مروی عواقب ترک کردن و سبک شمردن نماز را گرفتار شدن انسان در دام ابلیس بیان کرد و گفت: نماز خضوع در برابر خداوند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که با موضوع مواعظ اخلاقی تربیتی امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: حضرت فرمودند: شیطان  برای صید انسان ریسمان های مختلفی دارد.

وی افزود: انسان باید توجه داشته باشد دشمنی شیطان با انسان برای چیست و ریسمان های مختلف او در چه اموری است؛ کسانی که به دنبال درک این امور می روند باید مقصدشان نجات خودشان از دام شیطان باشد.

آیت الله تحریری با بیان این مطلب که زندگانی دنیوی انسان به طور خاص بستر صید است، ابراز کرد: از طرفی نیز دنیا بستر سیر انسان به عالم قدس و طهارت محسوب می شود؛ شیطان می خواهد انسان را در همین بستر نگاه دارد و توجهات، درک ها و تمایلات او را بر محور دنیا و شؤونات دنیوی تنظیم کند در حالی که خداوند انسان را در این عالم قرار داد تا به بهترین عمل امتحان شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه انسان در این عالم قرار گرفت تا به بهترین عمل امتحان شود، اظهار داشت: استقرار انسان در این عالم به خواست حضرت حق است و این استقرار ناشی از حکمت الهی است و وجود شیطان نیز با حکمت الهی همراه است؛ بنابراین اصل وجود شیطان ایجاد شر نیست چرا که شر از ناحیه خداوند صادر نمی شود.

وی افزود: فعالیت های امور دنیوی نوعا با یک تقابلی همراه است که تا حدی با یکدیگر جمع می شوند و یک کمال بیشتری بوجود می آید اما آنجا که تقابل صددرصد می شود شر به وجود می آید.

آیت الله تحریری با بیان این مطلب که شیطان در یک تقابل اساسی خواستار آن است که انسان در اموری مانند شرک، کفر و نفاق اعتقادی باقی بماند، گفت: مخالفت عملی با دستورات الهی یکی از تقابل ها شیطان است؛ ابلیس می خواهد در رابطه با برادران دینی به دنبال نیکی به آنها نباشیم و این یکی از محل های صید شیطان است.

وی با اشاره به اینکه نماز اظهار خضوع کامل انسان در پیشگاه الهی است، ابراز کرد: نماز باید با یک خضوع درونی که همان ایمان به خداوند است همراه باشد؛ انسان نمازگزار باید خداوند را خالق، معبود و رب مطلق بداند تا بتواند آن خضوع درونی را در محضر حضرت حق ابراز کند.

آیت الله تحریری با بیان اینکه نماز شالوده ابراز خضوع انسان در شؤون گوناگون زندگی است، گفت: طبق صریح روایات؛ اگر نماز انسان مورد قبول درگاه الهی قرار گیرد ما بقی امور او نیز مقبول حضرت حق قرار می گیرد، کاملترین عملی که خضوع را در برابر کسی نشان می دهد سجده است؛ شیطان با سرباز زدن از آن ربوبیت خداوند را انکار کرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی خودخواهی مطلق را سدی عظیم در برابر خداخواهی دانست و اظهار داشت: کسانی که مبتلا به خودخواهی باشند مدام با رشد این خودخواهی روبرو خواهند شد و در آخرت به عقوبت الهی گرفتار می شوند؛ بنابراین اگر حالت علو و خودبینی در وجود انسان سجده کننده وجود داشته باشد هزاران سجده هم داشته باشد آن سجده ها در وجود او اثری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از ریسمان های شیطان آن است که انسان نسبت به اصل و قضای نماز بی توجه باشد. امور دنیوی نیاید مانع اصلاح ارتباط انسان با خداوند شود و این امر نیازمند به مراقبت و تمرکز دارد.

آیت الله تحریری با استناد به کلام امام صادق(ع) خطاب به عبدالله بن جندب، گفت: حضرت خطاب به عبدالله بن جندب فرمودند: خداوند متعال به بعضی از اولیای خودش وحی کرد که من نماز چنین شخصی را می پذیرم و در روحش تاثیر می گذارم؛ مراد از این تاثیر گذاری در روح، قبولی نماز است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: زمانی نماز در روح انسان تاثیر می گذارد که نمازگذار در برابر عظمت پروردگار تواضع داشته باشد و روز خود را با یاد باری تعالی سپری کند.

وی با بیان اینکه شیطان در میان اعمال عبادی به نماز بسیار حساس بوده و از شبکه های ابلیس بازماندن انسان از اصل و قضای نماز است، خاطرنشان کرد: سبک شمردن نماز سبب می شود انسان در دام شیطان اسیر شود./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات