۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۶۱۴۸۳۵
حجت الاسلام مهدوی راد خبر داد؛

برگزاری همایش «بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز»

برگزاری همایش «بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز»
حجت الاسلام مهدوی راد از برگزاری همایش بین المللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز خبر داد و به تشریح محورهای این همایش پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد استاد حوزه علمیه قم صبح امروز در نشستی خبری پیرامون «همایش بین المللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز» با اشاره به ضرورت توجه به آرای استاد شهید مطهری گفت: حدود سال های 55 و 56 که جامعه التهاب های فکری خاصی داشت، ما در مشهد در محضر رهبر معظم انقلاب بودیم؛ یکی از طلاب از نبود کتاب های پاسخ دهنده و قانع کننده گلایه و شکوه می کرد، پس از پایان سخنانش، رهبری فرمودند این سخن بی انصافی است، سپس برخی از آثار استاد مطهری را نام برده و گفتند آیا کتاب «عدل الهی» را خواندی و قانع نشدی؟

وی با بیان اینکه بر اساس مطالبات رهبر معظم انقلاب اندیشه های استاد مطهری بتن آرمه انقلاب اسلامی به شمار می رود، اظهار داشت: آرای استاد مطهری به خاطر طرح مسائل اندیشه ای و تمدنی اسلام بسیار بی نظیر است؛ اصحاب اندیشه و قلم باید به نوشته ها و یادداشت های استاد مطهری معطوف شوند، زیرا با مطالعه آرای ایشان درمی یابیم که استاد مطهری به معنای واقعی کلمه مصلح و اصلاح گر بودند.

حجت الاسلام مهدوی راد با اشاره به اینکه مجموعه آثار شهید مطهری گنجینه بسیار عظیم و دریای موج خیزی است که می توان از آن بهره های بسیاری برد، عنوان کرد: امسال به توفیق خداوند و همت علاقه مندان به جریان های امروزی، بنا شد تا همایش «بین المللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز» برگزار شود.

دبیر علمی همایش بین المللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز با بیان اینکه غیر از فراخوان عمومی به مراکز علمی و فرهنگی، چند فراخوان خاص به برخی بزرگان و شخصیت های علمی نیز ارسال کرده ایم، گفت: مقالات ارسال شده به همایش باید نو و همسو با جریان های امروزی بوده و پیشرفت محور و عمق گرا باشند.

وی با اشاره به اینکه با مطالعه آرای استاد مطهری درمی یابیم ایشان آرای تمدنی اسلام را هم آرایشگری و هم پیرایشگری کرده اند، عنوان داشت: به بیان دیگر استاد مطهری در آرای خود دغدغه خلوص تمدن و توانمندسازی آن را داشته اند؛ در آن روزگاری که دشمنان می خواستند فکر اسلامی را به حاشیه ببرند، استاد شهید مطهری قد علم کرده و مانع فعالیت های دشمنان شدند.

حجت الاسلام مهدوی راد با تأکید بر اینکه نوع حرکات استاد مطهری آرام، جهت دهنده و حفظ کننده بوده است، خاطرنشان کرد: هنوز هم اندیشه های استاد مطهری آنگونه که شایسته است بررسی نشده و طرح برخی از مسائل آن نوعی شجاعت می خواهد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما در عمومی سازی آرای اندیشمندان بزرگی همچون استاد مطهری موفق نبوده ایم، ابراز داشت: به همت همکاران در بنیاد علمی و فرهنگی استا شهید مطهری کارهایی آغاز کرده ایم تا آثار را به صورت گویا و گویشی در فضای مجازی نشر دهیم و آثار استاد عمومی سازی شده و در اختیار همه قرا گیرد.

وی تأکید کرد: متأسفانه هنوز کتابی به صورت دقیق سیر زندگی استاد مطهری را تشریح کند، نداریم؛ خوشبختانه امروز در حال انجام این کار هستیم و رسانه ها باید ما را در این زمینه کمک کنند.

حجت الاسلام مهدوی راد به تشریح محورهای پیشنهادی همایش بین المللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز پرداخت و افزود: قرآن و پرسش نوپدید، فهم دین، ایمان و عقلانیت، الحاد جدید، علم دینی، سنت و مدرنیته، پیشرفت و انحطاط، سبک زندگی، مصلحت، دین و زندگی و شبکه های اجتماعی از جمله محورهای پیشنهادی این همایش است.

وی یادآور شد: همچنین اسلام و ایران، تمدن اسلامی، تاریخ اندیشی، جهانی شدن و هویت ملی، انقلاب و اصلاح، تقلید و استقلال فکری، استقلال سیاسی و منافع ملی، مسأله خودی، تربیت و جامعه سازی، معنویت، گسست نسلی، آسیب های اجتماعی، عدالت اجتماعی، روحانیت، آیین های دینی و اجتماعی، نظام سرمایه داری، عدالت اقتصادی، ربا و بانکداری، تولید، پول، ذات گرایی و بر ساخته بودن معنا، من دیگری و گفت وگوهای بینا فرهنگی، تجرد و تاریخی بودن عقل، اعتباریات و علوم اجتماعی، عقل عملی و عقلانیت انتقادی، حکمرانی، حقوق بشر، آزادی، خرافات، زن، خانواده و نقد پذیری نیز از دیگر محورهای پیشنهادی همایش مذکور است./841/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۳
گرایش و منحنی فکری روشنفکری عمدتاً به سوی ارزش‌های نظام مسلط لیبرال-دموکراسی غربی است و بر این اساس به تقدیس حقوق بشر، آزادی و دموکراسی غربی می‌پردازد و عدالت و برابری و آرمان‌های اجتماعی انسان‌های خارج از محدوده‌‌ی نظام‌های غربی را در اولویت پایین‌تری قرار می‌دهد.
0
0